به گزارش فرارو، در واقع بلومبرگ بر این نکته تاکید دارد که اکنون دولت بایدن صرفا معطوف به رایزنی‌های سیاسی و دیپلماتیک با ایران جهت دستیابی به یک توافق با این کشور است و هیچ توجهی به تاکتیک‌های خود جهت مقابله با مخالفت‌های جمهوری‌خواهان در عرصه سیاست داخلی آمریکا و در قالب نهادهای قانون‌گذاری آمریکا با محوریت امضای یک توافق احتمالی با ایران جهت احیای برجام ندارد. مساله‌ای که می‌تواند بار دیگر به تکرار داستان‌های مرتبط با نسخه اولیه توافق برجام و خروج آمریکا از این توافق تنها سه سال پس از انعقاد آن ختم شود.

تردیدی نیست که جمهوری‌خواهان تلاش‌های زیادی را جهت مسدودسازی ابتکارات و پیروزی‌های مختلف دولت اوباما صرف کردند، با این حال، منتقدان نامه ۴۷ جمهوری‌خواه آمریکایی در دوره رئیس‌جمهور سابق دموکرات آمریکا به مهم‌ترین نکته‌ای که مرتبط با نامه مذکور بود قویا بی‌اعتنایی کردند: اوباما قصد داشت آمریکا را به توافقی متعهد کند که عملا جهت پیشبرد این دستورکار، هیچ مشورت و رایزنی جدی را با نهادهای مهم قانون‌گذاری آمریکا (که بایدن تاکید می‌کرد برای آنها احترام زیادی قائل است) انجام نداده بود.

از این رو این‌طور به نظر می‌رسد که جو بایدن رئیس‌جمهور کنونی آمریکا بار دیگر در حال انجام اشتباهی مشابه است. در واقع اکنون نیز یک مرتبه دیگر جمهوری‌خواهان آمریکایی درخواست می‌کنند که کنگره آمریکا باید درباره توافق احتمالی و قریب‌الوقوع با ایران نظر خود را بدهد و پس از آن رئیس‌جمهور آمریکا از اختیارات اجرایی خود استفاده کند. البته که ایران نیز به خوبی این مساله را بر حسب تجربه‌ای که داشته متوجه شده است. تهران در شرایط کنونی این محاسبه راهبردی را دارد که در صورت دستیابی به یک توافق با دولت بایدن در وضعیت کنونی، می‌تواند خزانه خود را با میلیاردها دلار پول در فاصله دو سال مانده تا پایان دولت بایدن پُر کند و در صورت ورود یک رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه به کاخ سفید در سال ۲۰۲۴، مواضع قوی‌تری را در قبال آن اتخاذ کند.