نخبگان، انقلاب اسلامی را بازخوانی کنند

دنیای اقتصاد:حسن روحانی رئیس‌‌جمهوری همه دانشمندان، نخبگان و فرهیختگان علوم انسانی و اسلامی را به بازخوانی، تبیین و تفسیر ابعاد مختلف انقلاب بزرگ و شکوهمند ملت ایران فرا خواند و تاکید کرد: مسوولیت علم تنها شناخت و تغییر نبوده بلکه بالاتر از آن وظیفه تعالی جامعه را برعهده دارد. روحانی روز گذشته در مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی و تجلیل از ۳۳ برگزیده این جشنواره با اشاره به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: از همه صاحب‌نظران علوم انسانی و اسلامی درخواست دارم تا انقلاب اسلامی را بازخوانی و تحلیل کنند و اینکه چطور امکان‌پذیر است که در عصر رقابت دو اردوگاه در دوران جنگ سرد، ملتی که به هیچ‌یک از دو اردوگاه تکیه نکرد، توانست بزرگ‌ترین انقلاب مردمی را به پیروزی برساند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی ادامه داد: امام به‌عنوان راهبر انقلاب، فقیه، فیلسوف، صاحبنظر اخلاقی و مرجع تقلید، چگونه توانست این انقلاب بزرگ را به پیروزی برساند و اگر مردم‌شناسی دقیق، قضاوت نسبت به جامعه‌شناسی و روانشناسی اجتماعی ایران وجود نداشت، این انقلاب به پیروزی نمی‌رسید.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: امام راحل نسبت به وحدت، انسجام و قدرت مردم، اندیشه‌ای داشت که شاید در آغاز تعداد انگشت‌شماری از صاحب‌نظران و فرهیختگان با او همراه بودند و همه می‌گفتند مگر ممکن است مردم با دست خالی و بدون سلاح، امکانات و حتی تشکیلات حزبی منظم، در برابر یک قدرت بزرگ منطقه‌ای که از پشتیبانی اکثر قدرت‌های بزرگ جهانی نیز برخوردار است، به پیروزی برسند. روحانی ادامه داد: آنها معتقد بودند مگر می‌شود از طریق مساجد و حسینیه‌ها و پخش اعلامیه، کتاب و نوارسخنرانی، مردم را به خیابان‌ها کشاند و در برابر یک قدرت استبدادی تا دندان مسلح پیروز شد.

اعتقاد امام به قدرت مردم

رئیس‌جمهوری با اشاره به آغاز نهضت و انقلاب اسلامی در سال‌های ۴۱، ۴۲ و ۴۳ اظهار کرد: هر‌کدام از این سال‌ها یک مبدا است، سال ۴۱ مبدأ انقلاب اسلامی در انجمن‌های ایالتی و ولایتی بود، سال ۴۲ با حادثه ۱۵ خرداد، اوج نهضت اتفاق افتاد و در سال ۴۳ نیز حرکت ضداستعماری نهضت اسلامی، در ماجرای کاپیتولاسیون و تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه و عراق بود.

روحانی تاکید کرد: در تمام این مقاطع امام خمینی(ره) به قدرت این مردم ایمان داشت. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند، امام خمینی(ره) بر مبنای ایمان و اعتقاد به خداوند که البته اصل همان است و دل‌ها و گردش افکار مردم نیز به دست اوست، حرکت کرد، اما در عین حال امام خمینی(ره) به مردم و قدرت آنها باور داشت که این نکته بسیار مهم است. رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه ثروتی بالاتر از سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی وجود ندارد و اگر فرهیختگان قادر به انتقال افکار صحیح نباشند، جامعه قانع نمی‌شود گفت: همه این سرمایه‌های مادی که در جامعه می‌شماریم، اگر در جامعه مردم به یکدیگر و حکومت اعتماد نداشته باشند و چنانچه رابطه درست بین «مردم»، «مردم و حکومت» و «حکومت و مردم» نباشد و اگر سرمایه اجتماعی نباشد، آیا به قول معروف سنگ روی سنگ بند می‌شود؟ و می‌توان جامعه را اداره کرد؟ و آیا در چنین جامعه‌ای مردم احساس امنیت و آرامش می‌کنند؟

