ایران پایبند به برجام و مقاوم در مقابل ارعاب است

دنیای اقتصاد: ششمین نشست امنیت بین‌المللی مسکو روز گذشته با شرکت هیات‌هایی از حدود ۸۰ کشور و با حضور سردار حسین دهقان وزیر دفاع ایران و رئیس هیات ایرانی در مسکو آغاز شد. در این نشست دو روزه ۷۰۰ شرکت‌کننده از جمله ۲۵ سرپرست هیات در سطح وزیران دفاع، رئیسان ستاد کل نیروهای مسلح، فرماندهان ارشد نظامی و کارشناسان از کشورهای مختلف شرکت دارند.

به گزارش «ایرنا» در نشست بین‌المللی امنیت مسکو مسائل مختلف منطقه‌ای و جهانی از جمله جریان تکفیری و تروریسم در سوریه و یمن و دامنه آن در خاورمیانه، تحولات جدید شکل گرفته در این منطقه و دیگر نقاط جهان و همچنین بحث فضای سایبری از جمله محورهای مورد بررسی است. سردار دهقان علاوه بر شرکت و سخنرانی در این نشست، با سرگئی شویگو همتای روس و شماری از دیگر همتایان خود دیدار کرد و همچنین در نشست سه جانبه وزیران دفاع ایران، روسیه و سوریه آخرین اوضاع این کشور و تقویت همگرایی‌ها برای مبارزه با تروریسم بررسی شد.

وزیر دفاع ایران در نشست امنیت بین‌المللی مسکو با تاکید بر راهبرد جمهوری اسلامی برای حفظ ثبات منطقه‌ای گفت: «ایران به برجام پایبند خواهد بود، اما در مقابل هر نوع تهدید و تشرزدن آمریکا و کشورهای مرعوب نظام سلطه، مقابله جدی خواهد کرد.» وزیر دفاع ایران در سخنان خود با ارزشمند خواندن اقدام روسیه در برگزاری نشست امنیت بین‌المللی مسکو برای بررسی مسائل مختلف جهانی و منطقه‌ای گفت: «در حالی‌که اکنون نیازمند عزم جدی تمامی کشورها برای مبارزه قاطع با تروریست‌ها، نابودی عوامل بروز، رشد و تشدید جریانات تروریستی هستیم و فوری‌ترین نیاز محکوم کردن ترور و خشونت، توقف امدادها و پشتیبانی‌های سیاسی، نظامی و مالی از تروریست‌ها، کمک به دولت‌های قانونی و مشروع، پذیرش خواست و اراده مردم، امدادرسانی انساندوستانه به آسیب‌دیدگان از جنگ و کمک به استقرار ثبات، امنیت، صلح و آرامش و رفع مشکلات ملت‌ها است، با کمال تاسف شاهدیم که در سوریه تنها فدراسیون روسیه، ایران، دولت قانونی و سوری‌ها و در عراق نیز ایران همراه این کشور و عراقی‌ها در صحنه درگیری واقعی با تروریست‌ها حاضرند.»

دهقان تاکید کرد: «در این روند، آمریکایی‌ها تلاش دارند با دکترین جدید و سیاست « تجاری سازی امنیت» شکل جدیدی از «فاشیسم جهانی» را به نمایش گذاشته و نقش آتی خود را در نظام بین‌الملل تثبیت کنند. نتیجه این سیاست، خلق تهدیدهای موهوم و ساختگی و تقسیم کار با متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در القای دگرهراسی به‌ویژه درباره کشورهای روسیه، چین و ایران است. وزیر دفاع ایران ادامه داد: حمله اخیر آمریکا به خاک سوریه (موشک‌باران پایگاه هوایی ضدتروریستی الشعیرات) که بر خلاف تمامی قواعد حقوقی بین‌المللی است، نیز در همین راستا ارزیابی می‌شود.

او همچنین گفت: «بار دیگر تاکید می‌کنم، بی‌ثباتی، ناامنی، خشونت‌گرایی و تروریسم در جهان امروزی زاییده شرایطی است که در سه دهه اخیر بر مناسبات جهانی و همسو با تثبیت نظامی تک‌قطبی از سوی آمریکا ایجاد و توسعه یافته است و تنها راه رفت نیز گذار به نظم جدید مبتنی بر نظامی چندقطبی با شاخصه‌های مهمی چون نفی سلطه و هرگونه هژمون منطقه‌ای و جهانی است.»

رئیس هیات عالی دفاعی ایران افزود: معتقدیم نظم جدید باید بر چهار اصل مبارزه مشترک جهانی با تروریسم و افراط‌گرایی و همچنین خشونت طلبی، احترام به حاکمیت ملی کشورها و مداخله نکردن در امور داخلی آنها، احترام متقابل همراه با گفت‌وگوهای سازنده و جایگزین کردن سلاح با منطق و گفتمان و ایجاد و تقویت پیوندهای درون منطقه‌ای استوار باشد که در این نظم جدید، نهادهای بین‌المللی حافظ صلح و امنیت، خارج از اراده قدرت‌های بزرگ، می‌توانند رسالت‌های خود را عملی کنند.

او تاکید کرد: تحقق نظم جدید نیز مشروط به توقف استراتژی‌های جنگ‌طلبانه و مداخله‌های ویرانگر آمریکا، توقف حمایت این کشور، انگلیس، عربستان و سایر حامیان از تروریست‌ها، پذیرش حق تاریخی ملت فلسطین برای برگشت به سرزمین‌های اشغالی و ایجاد امکان تحقق اراده آنها در تعیین سرنوشت خود، صیانت و حمایت بازیگران مهم و تامین‌کنندگان اصلی صلح و امنیت از استمرار مردم‌سالاری است. سردار دهقان همچنین افزود: عبارت مضحک و تکراری «همه گزینه‌ها روی میز است»، نمی‌تواند محملی برای اخذ امتیازهای سیاسی-نظامی از کشورها قرار گیرد. معتقدیم اگر بحران شبه‌جزیره کره به سمت گزینه‌های نظامی حرکت کند، دارای پیامدهای مخرب و جهانی خواهد بود. باور دارم که امنیت جهانی تابع تغییر رفتار آمریکا و فاصله گرفتن این کشور از مداخله و جنگ‌افروزی در سطح جهان و حمایت نکردن از سناریوهای نخ نما شده امنیت اسرائیل در منطقه است.