سمیه محمودی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»‌ با انتقاد از عملکرد برخی مدیران دولتی گفت: از دولت می‌خواهم که خانه‌تکانی را داشته باشند. مدیرانی که از سوی دولت منصوب شده‌اند با نوع برنامه‌ها و فعالیت‌های آقای رئیسی همخوانی ندارند. اگر دولت می‌خواهد موفق شود باید تجدیدنظری در نیروهایش داشته باشد. من شخصا با استیضاح وزیر بهداشت موافقم. چون استامینوفن و سرم که تولید داخل است در بسیاری از شهرها موجود نیست. پیک آنفلوآنزا است و متاسفانه ما دچار کمبود هستیم و ما نیاز به مدیریت داریم، اما وزارت بهداشت این مدیریت را نداشته است.

دولت به خانه‌تکانی نیاز دارد

این نماینده مجلس ادامه داد: افرادی در دولت باید روی کار بیایند که توانایی ایجاد ارتقا در کشور را داشته باشند. دولت نیاز به خانه‌تکانی دارد و برای تحقق وعده‌ها‌ و امیدهایی که داده باید مدیران در سطح کشور و استان‌ها را تغییر دهد. آقای رئیسی بداند نمایندگان مقابل ایشان نیستند، بلکه ما می‌خواهیم به کشور کمک کنیم. نیاز است که آقای رئیسی تغییر و تحولی در سطح وزرا و سطوح پایین‌تر حتی استانداران و مدیران استانی انجام دهند تا وعده‌هایی که داده‌اند و امیدهایی که در دل مردم ایجاد شده، تحقق پیدا کند. وزیر راه و شهرسازی نتوانسته به انتظارات مردم پاسخ دهد، از سوی دیگر وزارت آموزش و پروش جایگاه مهمی است، اما وزیر آموزش و پروش خوبی ندارد.

 همچنین احمد علیرضا‌بیگی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، گفت: حدود ۱۵ ماه از عمر دولت می‌گذرد و همه انتظار داشتند که در این مدت آثاری از بهبود امور و بهبود در کارکردها دیده شود. اما آنچه در سطح جامعه دیده می‌شود، سبب‌ساز اعتراضات شده است. عملکرد دولت نارضایتی‌هایی را به دنبال داشته و حکایت از این دارد که در دو بخش اقتصادی و سیاسی با نارسایی‌ها و نواقصی مواجه هستیم که در شرایط موجود ضرورت بازنگری در ترکیب کابینه را بیش از پیش مورد تاکید قرار می‌دهد.

اداره کشور پر هزینه است

او ادامه داد: در حوزه اقتصادی شاهد افزایش قیمت ارز، افزایش نقدینگی و مشکلاتی در تولید هستیم که سبب تضعیف پایه پولی کشور شده است. در حوزه سیاست و اداره داخلی کشور نوع مواجهه‌ای که با اعتراضاتی که در کشور رخ داده از ضعف سیاستی حکایت می‌کند. کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران که در مواجهه با تهدیدهای خارجی است حتما باید به نحوی رفتار کند که تهدیدات خارجی زمینه بروز و ظهور پیدا نکند. اما آنچه در ۵۰ روز گذشته شاهد آن بودیم از این موضوع حکایت می‌کند که ما در حوزه سیاست داخلی کشور و به‌طور خاص وزارت کشور و نیروی انتظامی با فهم ناصحیح از شرایط کشور مواجه هستیم که منجر به پر‌هزینه شدن اداره امور کشور و به وجود آمدن بحران‌هایی می‌شود.

لزوم خود ترمیمی از سوی دولت

این نماینده مجلس ‌در ادامه تاکید کرد: اگر مسوولان در این خصوص با یک نگرش جامع و واقع‌بینانه وارد می‌شدند حتما ما چنین هزینه‌هایی را پرداخت نمی‌کردیم. هزینه‌هایی که آثار وحشتناک آن بعدها خود‌ را بیشتر نشان خواهد داد. اما در حال حاضر با چنین هزینه‌هایی که محصول ناتوانی در اداره امور کشور است، مواجه هستیم و این تغییر و مرمت کابینه را به‌طور مضاعف مورد تاکید قرار می‌دهد. علیرضا‌بیگی گفت: انتظار این است که دولت دست به خود ترمیمی بزند. چون ما اراده مجلس را در خصوص استیضاح آقای فاطمی‌امین دیدیم. مجلس با رای ندادن به استیضاح وزیر صمت مسوولیت تمام کارکردهای ناقص و اشتباه وزیر را به گردن گرفت. اگر مردم ما سمند را به قیمت مرسدس بنز می‌خرند اگر ماشین لباس‌شویی فلور را به قیمت بوش می‌خرند و... مسوولیت همه اینها را مجلس به گردن گرفت.

او ادامه داد: انتظار است که دولت سیاست خود ترمیمی داشته باشد و با شناخت دقیق از اوضاع کشور این مرمت را در حوزه تیم اقتصادی و سیاسی و به‌طور خاص در وزارت کشور و اجزای وزارت کشور در استان‌ها انجام دهد.  این نماینده مجلس در خصوص استیضاح‌های مطرح در مجلس گفت: در حال حاضر استیضاح وزیر کشور، وزیر علوم و وزیر بهداشت در مجلس مطرح است. اما این استیضاح‌ها به نتیجه نمی‌رسد و با توجه به سنت غلطی که در خصوص استیضاح‌ها در طول دوره‌های تاریخی مجلس داشته اسباب بده‌بستان و معاملات قرار می‌گیرد و اتفاقی رخ نمی‌دهد. اگر دولت بنا دارد اوضاع را سامان دهد که حتما همین‌طور است باید در کابینه تغییر انجام دهد.

برخی وزرا استعفا کنند

از سوی دیگر جلال رشیدی‌کوچی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، گفت: برخی از وزرای دولت در حال حاضر قادر به برآورده کردن و به نتیجه رساندن اهداف دولت نیستند.  به نظر می‌رسد شاکله دولت با برخی از وزرا در رودربایستی گیر کرده است. بنابراین باید یکسری اتفاقات بیفتد و برخی از وزرا را دولت قبل از آنکه به مجلس برسد از آنها بخواهد کنار بروند یا خود وزیر وقتی می‌بیند توانایی لازم را ندارد مانند آقای عبدالملکی، استعفا کند. شجاعت ایشان را تحسین می‌کنم که وقتی متوجه شدند نمی‌توانند اهداف دولت را به نتیجه برسانند استعفا دادند. چند تن از وزرای دیگر هم باید این شجاعت را در استعفا دادن داشته باشند. او ادامه داد: باید مردم اراده جدی را در دولت برای اصلاح امور در حوزه معیشت و اقتصاد ببینند. در مجلس، استیضاح وزیر بهداشت محتمل‌ترین استیضاح است. نارضایتی راجع به وزارت راه هم وجود دارد بعضا زمزمه‌هایی در خصوص استیضاح وزیر ورزش هم شنیده می‌شود.