افتتاح نمایشگاه بین‌المللی بورس، بیمه و بانک

روز گذشته سومین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بیمه و بانک با هدف ارائه فرصت‌ها و توانمندی‌های حوزه اقتصادی کشور برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در منطقه آزاد کیش افتتاح شد.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش، رئیس سازمان خصوصی‌سازی، معاون بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران سخنرانی کردند.

در این مراسم ضمن اشاره به کمرنگ‌شدن حضور سرمایه‌گذاران خارجی در دوران تحریم‌ها، از ارتقای رتبه ایران در جذب سرمایه‌گذاری خارجی از رتبه (۱۴ به ۳) در بین کشورهای خاورمیانه خبر داده شد.

شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این مراسم با اشاره به لزوم حضور این سرمایه‌گذاران در اقتصاد کشور گفت: حضور سرمایه‌گذاران خارجی با فوایدی همراه خواهد بود، افزایش شفافیت اقتصادی، استاندارد شدن گزارشگری به نهادهای بین‌المللی و امنیت اقتصادی کشور از جمله فواید حضور خارجی‌ها در اقتصاد ایران خواهد بود.

همچنین محمدی به جذابیت بازار بدهی برای خارجی‌ها اشاره کرد و گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار با تلاش‌های بیش از پیش در حال افزایش زمینه‌های توجه خارجی‌ها به بازار بدهی است.

همچنین رئیس سازمان خصوصی‌سازی در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به جایگاه مناسب خصوصی‌سازی در کشور نسبت به سال‌های گذشته گفت: بزرگ‌ترین مراکز تولیدی کشور طی سال‌های گذشته از دولت به بخش خصوصی منتقل شده است. در این بین پتروشیمی‌ها و مراکز تولید فرآورده‌های نفتی از مهم‌ترین دستاوردهای بخش خصوصی به‌شمار می‌رود.

همچنین در بخش کشاورزی، راه و شهرسازی پیشرفت‌هایی صورت گرفته که بی‌سابقه است.

پوری‌حسینی در ادامه بیان کرد: یکی از چالش‌هایی که باعث شد جایگاه دولت در اقتصاد بسیار بیشتر از حد واقعی باشد وابستگی کشور به درآمدهای نفتی بود.

با توجه به اینکه در بودجه سال گذشته و امسال این وابستگی تا حد زیادی کاهش یافته است، به نظر می‌رسد خصوصی‌سازی می‌تواند به جایگاه اصلی خود برسد.

وی بیان کرد: لازمه توسعه خصوصی‌سازی مقررات‌زدایی، تقویت بخش‌ خصوصی و راندن بخش‌های دولتی به عقب است.

این نمایشگاه با حضور ۲۰۰ شرکت داخلی و خارجی از امروز تا روز پنج‌شنبه در منطقه آزاد کیش (به مدت ۳ روز) برگزار خواهد شد.