محمدرضا باهنر، رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری جزئیاتی از جلسات گفت‌وگوی ملی را تشریح کرد و از حضور خود و عزت‌الله ضرغامی در این جلسات و از آغاز گفت‌وگو با برخی اصلاح‌طلبان از جمله محمدرضا عارف در راستای گفت‌وگوی ملی خبر داد. باهنر در ادامه این گفت‌وگو همچنین گفت که ناطق‌نوری درباره مسائل انتخاباتی مشورت فکری هم نمی‌دهد. او تاکید کرد که رفراندوم گذاشتن درباره مسائلی همچون FATF تماما ضرر است؛ قانون اساسی سازوکار تصمیم‌گیری درباره مسائل سیاست خارجی را روشن کرده است.

جلسه گفت‌وگوی ملی

باهنر در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، درباره برگزاری جلسات گفت‌وگوی ملی با حضور عناصر سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا گفت: هرکسی برای این جلسات یک اسمی انتخاب می‌کند. ما فکر می‌کنیم باید گاه‌گاهی با جریانات مختلف سیاسی بنشینیم، جلساتی داشته باشیم و مذاکراتی انجام دهیم. البته ممکن است نقدهایی هم به یکدیگر داشته باشیم و ذیل همین گفت‌وگوها نقدها را مطرح کنیم. باید تلاش کنیم که این نقدها تبدیل به پرخاشگری و توهین نشود. این صحبت‌ها اگر رودررو باشد بهتر از این است که در رسانه‌ها انجام شود. البته این جلسات تاکنون مرتب برگزار نشده ولی سعی می‌کنیم هر از چندگاهی این جلسات را داشته باشیم. او گفت که بیشتر با آقای عارف و دوستانی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند جلساتی را گذاشته‌ایم. باهنر در پاسخ به این سوال که آیا شما تعیین کردید که در این گفت‌وگوها چه چیزی را می‌خواهید حل کنید، گفت: خیر، این گفت‌وگوها فعلا گعده است. البته یک مسیری را مشخص کرده‌ایم و گفته‌ایم ما اول باید روی مسائلی بحث کنیم که هیچ اختلافی با هم نداریم یا اختلافمان بسیار کم است. امروز مشکلات بسیاری در کشور وجود دارد که همه راه حل‌هایش بر هم منطبق است. به‌عنوان مثال ما دو تا سه فراکسیون سیاسی در مجلس داریم که موضوعاتی همچون گرانی، رکود و رونق اقتصادی، مساله مشترک همه این فراکسیون‌هاست. یعنی اول نیازی نیست که به سراغ حل اختلافات اساسی و ریشه‌ای که شاید به‌زودی قابل حل نباشد برویم، بلکه اول به سراغ بخش‌هایی می‌رویم که می‌دانیم با هم تفاهم داریم. باهنر افزود: ممکن است در مورد اختلاف‌های فکری و نظری هم گفت‌وگو کنند و این ایرادی ندارد. رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه ممکن است من یک چهره شناخته شده در جریان اصولگرا باشم، اما از طرف اصولگرایان هیچ ماموریتی برای حضور در این جلسات ندارم، گفت: قاعدتا آقای عارف هم از طرف اصلاح‌طلبان هیچ ماموریتی ندارد. هدف ما این بود که این کار را شروع کنیم تا این کار توسعه یابد و بسیاری از مشکلات را حل کند.

باهنر در ادامه گفت اینکه تصور کنیم جریان اصولگرایی با جریان اصلاح‌طلبی در انتخابات رقابت نکند و با هم یکی شوند که اصلا معنا ندارد. این جلسات [گفت‌وگوی ملی] ربطی به انتخابات و رقابت‌های انتخاباتی ندارد.

آغاز مباحث انتخاباتی

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی در این خصوص که آیا در جبهه پیروان خط امام و رهبری وارد فاز انتخاباتی شده‌اید، تصریح کرد: من معتقدم که مباحث انتخاباتی، رفت‌وآمدها و گفت‌وگوها شروع شده است. باهنر افزود: امروز یکی از هزینه‌ها و مضرات، فقدان چند حزب قوی است. یعنی ما هر موقع به زمان انتخابات نزدیک می‌شویم، تازه اصولگراها باید دور هم بنشینند و ائتلاف کنند. اصلاح‌طلبان هم همین مشکل را دارند. او در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا با آقایان لاریجانی، ناطق نوری و جامعتین مذاکراتی داشته‌اید پاسخ منفی داد و گفت: آقای ناطق نوری که اصولا می‌گوید من دیگر در عالم سیاست ورود نمی‌کنم. هر از چندگاهی که با هم صحبت می‌کنیم، وی می‌گوید من برای این نوع رقابت‌های سیاسی احساس تکلیف نمی‌کنم و وارد این مباحث نخواهم شد. با آقای لاریجانی هم هنوز وارد مذاکره نشده‌ایم. باهنر همچنین تاکید کرد که قصد ورود به انتخابات را ندارد. باهنر در پاسخ به این سوال که برخی تشکیل جلساتی همچون شورای وحدت را به منزله پایان کار «جمنا» تلقی می‌کنند؛ آیا قرار است سازوکاری غیر از جمنا طراحی شود، گفت: کسانی که در جلسات شورای وحدت شرکت می‌کنند، خودشان عضو جمنا هستند. یعنی آن کسانی که در جمنا بودند همان‌ها الان دور هم جمع شده‌اند. ممکن است بگویند این جمنای ۲، ۳ یا ۶ است. اصلا شما نگران اسم نباشید. اینها همه تلاشی برای این است که اصولگراها وحدت بیشتری داشته باشند، حزب جدیدی هم در کار نیست. حالا در راستای همین تلاش‌ها ممکن است اسمش جمنا، وفاق یا وحدت ملی باشد.

تاثیر حضور لاریجانی در مجلس

او در مورد طرح اخیر نمایندگان مجلس نیز گفت: اینکه نمایندگان مصوب کرده‌اند بیش از ۳ دوره کسی نمی‌تواند در مجلس باشد، به صلاح مجلس نیست. باهنر همچنین گفت: اگر آقای لاریجانی در مجلس بماند قاعدتا می‌تواند به اقتدار مجلس کمک کند. باهنر در مورد تصویب لوایح مربوط به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفت: تصویب یا عدم‌تصویب لوایح مربوط به FATF، انتخاب بین خوب و بد نیست. هر کدامشان یک منافعی دارند و یک مضراتی.