دنیای اقتصاد: پس از بروز اختلافات میان بغداد و آنکارا درخصوص ورود نیروهای ترکیه به داخل عراق همزمان با آزادسازی عملیات موصل، مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه از پیشنهاد میانجیگری ایران بین ترکیه و عراق استقبال کرد. چاوش اوغلو که به قطر سفر کرده است، در سخنانی در دوحه با تاکید بر خواسته ترکیه برای داشتن روابط دوستانه با همسایگانش، از حمایت ترکیه از هرگونه تلاش کشورهای دیگر برای کاهش اختلاف میان آنکارا و بغداد بر سر پایگاه بعشیقه در شمال موصل خبر داد. چاوش اوغلو ضمن تشکر از «قدم‌های مثبت ایران» از اعلام آمادگی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران برای میانجیگری میان ترکیه و عراق استقبال کرد. در هفته‌های گذشته تنش دیپلماتیک بین آنکارا و بغداد بر سر استقرار نظامیان ترکیه در پایگاه بعشیقه در شمال موصل بالا گرفته است. ترکیه علت تقویت حضور نظامی‌اش را در مرز با عراق نگرانی از عملیات حشد الشعبی در شهر ترکمن‌نشین تلعفر و گسترش فعالیت‌های «پ‌ک‌ک» در شمال عراق عنوان کرده است. مخالفت عراق با شرکت ترکیه در عملیات موصل از دیگر مواردی است که باعث افزایش تنش میان آنکارا و بغداد شده است. در این چارچوب، عراق خواهان خروج نظامیان ترکیه است که از سال گذشته در پایگاه بعشیقه مستقر شده‌اند و حضور آنها را در خاک خودش اشغالگری نامیده، ولی ترکیه می گوید بنا به درخواست مقام‌های عراقی در بعشیقه مستقر شده است.

حیدر العبادی، نخست عراق در واکنش به این اقدام از آمادگی کشورش برای مقابله با ترکیه در صورت ورود نظامیان به خاک عراق خبر داد. عبادی که در یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد گفت عراق در پی مقابله نظامی با ترکیه نیست؛ ولی برای جنگ آماده است. مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز تنش بین عراق و ترکیه بر سر این پایگاه را غیرضروری دانسته است.

آذرماه ۹۴ خبر ورود نیروهای نظامی ترکیه به منطقه بعشیقه در نزدیکی موصل واقع در شمال عراق به تیتر یک رسانه‌های منطقه‌ تبدیل شد. ورود حدود ۱۵۰ نیرو به استعداد ۲۵ تانک و نفربر و تعدادی ماشین مین روب باعث واکنش گسترده مقامات عراقی شد. وزارت خارجه عراق در همین خصوص در بیانیه‌ای این اقدام ترکیه را نوعی «نقض حاکمیت» خوانده و هرگونه عملیات نظامی بدون هماهنگی با دولت فدرال بغداد را محکوم کرده بود.

در همین مورد یک مقام امنیتی ترکیه اعلام کرده بود که دست‌کم صدها نیروی ترکیه‌ای برای ارائه خدمات آموزشی به نزدیکی موصل رفته‌اند و کشورهای عضو ائتلاف که علیه داعش عملیات انجام می‌دهند از این مساله آگاهند. خبرگزاری رویترز نیز به نقل از دو مقام آمریکایی اعلام کرد آمریکا از اعزام نیروهای ترکیه به‌شمال عراق مطلع بوده؛ اما آنها تاکید کردند که این اقدام ترکیه جزو فعالیت‌های ائتلاف تحت امر آمریکا نیست.

اما حضور ارتش ترکیه در کردستان عراق مساله‌ای نیست که تازگی داشته باشد. توافق امنیتی میان ترکیه و عراق در سال ۱۹۸۱ در دوران رژیم بعث صدام این اجازه را به ترکیه داد که نیروهای نظامی خود را برای تعقیب اعضای مسلح احزاب مخالف به عمق ۲۰ کیلومتری خاک عراق اعزام کند. از سال ۲۰۰۶ نیز ارتش ترکیه اقدام به ایجاد پایگاه‌های نظامی در خاک کردستان در شمال عراق کرد و این پایگاه‌ها اکثرا در استان دهوک ایجادشده‌اند و شمار آنها در حال حاضر به ۱۰ پایگاه می‌رسد. این جنگ لفظی همچنان ادامه دارد و طرف ترکی ضمن رد خواسته دولت عراق برای تخلیه شمال این کشور، دولت بغداد را به‌دلیل آنچه حضور نیروهای کشورهای دیگر با رضایت دولت مرکزی می‌خواند، مورد شماتت قرار می‌دهد. وزارت خارجه آمریکا نیز در واکنش به اعلام آمادگی ترکیه برای شرکت مستقیم در عملیات آزادسازی موصل و حضور نیروهای این کشور در شمال عراق اعلام کرد: عملیات موصل به رهبری عراقی‌ها انجام می‌شود و همسایگان این کشور باید به حاکمیت و یکپارچگی خاک عراق احترام بگذارند.