حماسه حضور در اربعین حسینی - ۱ آذر ۹۵ عکس: ایرنا

دنیای اقتصاد: عاشقان اباعبدالله‌الحسین(ع) از نقاط مختلف جهان از چند روز گذشته برای حضور در مراسم اربعین حسینی در کربلای معلی راهی این مکان مقدس شدند تا ندای «لبیک یا حسین» میلیون‌ها عاشق از بین‌الحرمین طنین‌انداز شود. بسیاری از مقامات و مسوولان جمهوری اسلامی ایران نیز از جمله زائران اربعین بودند. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری هم روز گذشته با سفر به عراق به جمع راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی پیوست.

مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی نیز دیروز در میدان امام حسین (ع ) تهران و با حضور پرشور مردم برگزار شد و راهپیمایان حاضر در این مراسم، از میدان امام حسین(ع) به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در شهر ری حرکت کرده و در آنجا به عزاداری پرداختند. در همین راستا جهانگیری روز گذشته پس از ورود به نجف اشرف، در مسیر حرکت زائران کربلا حضور یافت و در بخشی از مسیر نجف به سمت کربلا، با عاشقان سیدالشهدا همراه شد. همزمان معاون اول رئیس‌جمهوری از برخی موکب‌های مستقر در مسیر نجف- کربلا بازدید کرد و در جریان نحوه خدمت‌رسانی به زائران بارگاه مقدس امام حسین (ع) قرار گرفت. اما پیش از آنکه او عازم سفر به عراق شود، در گفت‌وگوی تلفنی با حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق از میزبانی کریمانه دولت و ملت این کشور از جمعیت میلیونی زائران عتبات عالیات قدردانی کرد و گفت: میزبانی عراق از زائران عتبات عالیات و از جمله زائران ایرانی به‌خصوص در مراسم اربعین حسینی شایسته تقدیر است. به گزارش «ایسنا» معاون اول رئیس‌جمهوری در این گفت‌وگوی تلفنی افزود: در ایران نیز ستادی مرکزی برای مراسم اربعین تشکیل شده و به تسهیل مسائل زوار ایرانی اهتمام دارد و امیدوارم بتوانیم با رفع نقاط ضعف موجود، در سال‌های آینده شاهد برگزاری هرچه بهتر این مراسم باشیم.

او همچنین با اشاره به روند رو به رشد روابط دوجانبه تهران و بغداد تصریح کرد: پیشرفت‌های خوبی درباره موضوعات دوجانبه و مناسبات میان دو کشور حاصل شده است و امیدوارم روابط تهران و بغداد به‌عنوان الگویی در میان سایر کشورهای همسایه مطرح باشد. جهانگیری با تبریک مجدد پیروزی‌های ارتش و مردم عراق در نبرد با تروریست‌ها تاکید کرد: هدایت نبرد بزرگ موصل علیه تروریست‌ها و همزمانی آن با راهپیمایی بزرگ اربعین که به‌خوبی از سوی دولت عراق مدیریت شده است، بیانگر اقتدار دولت عراق است. حیدر العبادی نیز در این گفت‌وگو با اشاره به تعداد فراوان زائرانی که از خارج از عراق و از جمله ایران در مراسم اربعین حسینی حضور پیدا می‌کنند، گفت: خوشبختانه وضعیت قانونمندی تاکنون وجود داشته و سازماندهی خوبی صورت گرفته و تاکنون بیش از ۲ میلیون روادید برای زائران ایرانی صادر شده است. معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین راهپیمایی اربعین حسینی را نماد صلح و آزادگی دانست و گفت: با شناسایی نقاط ضعف، این مراسم باید به یک حرکت ماندگار تبدیل شود.

جهانگیری دیروز در جمع نمازگزاران موکب حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) در مسیر نجف به کربلا، با قدردانی از دولت عراق افزود: دولت عراق درگیر نبرد با داعش در موصل است؛ بنابراین مدیریت چنین مراسمی بسیار سخت است. جهانگیری در ادامه با بیان اینکه اربعین تبدیل به یک پدیده استثنایی شده است که میلیون‌ها انسان عاشق با شعار عدالتخواهی و صلح‌طلبی مسیر بارگاه امام حسین (ع) را طی می‌کنند، گفت: این موضوع در دنیای فعلی تبدیل به یک اتفاق استثنایی شده که میلیون‌ها انسان با فرهنگ‌های مختلف را در یک مسیر قرار می‌دهد.به گزارش «ایرنا» جهانگیری در این سفر مرقد مطهر امیرالمومنین حضرت علی (ع) را در نجف اشرف زیارت کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان، حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه و سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت، جهانگیری را در سفر به نجف اشرف همراهی می‌کنند. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری سال گذشته نیز به همراه وزیر کشور، فرمانده نیروی انتظامی و رئیس سازمان حج و زیارت ابتدا برای بررسی وضعیت تردد زوار از پایانه مرزی شلمچه بازدید کرد و پس از آن عازم عراق شد و در راهیپمایی اربعین حسینی شرکت کرد.

بازگشت زائران

در همین حال روند بازگشت زائران اربعین حسینی از روز گذشته آغاز شده است براساس آخرین آمارها بیش از ٢ میلیون زائر ایرانی در این مدت به عتبات عالیات سفرکرده‌اند که تاکنون ٧٥٢ هزار و ١٦١نفر به کشور بازگشته‌اند. حمیدرضا گودرزی، سخنگوی ستاد مرکزی اربعین حسینی با ارائه این آمار همچنین گفت: این تعداد تاکنون از مرزهای مهران، شلمچه و چزابه به میهن بازگشته‌اند. در خبری دیگر سردار «حسین اشتری» فرمانده ناجا در گفت‌وگو با «ایرنا» با بیان اینکه ورود زائران از دو روز قبل، آغاز و تا یکی دو روز آینده به اوج خود خواهد رسید، گفت: نیروی انتظامی از نقطه صفر مرزی تا ورود به پایانه و در مسیر حرکت زائران تا شهرهایشان، همراه آنها خواهد بود.

آمادگی مرزها

در همین ارتباط وزیر کشور با بیان اینکه برنامه‌ریزی مناسب برای ورود زائران به کشور انجام شده است از تمامی زائران اربعین خواست برای ورود به کشور عجله نکنند و زمان بازگشت خود را مدیریت کنند. به گزارش «ایسنا»، «عبدالرضا رحمانی فضلی» در جریان بازدید از مرز بین‌المللی مهران اظهار کرد: مرزهای کشور برای ورود زائران آمادگی کامل دارند، ولی تقاضا داریم مردم مدیریت شده و به‌تدریج وارد کشور شوند.

به‌دنبال لغو ویزا

ازسوی دیگر «حسین ذوالفقاری» رئیس ستاد اربعین کشور گفت: با توجه به مشکلاتی که زائران بدون ویزا در مرز مهران امسال ایجاد کردند برای سال آینده به‌دنبال لغو ویزا هستیم. به گزارش «ایسنا» او با بیان اینکه بیشتر زائران از مرز مهران برمی‌گردند، افزود: همه دستگاه‌های امنیتی و خدمات‌رسان پای‌کار هستند، زائران نگران نباشند.

حماسه حضور در اربعین حسینی