شورای نگهبان برای دومین بار مصوبه مجلسی‌ها در تفسیر ماده ۵۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را رد کرد. این همان مصوبه‌ای است که نمایندگان مجلس دهم، طی یک استفساریه، تفسیری جدید از مرزهای نظارت استصوابی شورای نگهبان درباره بررسی صلاحیت نامزدها یا منتخبان انتخابات مجلس ارائه کرده بودند و پس از یک بار مردود اعلام شدن از سوی شورای نگهبان، با اصلاحات جزئی بار دیگر به تصویب نمایندگان مجلس دهم رسید؛ موضوعی که از اصرار مجلسی‌ها برای تایید این تفسیر جدید حکایت دارد. با این همه سخنگوی شورای نگهبان از رد مجدد این مصوبه سخن می‌گوید.

این همان استفساریه‌ای است که علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس به همراه جمعی از نمایندگان، پس از ابطال آرای مینو خالقی منتخب سوم اصفهان برای مجلس دهم، آن‌هم زمانی که صحت انتخابات در کل حوزه انتخابیه اصفهان از سوی این شورا تایید شده بود، تدوین کردند. نمایندگان مجلس این استفساریه را اینگونه مصوب کردند که «پس از اعلام‌نظر قطعی و نهایی شورای نگهبان در مهلت ۲۰ روزه درباره صلاحیت یک نامزد انتخابات، پس از اعلام صحت انتخابات حوزه انتخابیه مربوطه، با رعایت قانون لزوم رسیدگی دقیق به شکایت داوطلبان رد صلاحیت شده در انتخابات مختلف (مصوب ۲۲ آبان ۷۸ مجمع تشخیص مصلحت نظام)، این شورا نمی‌تواند اظهارنظر مجددی درباره صلاحیت آن نامزد یا منتخب داشته باشد. همچنین چنانچه مدارک جدیدی به دستشان رسیده باشد،‌ مدارک طبق ماده ۳۰ آیین‌نامه داخلی مجلس در زمان بررسی تایید اعتبارنامه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.» مهلت ۲۰ روزه برای شورای نگهبان برای اظهارنظر قطعی درباره صلاحیت نامزدها در تبصره ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس آمده است.

با این همه «دامنه نظارت شورای نگهبان در انتخابات مجلس» موضوعی است که از ابتدای آغاز به کار مجلس دهم، به محوری برای مناقشه میان مجلس و شورای نگهبان تبدیل شده است. علاوه‌بر استفساریه مذکور، اظهارات اخیر دبیر و سخنگوی شورای نگهبان درباره نظارت مستمر بر مجلسی‌ها نیز انتقاد بسیاری از نمایندگان مجلس را برانگیخت.

به هر روی براساس آنچه عباسعلی کدخدایی دیروز در یک نشست خبری در نمایشگاه مطبوعات گفت، شورای نگهبان نیز با توجه به محدود کردن اظهارنظر شورای نگهبان با وجود وصول مدارک جدید، این استفساریه را مغایر اصل ۹۹ قانون اساسی تشخیص داد و آن را به مجلس بازگرداند. او افزود: با توجه به ابهام قانونی موجود در این مصوبه، فکر می‌کنم امکان طرح آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام نباشد، اما در صورتی که مجلس اصرار کند و مجمع تشخیص در این رابطه تصمیم‌گیری کند، ما تابع تصمیم قانونی مجمع هستیم.

براساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در صورتی که شورای نگهبان طرحی را دو بار متوالی رد کند و آن را به مجلس ارجاع دهد، در صورت اصرار نمایندگان بر آن طرح، طرح مذکور برای تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد رفت. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه در صورت تایید نظر مجلس، آیا امکان ورود نامزدهایی همچون مینو خالقی به مجلس وجود خواهد داشت یا خیر، تصریح کرد: به طور کلی قوانین عطف بماسبق نمی‌شوند، مگر آنکه در خود قانون پیش‌بینی شده باشد و درباره این استفساریه نیز قطعا ناظر به آینده خواهد بود.

پاسخی درباره انتخابات الکترونیک نداشتیم

کدخدایی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی‌بر اینکه آیا وزارت کشور به نامه شورای نگهبان درباره انتخابات الکترونیک پاسخ داده یا خیر، گفت:‌ جلسات کارشناسی دیگری هم داشته‌ایم، ولی هنوز پاسخ رسمی از سوی وزارت کشور نداشتیم. او در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا شورای نگهبان در این باره تحت‌تاثیر فشارها قرار می‌گیرد یا خیر گفت: تا الان نبوده و از این به بعد هم نخواهد بود.

حاضریم مذاکرات شورای نگهبان را منتشر کنیم

به گزارش خبرگزاری مهر، سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه حضور وزیر سابق اطلاعات در جلسه این شورا منجر به تغییر در بررسی صلاحیت هاشمی‌رفسنجانی در سال ۹۲ شد، تاکید کرد: اگر قانون اجازه دهد ما حاضریم تمام مذاکرات شورا را منتشر کنیم، البته اگر به حرمت شخصی بر نخورد.