دنیای اقتصاد: تیم باراک اوباما، در شرایطی آخرین روزهای کاری خود را سپری می‌کند که همگی نگران حفظ دستاوردهای دولت متبوع خود هستند؛ از جمله مهم‌ترین این دستاوردها نیز توافق با ایران یا همان برجام است. جدا از آنکه مقامات اصلی همچون اوباما و جان کری، وزیر خارجه او بارها نسبت به اهمیت حفظ برجام در دولت دونالد ترامپ هشدار داده‌اند، روز جمعه نیز سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل، در آخرین نشست خبری خود گفت که حفظ توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۵ موسوم به برجام برای آمریکا بسیار مهم است و تیم «دونالد‌ترامپ» رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا باید آن را با قدرت اجرا کند.

به گزارش «ایرنا» به نقل از تارنمای رسمی انتشار ویدئوهای سازمان ملل، پاور در آخرین نشست خبری خود که روز جمعه ۲۴ دی ماه (۱۳ ژانویه) ساعت ۳ عصر به وقت نیویورک، در مقر سازمان ملل برگزار شد، درباره موضوعات مختلفی سخن گفت و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد. او در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه درخصوص برجام چه توصیه‌ای به تیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا دارد، گفت: «برجام را باید حفظ کرد. ما توانستیم ایران را به پای میز مذاکره بنشانیم.» نماینده آمریکا در سازمان ملل همچنین تاکید کرد: «این بسیار مهم است که خارج از روند برجام نیز مجرایی (برای ارتباط) داشته باشیم. البته ما با ایران رابطه دیپلماتیک نداریم اما وقتی ملوان‌های ما در ایران بازداشت و با شرایط سختی مواجه شدند، باید قادر باشیم مردان و زنان جوان‌مان را به خانه برگردانیم.» پاور در پایان سخنان خود درباره ایران تاکید کرد: «بنابراین من فکر می‌کنم که ما در دولت بعدی، باید در اجرای برجام بسیار با قدرت عمل کنیم و در عین حال به برقراری ارتباطات با ایران ادامه دهیم.» این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که سه گزینه مهم و اصلی تیم امنیتی دونالد ترامپ طی چند روز گذشته با حضور در کمیته روابط خارجی مجلس سنا به تشریح برنامه‌های خود پرداخته و به سوالات نمایندگان پاسخ دادند. رکس تیلرسون، نامزد معرفی شده برای وزارت خارجه، جیمز متیس، گزینه وزارت دفاع و مایک پومپئو، گزینه پیشنهادی دونالد ترامپ برای ریاست سازمان «‌سیا» با حضور در سنا، مواضع خود را درباره ایران و برجام بیان کردند. جیمز متیس، نامزد پیشنهادی رئیس‌جمهور منتخب آمریکا برای پست وزارت دفاع با بیان اینکه توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵«توافقی ناقص» است، تاکید کرد که باید به اجرای این توافق ادامه داد. رکس تیلرسون، نامزد پیشنهادی دونالد ترامپ برای تصدی وزارت خارجه آمریکا نیز می‌گوید خواستار لغو کامل توافق هسته‌ای با ایران نیست، اما «بررسی کامل» آن را صلاح می‌داند. همچنین مایک پومپئو ۵۲ ساله گزینه پیشنهادی برای سازمان سیا که از مخالفان برجام بود، در نشست سنا تاکید کرد: رژیمی که برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران وضع شده بسیار خوب است. همچنین دونالد ترامپ نیز تا به امروز مواضع متناقضی نسبت به برجام داشته است.

برجام قابل بازنگری نیست

از سوی دیگر بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به اظهارات رکس تیلرسون گزینه پیشنهادی وزارت خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه برجام قابل بازنگری نیست به او پیشنهاد کرد در بیان مواضع خود احتیاط بیشتری کرده و با «جیمز متیس» گزینه وزارت دفاع تبادل‌نظر کند. به گزارش خبرگزاری فارس رکس تیلرسون روز چهارشنبه در نشستی در کمیته روابط خارجی سنا برای بررسی صلاحیتش طی سخنانی بر بازبینی توافق هسته‌ای و توافقات جانبی آن و سازوکارهای راستی آزمایی و پایبندی ایران به برجام تاکید کرد و گفت: «آمریکا باید به سمت توقف کامل غنی‌سازی در ایران و خروج مواد غنی‌شده از این کشور و ممانعت دائمی از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای گام بردارد.» قاسمی در واکنش به اظهارات اخیر تیلرسون تاکید کرد: «برجام توافقی بین‌المللی است که فقط بین ایران و آمریکا حاصل نشده، بلکه توافقی است بین ایران، گروه ۱+۵ و اتحادیه اروپا که به تایید سازمان ملل نیز رسیده است.» قاسمی با اشاره به اینکه برجام توافقی قابل بازنگری نیست و حتی تفکر درباره هرگونه تغییر در آن امکانپذیر نخواهد بود، افزود: «دیگر اعضای ۱+۵ و ایران یکصدا بر اجرای این توافق چندجانبه و بین‌المللی تاکید داشته و بر اجرای کامل و دقیق آن مصر هستند.» او افزود بهتر است فردی که هنوز عهده‌دار مسوولیتی نشده‌، قبل از آنکه در جایگاه رسمی خود قرار بگیرد، به فرجام و آثار اظهاراتش بیندیشد.

توصیه قاسمی به تیلرسون

قاسمی همچنین به گزینه تصدی وزارت خارجه آمریکا توصیه کرد پیش از آنکه عهده‌دار این سمت شود در بیان مواضعش احتیاط بیشتری کند و مراقب باشد که قبل از مشورت با مشاورانش، اظهارنظری را بیان نکند که بعد از تصدی در این سمت، مجبور به تغییرات مکرر در اظهاراتش شود. قاسمی اظهارات اخیر گزینه تصدی وزارت دفاع آمریکا که بر حفظ برجام تاکید کرده را نیز مورد اشاره قرار داد و آن را نشانگر تناقضات و سرگشتگی در اظهارات تیم پیشنهادی ترامپ و عدم پیروی از یک سیاست واحد و مشخص در برهه کنونی دانست و به تیلرسون پیشنهاد داد که در یک فرصت مناسب با «جیمز متیس» گفت‌وگو و تبادل‌نظر کند.