وزارت کشور در سال ۹۵ لایحه جامع انتخابات را تهیه کرد، اما پس از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی رهبری در ۲۴ مهر ۹۵، رحمانی‌فضلی این لایحه را پس گرفت تا آن را با سیاست‌های کلی انتخابات منطبق کند و در نهایت در ۳ بهمن ۹۷ این لایحه در دولت تصویب شد و در روز ۱۱ بهمن تقدیم مجلس دهم شد. با توجه به فاصله زمانی یک‌سال مانده به انتخابات مجلس یازدهم در اسفند ۹۸ این امید وجود داشت که با بررسی این لایحه در مجلس، مشکلات قوانین متعدد انتخاباتی حل شود. اما مجلس با بررسی یک فوریت این لایحه مخالفت کرد. در ادامه تلاش‌های دولت برای بررسی این لایحه در مجلس دهم و یازدهم تا پایان عمر دولت دوازدهم بی‌نتیجه ماند. شاید یکی از دلایل بی‌توجهی مجلس به لایحه دولت این بود که خود مجلس نیز طرحی برای انتخابات داشت.

طرح اصلاح قانون انتخابات با لایحه دولت در این خصوص این ‌بار در دولت سیزدهم یک بار دیگر به جریان افتاد. به گفته مقامات دولت سیزدهم لایحه جامع انتخابات دولت روحانی بازبینی و اصلاح شده است. روز گذشته نیز احمد وحیدی، وزیر کشور در یک نشست خبری با اشاره به لایحه دولت قبل در این خصوص گفت: در دولت سابق نیز لایحه‌ای در این خصوص پیگیری شده بود، اما با توجه به اشکالاتی که داشت، پیگیر تهیه لایحه جدیدی هستیم.  به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی افزود: لایحه جامع انتخابات هر سه نوع انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراها را دربرمی‌گیرد و به دلیل همین گستردگی پیچیدگی‌هایی دارد. وزیر کشور افزود: در مرحله فعلی کارهای مرتبط با لایحه جامع انتخابات در وزارت کشور انجام می‌شود و سپس به دولت ارائه خواهد شد.

وی یادآور شد: لایحه جامع انتخابات شامل موضوعات متعددی است، اگر بخواهیم لایحه‌ای جامع برای اصلاح قانون که انتخابات مجلس، ریاست‌جمهوری و شوراها را شامل می‌شود، تهیه کنیم، زمان بسیار لازم دارد. ما اگر بتوانیم، انتخابات، مجلس، ریاست‌جمهوری و شوراها را در جریان اصلاح قانون انتخابات پوشش خواهیم داد و لایحه جامع انتخابات شامل انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس و شوراها را تهیه و به مجلس می‌فرستیم.  به دنبال این سخنان روز گذشته علی حدادی، سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: اگر دولت لایحه جامع انتخابات را تهیه کرده، در نخستین فرصت به مجلس ارسال کند. وی افزود: در حال حاضر کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در حال بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس است و هر هفته جلساتی را در این زمینه برگزار می‌کند. اگر لایحه جامع انتخابات در دولت تدوین شده است دولت باید زودتر آن را به مجلس ارسال کند، تا هم جلوی فرصت‌سوزی گرفته شود و هم شاهد تدوین قانونی جامع در حوزه انتخابات باشیم.  وی در ادامه اظهار کرد: از آنجا که ما سال آینده انتخابات مجلس را پیش‌رو داریم اگر این لایحه با تاخیر به مجلس ارسال شود زمان لازم برای رسیدگی به آن وجود نخواهد داشت و این لایحه به انتخابات پیش‌رو نمی‌رسد.