گروه اقتصاد بین‌الملل: سازمان جهانی مالکیت معنوی از سال ۲۰۰۷ تاکنون هرساله شاخص جهانی نوآوری (GII) را منتشر می‌کند. این شاخص معیاری از وضعیت نوآوری در سراسر جهان در اختیار مدیران کسب و کارها و سیاست‌گذاران قرار می‌دهد. در گزارش جدیدی که سازمان جهانی مالکیت معنوی برای سال ۲۰۱۶ منتشر کرده است، ایران در شاخص جهانی نوآوری با کسب نمره ۵۲/ ۳۰ از ۱۰۰ در رتبه ۷۸ قرار گرفته است. این در شرایطی است که در گزارش قبلی این سازمان، ایران با کسب نمره ۳۷/ ۲۸ در رتبه ۱۰۶ قرار گرفته بود. همچنین در گزارش ۲۰۱۶ ایران در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی پس از هند و قزاقستان در رتبه سوم جای گرفته است. در گزارش پیشین رتبه منطقه‌ای ایران ۴ بوده است که از این لحاظ هم یک پله بهبود را نشان می‌دهد.

بهترین کشورها

به گزارش وب‌سایت سازمان جهانی مالکیت معنوی، در گزارش ۲۰۱۶، ۱۲۶ کشور جهان مورد بررسی قرار گرفته‌اند. این در شرایطی است که در گزارش ۲۰۱۵ وضعیت ۱۴۱ کشور بررسی شده بود. براساس گزارش ۲۰۱۶، سوئیس با کسب نمره ۲۸/ ۶۶ در رتبه نخست شاخص جهانی نوآوری قرار گرفت. سوئد با به دست آوردن نمره ۵۷/ ۶۳ رتبه دوم را به خود اختصاص داد. بریتانیا با کسب نمره ۹۳/ ۶۱ توانست در رتبه سوم قرار بگیرد. آمریکا با نمره ۴۰/ ۶۱ رتبه چهارم را کسب کرد. فنلاند با نمره ۹۰/ ۵۹ رتبه پنجم را کسب کرد. سنگاپور با نمره ۱۶/ ۵۹ در رتبه ششم جای گرفت. ایرلند با نمره ۰۳/ ۵۹ رتبه هفتم را به خود اختصاص داد. دانمارک با نمره ۴۵/ ۵۸ توانست رتبه هشتم را به دست آورد. هلند با نمره ۲۹/ ۵۸ رتبه نهم را کسب کرد و آلمان با نمره ۹۴/ ۵۷ رتبه دهم را به دست آورد. از ۱۰ کشور برتر این شاخص ۸ کشور در اروپا واقع هستند و همگی این ۱۰ رتبه برتر جزو کشورهای دارای درآمد بالا محسوب می‌شوند.

بدترین کشورها

در رتبه‌بندی شاخص جهانی نوآوری بدترین کشورها به این شرح هستند: یمن با کسب نمره ۵۵/ ۱۴ رتبه ۱۲۸ را به دست آورده است. گینه با نمره ۲۴/ ۱۷در رتبه ۱۲۷ قرار گرفته است. توگو با نمره ۴۲/ ۱۸ رتبه ۱۲۶ را به خود اختصاص داده است. زیمبابوه با نمره ۹۲/ ۱۹ در رتبه ۱۲۵ قرار گرفته است. نیجر با نمره ۴۴/ ۲۰ رتبه ۱۲۴ را به دست آورده است. بروندی با نمره ۹۳/ ۲۰ رتبه ۱۲۳ را کسب کرده است. بورکینافاسو با نمره ۰۵/ ۲۱ رتبه ۱۲۲ را به خود اختصاص داده است. بنین با نمره ۲۵/ ۲۲ توانسته است رتبه ۱۲۱ را به دست آورد. ونزوئلا با نمره ۳۵/ ۲۲ رتبه ۱۲۰ را کسب کرده است و پاکستان با نمره ۶۳/ ۲۲ رتبه ۱۱۹ را به دست آورده است. در گزارش جدید چین با کسب نمره ۵۷/ ۵۰ در رتبه ۲۵ قرار گرفته است.

ادامه در صفحه16