دنیای اقتصاد: خبرها از اردوگاه اصولگرایان، حکایت از آن دارد که این جریان سیاسی هنوز کاندیدای نهایی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ انتخاب نکرده است. گواه این مدعا، اظهارات دو تن از شخصیت‌های جریان اصولگرایی است که اعلام کرده‌اند کاندیدای نهایی این جریان در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده هنوز مشخص نیست. غلامعلی حدادعادل که در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش یعنی سال ۹۲ نامش در میان نامزدها بود، دیروز در حاشیه مراسم ترحیم مرحومه مرضیه دباغ با بیان اینکه در بین اصولگرایان هنوز به گزینه مشخصی به‌عنوان کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده نرسیده‌ایم، افزود: «البته هنوز برای این کار زمان داریم». به گزارش «ایرنا» حدادعادل حمایت برخی اصولگرایان از حسن روحانی در انتخابات آینده را رد نکرده و با بیان اینکه افراد آزاد هستند و این احتمال همیشه وجود دارد، گفت: «اما فعلا جهت تلاش‌ها معطوف به ایجاد وحدت بین اصولگرایان و رسیدن به یک فرد واحد است.»

از سوی دیگر محمدرضا میرتاج‌الدینی، نایب رئیس سابق مجلس و معاون پارلمانی محمود احمدی‌نژاد در دوران ریاست‌جمهوری نیز گفته که اصولگرایان هنوز بحث روی «افراد و مصادیق» را در «شورای‌عالی» شروع نکرده‌اند. او البته اعلام کرد که اما در داخل طیف‌ها این بحث‌ها آغاز شده است. میرتاج‌الدینی در گفت‌و‌گو با سایت انتخاب درخصوص راهبرد انتخاباتی جریان اصولگرا در انتخابات ریاست‌جمهوری اردیبهشت سال آینده با بیان اینکه وحدت در دو جهت مورد قبول همه طیف‌های جریان اصولگرایان است، گفت: این وحدت هم در جهت وحدت گفتمان و هم وحدت کاندیدای مدنظر جریان اصولگرایی است؛ یعنی در نهایت به کاندیدای اصلی می‌رسیم.

به گفته این نماینده پیشین مجلس، این راهبرد مورد قبول قاطبه طیف‌های اصولگرا است. او در عین حال از عملکرد کاندیداهای اصولگرا در انتخابات گذشته ریاست‌جمهوری انتقاد کرد و با بیان اینکه کاندیداهای اصولگرا در آن انتخابات نسبت به مواضع یکدیگر هم‌افزایی نداشتند و همدیگر را به چالش می‌کشیدند، گفت: در انتخابات آینده آنچه در جبهه اصولگرا هدف‌گذاری شده این است که کاندیدای اصلی مشخص باشد و همه در جهت تقویت او بیایند. میرتاج‌الدینی همچنین درباره نحوه رسیدن به این وحدت نیز تاکید کرد: این تصمیم‌گیری نباید با خود افراد باشد بلکه باید با حرکت عمومی جریان ارزشی و اصولگرا و مجموعه‌های شورای‌عالی باشد. میرتاج‌الدینی درباره احتمال انتخاب حسن‌روحانی به‌عنوان کاندیدای اصولگرایان نیز گفت: روحانی چنین شانسی ندارد که کاندیدای اصولگرایان باشد و جریان اصولگرایی حتما کاندیدای مستقل خواهد داشت. از سوی دیگر، محمد نبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی به‌عنوان یکی از احزاب جریان اصولگرایی در گفت‌و‌گو با «ایسنا» اعلام کرد که حزب موتلفه مثل دوره‌های قبلی انتخابات،‌ نامزد خواهد داشت. حبیبی البته تاکید کرد که موتلفه ظرفیت خود را در اختیار ائتلاف اصولگرایان قرار می‌دهد. با این همه حسین کنعانی مقدم، عضو جبهه ایستادگی از سیاست حرکت چراغ خاموش اصولگرایان تا دقیقه ۹۰ خبر داد.

اردوگاه اصلاح‌طلبان

در سوی دیگر فعالان صحنه سیاست داخلی ایران، اصلاح‌طلبان می‌گویند که فعلا حسن روحانی گزینه آنان برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده است. محمدرضا تابش، عضو فراکسیون امید مجلس با بیان این مطلب در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر تاکید کرد: البته ممکن است وقتی وارد مصادیق شدیم گزینه‌های دیگری هم داشته باشیم. او راهبرد اصلی شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را برای انتخابات آتی افزایش مشارکت مردم در انتخابات خواند.