واکنش روحانی به انتخاب ترامپ عکس: President.ir

دنیای اقتصاد: دونالد ترامپ میلیاردر نیویورکی، روز گذشته با رای مردم آمریکا به‌عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری این کشور راهی کاخ سفید شد. انتخابی از سوی مردم آمریکا که بسیاری آن را آغاز عصری جدید در این کشور می‌نامند. انتخاب این سرمایه‌دار آمریکایی به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا، روز گذشته در ایران نیز با بازتاب‌های زیادی همراه بود. از سخنان مقام‌های ارشد کشور گرفته تا صفحات دنیای مجازی؛ تا آنجا که حتی برخی از مردم روز گذشته به سراغ صفحه‌های اینستاگرام هیلاری کلینتون، نامزددموکرات شکست خورده انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ و دختر او ایوانکا ترامپ رفتند و پیام‌هایی را برای آنها گذاشتند.

در کنار این واکنش‌ها، روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری در جلسه هیات دولت به انتخاب دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا واکنش نشان داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی با اشاره به اینکه «عزت و استقلال ایران در این است که مواضع ما فقط از خواست و اراده مردم ایران اثر می‌پذیرد و با تغییرات در دولت‌های خارجی تغییر نمی‌کند» تاکید کرد: نتیجه انتخابات آمریکا، اثری در سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران ندارد. او افزود: موقعیت آمریکا در جامعه بین‌المللی و افکار عمومی جهان به دلیل سیاست‌های غلط تضعیف شده و شکاف بیشتر با جامعه جهانی و اروپا به این موقعیت، بیشتر ضربه خواهد زد. رئیس‌جمهوری ادامه داد: نتیجه انتخابات آمریکا، نشان التهابات و عدم ثبات داخلی آمریکا تا مدت‌ها باقی خواهد ماند و زمان زیادی می‌برد که این اختلافات و مشکلات داخلی حل ‌شود. رئیس شورای‌عالی امنیت ملی با اعلام اینکه «امروز دیگر آمریکا به هیچ‌وجه بیش از گذشته توانایی استفاده از ایران‌هراسی و ایجاد اجماع جهانی علیه ایران را ندارد» افزود: سیاست ایران در تعامل سازنده با جهان و شکسته شدن تحریم‌های هسته‌ای، روابط اقتصادی ایران با همه کشورها را در یک مسیر رو به رشد و برگشت‌ناپذیر قرار داده است. روحانی تاکید کرد که هوشمندی ایران در توافق هسته‌ای این بود که برجام را نه به‌عنوان توافق با یک کشور یا یک دولت بلکه به‌عنوان یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تثبیت کرد که با تصمیم یک دولت قابل تغییر نیست.

ظریف: آمریکا باید برجام را اجرا کند

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان که در رومانی به سر می‌برد نیز روز گذشته در واکنش به اعلام نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت: آنچه را آمریکا به‌عنوان یک تعهد بین‌المللی چندجانبه در برجام پذیرفته است، باید اجرا کند. به گزارش «ایسنا» ظریف همچنین گفت: ما در امور داخلی دیگر کشور‌ها دخالت نمی‌کنیم. این انتخاب مردم آمریکا است؛ اما هرکس رئیس‌جمهوری آمریکا باشد باید واقعیات جهان و منطقه ما را به درستی بشناسد و با آن با واقع‌گرایی مواجه شود. او ادامه داد: ایران و آمریکا روابط سیاسی ندارند؛ اما آنچه را آمریکا به‌عنوان یک تعهد بین‌المللی چندجانبه در برجام پذیرفته است، باید اجرا کند.

نتیجه انتخابات و بی‌اعتمادی جامعه

در واکنشی دیگردبیر شورای‌عالی امنیت ملی گفت: نتیجه چهل و پنجمین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نشان داد که سرخوردگی و بی‌اعتمادی اکثریت جامعه به ساختار و رویه‌های جاری در این کشور واقعی و رو به ازدیاد است. به گزارش «ایرنا» علی شمخانی نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را حاوی پیامی روشن از اعتراض اکثریت جامعه دانست و اظهار کرد: فقدان رویکردهای ایجابی در رای مردم و بی‌اعتنایی به تبلیغات سنتی و بی‌محتوای غول‌های رسانه‌ای رخداد بسیار مهمی است که می‌تواند چالش‌های متراکم درون هیات حاکمه این کشور را بیش از پیش توسعه دهد. او همچنین گفت: بی‌توجهی دولتمردان به خواست اکثریت جامعه که پیام‌های آن به وضوح در جنبش وال‌استریت و اعتراض سرکوب شده طبقات غیربرخوردار جامعه آمریکا بروز یافت، شرایط اجتماعی را در این کشور غیرقابل پیش‌بینی کرده است. نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای‌عالی امنیت ملی درخصوص تاثیر‌گذاری نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بر تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی در ابعاد سیاسی، امنیتی و اقتصادی تاکید کرد: در تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا بیش از آنکه برنامه و سیاست اجرایی اعلام شود، تمرکز طرفین بر افشاگری و رسوا کردن افراد و احزاب اصلی متمرکز بود و از این‌رو هنوز امکان ارائه برآورد دقیقی در این خصوص وجود ندارد. شمخانی با بی‌تاثیر عنوان کردن نتیجه انتخابات آمریکا بر سیاست‌ها و اقدامات جمهوری اسلامی ایران در ابعاد سیاسی، اقتصادی و امنیتی گفت: اصولا مشی مستقل و رفتار هوشمندانه ایران بر خلاف برخی کشورهای منطقه در هیچ مقطع زمانی متاثر از تغییر حاکمیت در دیگر کشورها نبوده و سیاست نه شرقی و نه غربی کشورمان با پشتوانه حمایت مردمی و اتکا به ظرفیت‌های داخلی، مسیر روشن خود را بر اساس حکمت، عزت و مصلحت طی خواهد کرد. او در ادامه اظهار امیدواری کرد نتیجه انتخابات آمریکا زمینه ایجاد بازبینی سیاست‌های مبتنی بر سلطه‌جویی را برای دولتمردانشان فراهم کند.

