حذف ناگهانی650هزار شغل کشاورزی

با اینکه دولت اعلام کرده است در فاصله سال‌های ۸۹ و ۹۰ توانسته ۳ میلیون و ۲۰۰هزار فرصت جدید شغلی ایجاد کند،اما نماینده کارگران در هیات حل اختلاف از حذف ۵ درصد مشاغل صنعتی در ۳ سال گذشته و از بین رفتن ۶۵۰هزار شغل در بخش کشاورزی خبر داد. به گزارش مهر، دولت مدعی است که توانسته در سال ۸۹ به میزان یک میلیون و ۶۰۰ هزار فرصت شغلی جدید در استان‌های مختلف کشور ایجاد کند و همچنین موفق شده به همین میزان نیز در سال گذشته تحقق بخشد. در همین رابطه، حمید حاج اسماعیلی در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه متاسفانه آمارهای اشتغالزایی دولت در سال‌های گذشته همواره محل تردید و ابهام بوده است، اظهار کرد: بخش عمده مشاغلی که دولت از آنها نام می‌برد مربوط به ایجاد پروژه‌های مسکن مهر در استان‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: در آمارهایی که از ایجاد فرصت‌های جدید شغلی ارائه می‌شود به‌هیچ‌وجه آمار عملکرد بخش خصوصی وجود ندارد و ما نمی‌دانیم که آیا بخش خصوصی در طول یکسال توانسته زمینه‌های جدیدی برای اشتغال ایجاد کند یا خیر؟

به گفته حاج اسماعیلی، ریزش‌ها و اخراج کارجویان از محیط‌های کاری نیز موضوع بسیار پراهمیتی است که در آمارهای دولت وجود ندارد. تنها در سال گذشته آمارها نشان می‌دهد که بین ۴۰۰ تا ۶۵۰ هزار شغل در بخش کشاورزی از بین رفته است.

نماینده کارگران در هیات حل اختلاف، افزود: واردات بی‌رویه از خارج کشور در این زمینه نقش بسیار پراهمیتی دارد ولی همه دلیل حذف فرصت‌های شغلی در بخش کشاورزی نمی‌تواند باشد.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از مسائلی که در زمینه آمارهای اشتغالی دولت وجود دارد، اطلاعات موازی است که دستگاه‌های دولتی ارائه می‌کنند. به عنوان نمونه اینکه اطلاعات فردی می‌تواند در چند بانک اطلاعاتی دستگاه‌ها وجود داشته باشد.

حاج اسماعیلی با تاکید بر اینکه دولت در سال‌های گذشته نتوانسته است استدلال‌های مناسبی را در زمینه ایجاد فرصت‌های جدید شغلی ارائه کند، گفت: در دفاع از آمارهایی که از سوی دولت ارائه می‌شود عنوان می‌کنند کمتر از یک سوم مشاغل ایجاد شده دارای بیمه هستند که اساسا چنین مشاغلی را نمی‌توان به عنوان یک شغل پایدار و قابل قبول محسوب کرد.

به گفته وی، در طول سال‌های گذشته بیش از ۴۵ درصد مشاغل ایجاد شده کشور در بخش خدمات بوده است و بخش‌های کشاورزی و صنعت نتوانسته‌اند آنچنان که باید در این زمینه فعالیت‌های مناسبی را انجام دهند.

حاج اسماعیلی این مطلب را نیز افزود که سرعت رشد اشتغالزایی در صنعت طی حدود ۳ سال گذشته به شدت کاهش یافته و حداقل ۵ درصد مشاغل این بخش در همین مدت از دست رفته است.