دنیای اقتصاد: ماجرای اجماع اصولگرایان بر سر یک نامزد همچنان که تنها ۱۷ روز تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده، چالش اصلی پیش‌روی اصولگرایان است. در این‌باره می‌توان اصولگرایان را در دو دسته گنجاند؛ آنها که نتیجه نهایی انتخابات را در دور دوم محتمل‌تر می‌دانند و بر این اساس حضور هر دو نامزد یعنی محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی را تا پایان برگزاری مرحله اول انتخابات لازم توصیف می‌کنند. گروه دیگر اما کماکان بر این باورند که تنها یکی از نامزدهای اصولگرا باید به رقابت ادامه دهد و این یعنی کناره‌گیری یک نامزد اصولگرا به نفع دیگری.

فرض اول؛ حضور تا پایان مرحله اول

در میان حامیان فرض نخست، می‌توان از افرادی چون مرضیه وحیددستجردی، سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) اشاره کرد که حضور هر دو نامزد این جبهه در مرحله اول را لازم دانست. دستجردی با بیان اینکه سبد آرای این دو نفر متفاوت است و کنار رفتن یکی از این دو نفر ممکن است ما را به هدف نرساند، گفت: باید هر دو کاندیدای جبهه مردمی برای مرحله اول انتخابات در صحنه باشند. البته به‌نظر می‌رسد حامیان این فرض، کشیده شدن انتخابات به دور دوم را به‌شدت محتمل می‌دانند چه آنکه دیروز عزت‌الله ضرغامی از دیگر اعضای جمنا نیز در مطلبی تلگرامی خطاب به صدا و سیما نوشت: «رسانه ملی برای دور دوم انتخابات برنامه‌ریزی کند! ۳ مناظره رودررو! انتخابات با حضور رئیس‌جمهوری مستقر تا به حال به دور دوم نرفته است، ولی ظاهرا این‌بار متفاوت است!»

فرض دوم؛ کناره‌گیری به نفع یکدیگر

اما در فرض دوم که حامیان آن خواستار کناره‌گیری یک نامزد اصولگرا به نفع دیگری هستند، برخی نام قالیباف را به عنوان گزینه‌ای که می‌تواند به نفع رئیسی کناره‌گیری کند، به میان می‌آورند و برخی دیگر خواستار کناره‌گیری رئیسی به نفع قالیباف هستند. در این‌باره می‌توان به اظهارات روز گذشته حجت‌الله عبدالملکی که او نیز از اعضای جمنا است، اشاره کرد که گفت: درصورت صلاحدید، قالیباف یا رئیسی به نفع دیگری کنار می‌رود. او در گفت‌و‌‌گو با «ایرنا» تاکید کرد که جمنا تاکنون درخصوص انصراف یکی از نامزدهای این جبهه به نفع نامزد دیگر به جمع‌بندی نهایی نرسیده است. جمنا چند روز پیش در بیانیه‌ای از قالیباف و رئیسی به‌صورت توامان به عنوان نامزد انتخاباتی خود نام برد.

احتمال کناره‌گیری یکی از نامزدهای اصولگرا به نفع دیگری گرچه تا امروز و بر اساس آنچه از سوی نامزدها و ستادهایشان مطرح شده، منتفی به‌نظر می‌رسد، اما در خارج از فضای جمنا نیز برخی احتمال کناره‌گیری «قالیباف» و «رئیسی» به‌نفع یکدیگر را محتمل می‌دانند. عباس گودرزی عضو هیات‌رئیسه فراکسیون نمایندگان ولایی گفت که حضور توأمان قالیباف و رئیسی در انتخابات منوط به روزهای پایانی تبلیغات است و هر احتمالی همچون کناره‌گیری یکی به نفع دیگری وجود دارد. او البته این احتمال که هردو نامزد خود را در معرض رای مردم بگذارند را هم دور از ذهن ندانست. فراکسیون نمایندگان ولایی یکی از سه فراکسیون سیاسی مجلس دهم است که اعضای آن را اصولگرایانی غیر از اصولگرایان اعتدالی و نیز مستقلین تشکیل می‌دهند. این فراکسیون از نظر تعداد در مجلس دهم، پس از فراکسیون امید و مستقلین در رتبه سوم قرار دارد. اکبر رنجبرزاده از دیگر اعضای این فراکسیون هم دیروز از حمایت تعدادی از اعضای این فراکسیون از نامزدی ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف خبر داد و حمایت از گزینه نهایی را به تصمیم مردم و جمنا منوط کرد.

ستاد قالیباف: انصراف نمی‌دهیم

با این همه حامیان قالیباف اصرار دارند که نامزد مورد وثوقشان تا پایان در میدان رقابت می‌ماند؛ این موضوع برای چندمین‌بار از سوی اعضای ستاد او اعلام شد. دیروز هم مصطفی ترکاشوند، سخنگوی ستاد قالیباف در استان خراسان رضوی گفت: این نامزد انتخاباتی قصد انصراف و کناره‌گیری از انتخابات ریاست‌جمهوری را ندارد.

اجماع جامعتین بر سر رئیسی

از سوی دیگر، حسین ابراهیمی یکی از اعضای جامعه روحانیت مبارز با اشاره به تصمیم جامعه روحانیت مبارز به حمایت از ابراهیم رئیسی اعلام کرد که جامعه روحانیت و جامعه مدرسین در حال رایزنی هستند تا در نهایت از یک گزینه حمایت کنند و ظاهرا بر سر آقای رئیسی اتفاق‌نظر وجود دارد.

تشکر از لاریجانی و ناطق

با این همه در سوی دیگر رقابت‌های انتخاباتی امسال، بر اساس آنچه دو روز پیش مطرح شده بود، ستاد جبهه اصولگرایان معتدل حامی روحانی عصر دیروز آغاز به‌کار کرد؛ جبهه‌ای که پایه‌گذاران آن را مستقلین و اعتدالیون مجلس دهم تشکیل می‌دهند. به گزارش خبرگزاری فارس محمد شریعتمداری، رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی در این مراسم گفت: معتدلان همه گروه‌ها مورد ستایش ما هستند، از ناطق نوری و علی لاریجانی تشکر می‌کنیم که کمک کردند این مسیر را ادامه دهیم. تشکر می‌کنم که ظرفیت خود را در اختیار تفکر اعتدال قرار می‌دهند تا این راه را که با فکر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی شروع شد، ادامه دهیم. به گزارش «ایرنا» بهروز نعمتی، رئیس ستاد انتخابات اصولگرایان معتدل حامی روحانی نیز با بیان اینکه طیف اصولگرایی تنها شامل جمنا نیست و طیف عظیمی از اصولگرایان خارج از جمنا حضور دارند، گفت: ما به سرعت و ضرب‌الاجل و در مدت ٢٤ ساعت ستاد اصولگرایان معتدل حامی روحانی را راه‌اندازی کردیم.

ستاد «من انقلابی‌ام» به نفع رئیسی

همچنین دیروز ستاد انتخاباتی«من انقلابی‌ام» با صدور بیانیه‌ای از سوی حامیان مردمی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی آغاز به‌کار کرد. عبدالحسین روح‌الامینی، رئیس شورای‌عالی و حسین دادخواه دستجردی، دبیر هیات اجرایی و مسوول این ستاد انتخاباتی هستند.