دنیای اقتصاد: آینده سوریه به‌خصوص پس از آزادسازی حلب، محور رایزنی‌های فشرده ایران، روسیه و همچنین ترکیه قرار گرفته است. در همین خصوص، میخائیل لاورنتیف نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور سوریه برای پنجمین بار صبح دیروز با علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک دیدار و گفت‌وگو کرد. همزمان نشست سه‌جانبه میان تهران، مسکو و آنکارا که قرار بود ۷ دی در روسیه برگزار شود، به ۳۰ آذر ماه تغییر یافت.

به گزارش «ایرنا» در دیدار نماینده ویژه پوتین با علی‌اکبر ولایتی، طرفین پیرامون تحولات منطقه و ضرورت مقابله با گروه‌های تروریستی بحث و تبادل‌نظر کردند. نماینده پوتین در امور سوریه ۱۳ آذرماه نیز سفر فوری و مهمی به ایران داشت و حامل پیامی از پوتین برای رئیس‌جمهوری اسلامی ایران بود.مشاور ویژه مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل پس از دیدار خود با لاورنتیف در جمع خبرنگاران با اشاره به روابط رو به رشد ایران و روسیه گفت: «این رابطه هر روز در حال پیشرفت روزافزون است و در حال حاضر همکاری بین ایران و روسیه علاوه بر همکاری دوجانبه، همکاری بین‌المللی، منطقه‌ای به‌ویژه با تمرکز بر مساله بسیار حساس سوریه است.» او اضافه کرد: «آنهایی که در رابطه با سوریه طراحی کرده‌اند یعنی آمریکا، رژیم صهیونیستی، عوامل منطقه‌ای آنها، بنا داشتند بشار اسد را که رئیس‌جمهوری قانونی سوریه است ساقط کنند و کشور سوریه را به نفع صهیونیست‌ها در منطقه تجزیه کنند.»

ولایتی همچنین با اعلام خبر دیدار وزرای خارجه و دفاع ایران، روسیه و ترکیه در مسکو در آینده نزدیک ابراز کرد: «قبل از این ملاقات، فرستاده ویژه پوتین مطالبی را که لازم است به اطلاع جمهوری اسلامی برسد، منتقل می‌کند تا زمینه توفیق گردهمایی ما و روسیه باشد.» همزمان دریابان علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و هماهنگ‌کننده اقدامات سیاسی، نظامی و امنیتی ایران با سوریه و روسیه در دیدار با فرستاده ویژه پوتین از ضرورت تداوم رایزنی در سطوح مختلف خبر داد.در بحبوحه رایزنی‌های فشرده مقامات سه کشور ایران، روسیه و ترکیه برای حل بحران سوریه، سخنگوی وزارت خارجه ایران از نهایی شدن طرح نشست سه‌جانبه این سه کشور در هفتم دی ماه سال جاری در مسکو خبر داده بود، اما ساعاتی بعد و در پی تماس تلفنی سرگئی لاوروف با محمدجواد ظریف تاریخ اجلاس یاد شده به سه‌شنبه این هفته ۳۰ آذر تغییر یافت. دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین هم اعلام کرده است که برنامه مذاکرات روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان در حال انجام است. چهره‌ها و مسوولان بلندپایه ایران، ترکیه و روسیه به‌عنوان سه کشور تاثیرگذار در روند حل‌وفصل بحران سوریه طی دو روز گذشته رایزنی‌های کم سابقه‌ای را با هدف کمک به خروج امن غیرنظامیان از مناطق درگیری سوریه و لزوم کمک‌رسانی انسانی به مردم حلب دنبال کرده‌اند. چنانکه بنا به گزارش منابع خبری وزیران خارجه ایران و ترکیه طی روزهای جمعه و شنبه بیش از ۱۰ بار با یکدیگر گفت‌وگو کردند که از اهمیت اتفاقاتی خبر می‌دهد که بعد از اعلام آتش‌بس در حلب صورت گرفته است.