واکنش تند ایران به اعلامیه بیت‌المقدس

روز پنج‌‌شنبه ۱۴ ژوئیه جو بایدن رئیس‌‌جمهور آمریکا و یاییر لاپید نخست‌‌وزیر اسرائیل، تعهدنامه مشترکی مبنی بر ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌‌ای امضا کردند که نشان می‌دهد احتمالا دو هم‌‌پیمان پس از مدت‌ها اختلاف بر سر چگونگی تقابل با ایران با یکدیگر تا حدی به اشتراک نظر رسیده‌‌اند. این تعهدنامه که بخشی از «اعلامیه موسوم به اورشلیم (بیت‌المقدس)» است یک روز پس از آن امضا شد که جو بایدن، در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی اسرائیلی ادعا کرده بود که آخرین راه‌حل برای مقابله با ایران برای پیشگیری از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌‌ای، «زور» خواهد بود.

جو بایدن پس از امضای این اعلامیه در یک نشست خبری همچنین تاکید کرد که ایالات متحده اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌‌ای دست یابد. اقدامی که از دیرباز مد نظر اسرائیل بوده و تل‌‌آویو در ماه‌های اخیر بارها از آمریکا خواسته اطمینان دهد در صورتی که مذاکرات دیپلماتیک برای احیای برجام به شکست انجامد، برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی به گزینه نظامی متوسل شود. در واکنش به این اعلامیه و ادعاهای مقامات واشنگتن و تل‌آویو، سید‌ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران، ساعتی بعد از انتشار این اعلامیه به تهدید این دو پاسخ داد. رئیسی عصر روز پنج‌شنبه در سفر به استان کرمانشاه با بیان اینکه متاسفانه برخی از کشورهای منطقه در حال ترانزیت ناامنی و تروریسم از غرب و ایالات متحده به منطقه هستند، گفت: اجازه دهید در جمع مردم غیور و مقاوم کرمانشاه به آمریکایی‌‌ها و متحدان آنها در منطقه بگویم که ملت بزرگ ایران هیچ‌گونه ناامنی و بحران را در منطقه نمی‌‌پذیرد و هرگونه خطایی در این منطقه با پاسخ سخت و پشیمان‌‌کننده‌‌ای مواجه خواهد شد.

رئیسی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی بداند که نباید در این منطقه چشم طمع به هیچ کجا داشته باشد، اظهار کرد: برقراری ارتباط و عادی‌‌سازی روابط، به هیچ‌وجه برای رژیم صهیونیستی امنیت‌‌ساز نخواهد بود. این پیام را همه خبرنگاران به همه جهان مخابره کنند که ایران اسلامی امروز از همه زمان‌ها قوی‌تر و آمریکا از همیشه ضعیف‌‌تر است. رئیس‌جمهور با اشاره به اعلام رسمی آمریکایی‌‌ها مبنی بر شکست مفتضحانه فشار حداکثری به جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: شما ما را با تحریم‌ها و تهدیدها آزمودید، چرا امر تجربه شده را دوباره می‌‌آزمایید. همزمان وزیر خارجه ایران نیز تاکید کرده خیمه‌‌شب‌‌بازی کاخ سفید و صهیونیسم در منطقه، ایران را مصمم‌‌تر می‌کند. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم در واکنش به این اتفاق،  در صفحه توییتر خود نوشت: «‌اشتباه نشود؛ هدف صرفا ایران نیست، بلکه کشورهای عربی و اسلامی باید همواره برتری رژیم صهیونیستی را بپذیرند.

بنابراین منبع اصلی تهدید برای منطقه کاملا روشن است.» ایران پیش‌تر نیز و همزمان با عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با اسرائیل در سپتامبر ۲۰۲۰ و در دولت ترامپ ضمن مخالفت با این اقدام، تاکید کرده بود که عواقب هرگونه اقدام تنش‌‌زا از سوی اسرائیل در منطقه خلیج فارس متوجه رژیم آل‌‌خلیفه و امارات خواهد بود و هم‌‌پیمانی آنها با اسرائیل امنیت بحرین و امارات را بیش از گذشته در معرض تهدید قرار خواهد داد. در این میان مقامات ابوظبی از زمان امضای پیمان ابراهیم تلاش کرده‌اند تا با ایران وارد گفت‌وگوهای معطوف به تنش‌زدایی شوند و همزمان هم اطمینان داده‌اند که وارد هیچ‌گونه پیمان یا قرارداد نظامی دوجانبه آشکار علیه تهران نخواهند شد. با این حال ارزیابی ایران این است که پروژه عادی‌سازی پوششی برای تحقق‌بخشی به رویای نیل تا فرات است و از این‌رو کشورهای عربی در نهایت متضررین این وضعیت خواهند بود.