اهمیت سیاست‌های اجرایی دولت آینده

در همین ارتباط بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مردم ایران و جمهوری اسلامی ایران از سیاست‌ها و رویکرد گذشته دولتمردان آمریکا طی دهه‌های گذشته تجربیات ناخوشایند و تلخی داشته و دارند. به گزارش «ایسنا» او افزود: آنچه برای ایران و مردم آن مهم، قابل اعتنا و ملاک در ارزیابی آنها خواهد بود، عملکرد و سیاست‌های اجرایی دولت آینده آمریکاست که از مواضع و اظهارات تبلیغاتی انتخاباتی ایشان در دوران رقابت‌های انتخابات از اهمیت بیشتری می‌تواند برخوردار ‌باشد.

سیاست انتظار

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم با اشاره به انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری جدید آمریکا و تاثیر انتخاب وی بر برجام گفت: ما فعلا سیاست انتظار را در پیش می‌گیریم تا طرف مقابل مواضع خود را به‌طور رسمی اعلام کند. او افزود: ما برای هر شرایطی خود را آماده کرده‌ایم. به گزارش خبرگزاری صداوسیما کمالوندی گفت: ما برنامه هسته‌ای خود را در بعد فنی طوری تنظیم کرده‌ایم که صرف‌نظر از هر شرایطی بتوانیم این برنامه را ادامه دهیم.

تصویری متفاوت

نتیجه انتخابات آمریکا در میان چهره‌های سیاسی کشور نیز بازتاب وسیعی داشت. همچنانکه روز گذشته حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری در پستی توییتری به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا واکنش نشان داد و نوشت: تصویری که ترامپ در سخنرانی اعلام پیروزی به‌عنوان رئیس‌جمهور از خود نشان می‌داد، با تصویر او در دوران انتخابات متفاوت بود، این نکته‌ای قابل‌توجه است. اشاره ابوطالبی به آن بخش از سخنان روز گذشته ترامپ بود که در نطق پیروزی اش ایراد کرد. او در آن سخنان با بیان اینکه می‌خواهد رئیس‌جمهور همه آمریکایی‌ها شود، برای اولین بار به تعریف و تمجید از رقیب دموکراتش هیلاری کلینتون پرداخت و اعلام کرد که حالا زمان آن است که «آمریکا زخم‌ها را التیام دهد.» سخنانی که با تمام آنچه طی دوران مبارزات انتخاباتی‌اش در مورد کلینتون گفته بود، متفاوت بود. ترامپ همچنین در سخنرانی پیروزی‌اش خطاب به جامعه بین‌الملل از تعامل با آنها سخن گفت.

آغازی نو

همزمان روز گذشته حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: اگرچه شناخت پویایی‌های سیاست و جامعه در آمریکا دشوار است، اما حتما بهتر از آن است که فقط به آمریکا فحاشی کنیم و در مواقع حساس غافلگیر شویم. آشنا در صفحه فیس‌بوک خود نیز بابیان اینکه ترامپ در نطق پیروزی خود مثبت و متفاوت صحبت کرد، نوشت: پیام او مثل همه روسای جمهور آمریکا در لحظه پیروزی وحدت‌بخش بود. به گزارش خبرآنلاین، آشنا با تاکید بر اینکه نفس ناشناخته بودن ترامپ یک فرصت برای «آغازی نو» به‌وجود می‌آورد، اظهار امیدواری کرد تا در امتداد افق‌های نوینی که برجام و اعتمادسازی جهانی ایران گشود، صلح‌سازی منطقه‌ای شتاب بیشتری گرفته و ساکنان جغرافیای ما فرصتی نوین برای ساختن منطقه متفاوت و عاری از همه اشکال تروریسم دولتی و غیردولتی بیابند.»

انتخابی به نفع ایران

نمایندگان مجلس نیز روز گذشته به انتخاب ترامپ به‌عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا واکنش نشان دادند. علی مطهری، نایب رئیس مجلس، ریاست‌جمهوری ترامپ را به نفع ایران توصیف کرد. به گزارش «ایسنا» او بابیان اینکه ترامپ اولا صداقت بیشتری دارد و مواضعش درباره سوریه مواضع خوبی بود،افزود: او نسبت به عربستان نگاه خوبی ندارد و مایل به روابط خوب با روسیه است؛ البته من فکر می‌کنم مخالفت ترامپ با برجام هم به نفع ایران است و آنها در عمل نمی‌توانند کاری بکنند. به گزارش الف، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز، رای مردم آمریکا را به ترامپ نشان‌دهنده رای منفی به سیاست جنگ‌طلبانه و خشونت دانست.