نقش علم در حل مشکلات

روحانی با اشاره به وجود مشکلاتی بزرگ در جامعه و اینکه راه‌حل این مشکلات تنها از طریق علوم تجربی، فنی و پایه نیست، گفت: بار این مسوولیت سنگین بر دوش عالمان علوم انسانی و اسلامی است. رئیس‌جمهوری ادامه داد: چه کسی وظیفه حل مشکلات اقتصادی جامعه، تبیین شرایط اقتصادی جامعه، ایجاد و رشد رونق اقتصادی، خروج از رکود و در علم مدیریت نیز سیاست‌گذاری، چارچوب و شیوه مدیریت جامعه را بر دوش دارد. در تمام این زمینه‌ها، علوم انسانی، نقشی بسیار تاثیرگذار دارد. رئیس‌جمهوری گفت: اگر در بخش آب مشکل داریم و باید منابع آبی کشور را با شیوه‌های درست مدیریت کنیم، شیوه‌های جدید آبیاری آموخته شود و از ذخایر و منابع آبی برای رفاه مردم درست بهره ببریم، بدون فرهنگ صحیح برای مصرف نمی‌توان مشکلات مدیریت آب را حل کرد.

روحانی ادامه داد: حتی اگر به‌دنبال تحول در الگوی کشت هستیم، بدون ایجاد فرهنگ لازم در کشاورزان عزیز، نمی‌توان تغییر الگوی کشت و مصرف در جامعه به‌وجود آورد. رئیس‌جمهوری با اشاره به مشکلات محیط‌زیستی مردم در غرب، جنوب و شرق کشور و مشکلات آنان در مواجهه با ریزگردها، ‌آلودگی خاک و آب، گفت: راه‌حل علمی برای این مشکلات وجود دارد و باید مصرف و شدت انرژی متعادل شود، از منابع سوختی سالم بهره ببریم و صنعت ما تحول یابد، اما در عین حال باید در نظر داشت در مساله محیط‌زیست، بدون تغییر فرهنگ جامعه مشکلات حل نمی‌شود. روحانی ادامه داد: با تبیین اهمیت مساله محیط‌زیست، مراقبت مردم، سبک زندگی درست و استفاده حداکثری از وسایل نقلیه عمومی، می‌توان مشکلات محیط‌زیستی را حل کرد.

لزوم مراعات قواعد بازی در انتخابات

روحانی دربخش دیگری از سخنانش، با طرح این پرسش که تبیین و تشریح قواعد بازی سیاست و اقناع مردم بر دوش چه کسانی است، ادامه داد: عالمان علوم انسانی و اسلامی این وظیفه مهم را بر دوش دارند و اگر بناست در جامعه قواعد بازی رعایت نشود و فرهیختگان نتوانند افکار صحیح را به جامعه منتقل و مردم را قانع کنند، همان وضعی پیش می‌آید که اکنون در آمریکا شاهد آن هستیم. رئیس‌جمهوری ادامه داد: امروز در آمریکا سوال بزرگی پیش روی دانشمندان، فرهیختگان و نخبگان آن جامعه است که چگونه امکان دارد با وجود ابزار تبلیغات، دانشگاه‌ها، ارتباطات و فرهیختگان، موفق نشوند، افکار عمومی مردم را قانع کنند. به گزارش خبرآنلاین، او افزود: ما معتقدیم در این ۳۸ سال ۳۴ انتخابات داشتیم، بدون مراحل دوم. شما ۱۰ بار برای انتخابات مجلس و ۱۱ بار برای انتخابات ریاست‌جمهوری و ۵ بار برای انتخابات خبرگان و یک بار انتخابات رفراندوم جمهوری اسلامی و ۲ بار اصلاح قانون اساسی پای صندوق رفته‌اید و چهار بار انتخابات شوراها و همه اینها نزدیک به ۳۴ نوبت خواهد شد.

روحانی تاکید کرد: افتخار انقلاب اسلامی این است که در طول ۳۸ سال گذشته حداقل ۳۴ انتخابات برگزار شده است و از دیگر افتخارات ما جوان بودن این نظام انتخاباتی است، امام(ره) پس از ورود به تهران و در بهشت زهرا گفتند که پدران ما نمی‌توانند راجع به سرنوشت ما تصمیم بگیرند و خودمان باید در مورد خودمان تصمیم بگیریم. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: مگر امکان‌پذیر است که بدون اخلاق و مراعات قواعد بازی در پای صندوق انتخابات حاضر شد که تبیین این امر بر دوش عالمان، فرهیختگان و اندیشمندان علوم‌اسلامی و انسانی است.