تاریخ دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان

به گزارش «ایلنا»، روزنامه الجریده با اعلام خبر از سرگیری تماس‌‌‌‌ها و هماهنگی‌‌‌‌ها برای برگزاری دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان نوشت که این مذاکرات احتمالا پیش از عید فطر برگزار خواهد شد. الجریده به نقل از یک منبع آگاه در وزارت خارجه ایران خبر داد که تماس‌‌‌‌ها و هماهنگی‌‌‌‌ها برای برگزاری دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان سعودی در بغداد پایتخت عراق از سر گرفته شده است و ایران همچنین از ابتکار کشورهای حوزه خلیج فارس در قضیه یمن استقبال کرده است. این منبع آگاه ابراز امیدواری کرده که دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان پیش از عید فطر برگزار شود.

به گفته این منبع آگاه، امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران، تماس‌‌‌‌هایی را با عبدالله بن زاید وزیر خارجه امارات برقرار کرده و در آن تاکید کرده که تهران از ابتکار کشورهای حوزه خلیج فارس در اجرای آتش‌‌‌‌بس در یمن استقبال می‌کند. وی همچنین گفت که ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق نیز قرار است با سفیر عربستان سعودی در عراق برای برگزاری دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان تا پایان ماه مبارک رمضان تماس برقرار کند.

به گفته این منبع آگاه، ریاض به تهران گفته که سهمیه حجاج ایرانی را برای حج امسال افزایش خواهد داد، مساله‌ای که تهران آن را یک حرکت مثبت تلقی می‌کند. مذاکرات ایران و عربستان سعودی از چند ماه پیش آغاز شده بود و طرفین تاکنون چهار دور مذاکرات برای رفع اختلاف‌‌‌‌ها و از سرگیری روابط دیپلماتیک برگزار کرده‌‌‌‌اند. آخرین دور از مذاکرات ایران و عربستان ۲۱سپتامبر (۳۰ شهریور) برگزار شده بود.

آن‌طور که خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ در اکتبر گذشته گزارش داده بود، ایران از عربستان سعودی دعوت کرده تا کنسولگری‌‌‌‌های دو کشور بازگشایی و روابط دیپلماتیک میان تهران و ریاض از سر گرفته شود. پیش‌تر، العربی الجدید از تلاش‌‌‌‌های عراق برای میانجی‌گری با هدف از سرگیری مذاکرات ایران و عربستان خبر داده بود. بر این اساس، یک مقام ارشد در وزارت خارجه عراق به العربی‌‌‌‌الجدید گفته بود که سه شخصیت دولت عراق، ماموریت مشخص کردن تاریخ برگزاری دور جدید گفت‌‌‌‌وگوهای ایران و عربستان سعودی را برعهده دارند.

واکنش سخنگوی وزارت خارجه ایران

همزمان سخنگوی وزارت خارجه ایران در ارتباط با مذاکرات ایران و عربستان و آخرین تحولات در این زمینه تاکید کرد: در خصوص انجام دور جدید گفت‌وگوهای ایران و عربستان تحول جدیدی رخ نداده و به محض اینکه تاریخ انجام دور جدید مذاکرات مشخص شود و در مورد آن توافق صورت بگیرد می‌توانیم مذاکرات را ادامه دهیم. انتظار داریم که مقامات ریاض به صورت عملی و با پاسخ‌های اجرایی برای دور جدید گفت‌وگوها عازم بغداد شوند.

سعید خطیب‌زاده روز دوشنبه در نشست خبری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص بیانیه کشورهای عضو همکاری خلیج فارس و طرح برخی ادعاها در این بیانیه اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای بی‌اساس و تکراری پنجاه‌ویکمین اجلاس وزیران امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس، تکرار ملال‌آور این اتهامات بی‌پایه و بی‌اساس را نشانه‌ای از عدم‌شناخت این کشورها از وضعیت منطقه و به گروگان گرفتن شورای همکاری توسط یک یا دو کشور خاص در این حوزه می‌داند که مخالف روحیه همکاری بین برخی از این کشورها و ایران است و طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران قویا این اتهامات را رد می‌کند.

خطیب‌زاده با تاکید بر اینکه جزایر سه گانه ما در خلیج همیشه فارس (ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک) جزء لاینفک و ابدی خاک ایران هستند و همواره در خاک ایران بوده و تا ابد در خاک ایران خواهند بود، گفت: این اظهارات مداخله جویانه قویا رد و محکوم می‌شود و آنچه را که ما در داخل مرزهای خودمان انجام می‌دهیم تماما در حاکمیت ملی ماست و به هیچ طرف ثالثی مرتبط نیست و تکرار این ادعاهای بی‌اساس تغییری در وضعیت حقوقی آن ایجاد نمی‌کند. ما به آنها توصیه می‌کنیم که دست از این بیانیه‌های ملال‌آور و تکراری بردارند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین در پاسخ به سوالی درباره توافق کویت و عربستان در خصوص میدان نفتی و گازی آرش و رایزنی اخیر وزیر امور خارجه ایران با وزیر خارجه کویت در این ارتباط تصریح کرد: وزارت نفت به عنوان مرجع تخصصی اعلام کرده که این حوزه نفتی مشترک است. بین ما و کویت مرزهای تحدید نشده‌ای وجود دارد که باید تحدید حدود انجام شود. ایران اعلام کرده پیش از تحدید حدود نباید این منابع مورد بهره‌برداری قرار بگیرند. یادداشتی را به کویت داده‌ایم و در آن یادداشت تاکید کرده‌ایم که حقوق ایران باید در این زمینه محفوظ بماند و این منابع به صورت مشترک بهره‌برداری شود. خطیب‌زاده ادامه داد: کویت نیز برای تحدید حدود اعلام آمادگی کرده و ما این را مقدمه خوبی می‌دانیم که در این زمینه هیات‌های دو کشور با یکدیگر رایزنی و گفت‌وگو کنند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و شیخ احمد ناصر محمد الصباح وزیر امور خارجه کویت جمعه ۱۹ فروردین تلفنی گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وگو کردند. وزیر امور خارجه کویت در این تماس تلفنی در پاسخ به لزوم تعیین مرز آبی و بهره‌‌‌‌برداری از میادین مشترک، آمادگی کویت را برای از سرگیری مذاکرات حقوقی دو کشور اعلام کرد.

شیخ احمد الصباح با دعوت از وزیر امور خارجه ایران برای سفر به کویت و گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وگو در خصوص روند گسترش مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای، بر موضع حمایتی کویت از مذاکره و گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وگوی منطقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای تاکید کرد.