اما این تنها تاکید رئیس مجلس بر عدم افزایش سقف لایحه بودجه ۱۴۰۲ نبود، قالیباف در جلسه روز سه‌شنبه مجلس بار دیگر بر عدم افزایش سقف بودجه در مجلس اشاره کرد و گفت: «مجلس مصمم است سقف بودجه پیشنهادی دولت افزایش پیدا نکند.» اگرچه عدم افزایش سقف بودجه به خودی خود اقدام درستی است که رئیس مجلس بر آن تاکید دارد، اما نمایندگان مجلس نظری بر خلاف نظر رئیس مجلس دارند. ۴ نماینده مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» تاکید کردند چنانچه درآمدهای قابل تحققی وجود داشته باشد، افزایش سقف بودجه ۱۴۰۲ ایرادی ندارد. بنابراین به نظر می‌رسد احتمال افزایش سقف بودجه ۱۴۰۲ در مجلس وجود دارد.  محمد‌مهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»  با تاکید بر لزوم توازن درآمدها و هزینه‌ها در بودجه، گفت: اصل بسیار مهمی به نام توازن بودجه داریم یعنی باید میان درآمدها و هزینه‌ها توازن وجود داشته باشد و هزینه‌ها بیش از درآمدها نشود. اگر این اتفاق بیفتد یعنی ما با کسری بودجه مواجه شدیم و تامین بودجه در حالت کسری بودجه منجر به تورم می‌شود.

او ادامه داد: باید در زمان تصویب جزئیات بودجه توجه کنیم که بودجه توازن داشته باشد و هزینه‌ها بر اساس درآمدها تعیین شود. به تعبیر دیگر اول سعی کنیم درآمدها را به درستی تخمین بزنیم و در درآمدها بیش‌برآورد نداشته باشیم و هزینه‌ها را در سقف درآمدها ببندیم.  سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: شاید مجلس درآمد درستی را پیش‌بینی کرده باشد که در این شرایط می‌تواند سقف بودجه را بالا ببرد. اما باید پیشنهادهای درآمدی با احتیاط عنوان شود چون اثر تورمی سنگینی دارد. باید در بستن درآمدها محتاطانه عمل شود تا کسری بودجه به معنای کسر درآمد نداشته باشیم.

پیش‌فرض برای بودجه تعیین نکنیم

همچنین محمد‌حسین فرهنگی، عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: با اصل موضوع عدم افزایش سقف بودجه در مجلس موافق نیستم. چون اگر درآمد واقعی پیدا شود و برای رفاه حال مردم تصمیم‌گیری کنیم، کار خوبی است. البته باید دقت کرد تا درآمدهای کاذبی که تحقق پیدا نمی‌کند به بودجه اضافه نشود. اما در بررسی بودجه نباید چنین پیش‌داوری-عدم افزایش سقف بودجه- را تقویت کرد.

مجلس می‌تواند ارقام بودجه را جابه‌جا کند

جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز گفت: طبق قانون اساسی دولت موظف است بودجه را به مجلس ارائه کند و مجلس بر اساس نیازمندی‌های کشور و فعالیت‌های اقتصادی کشور، بودجه را تصویب کند. یعنی طبق قانون مجلس می‌تواند در بودجه دخالت داشته باشد و عدد و رقم‌های بودجه را جابه‌جا کند. اما مجلس‌ها در ادوار مختلف تغییرات اساسی در بودجه ایجاد نکرده‌اند.

لایحه دولت را رونویسی نمی‌کنیم

او با انتقاد از برخی تصمیمات دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲، ادامه داد: دولت یارانه نهاده‌های کشاورزی را حذف کرده است و به مردم می‌گوید قیمت‌ها را کنترل می‌کنیم! دولت باید با توجه به واقعیت‌ها به مجلس خرده بگیرد. مجلس نمی‌تواند آنچه دولت آورده را رونویسی کند. در تبصره ۱۸ لایحه بودجه ۱۴۰۲ که اصل اشتغال است چیزی دیده نشده است. اگر قرار است اشتغال را فعال کنیم طبیعی است که باید در تبصره ۱۸ تغییراتی ایجاد شود در غیر این‌صورت اشتغالی ایجاد نمی‌شود و تولید با شکست مواجه می‌شود.

پذیرش مشروط افزایش سقف بودجه

همچنین محمد خدابخشی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: اگر سقف بودجه افزایش پیدا نکند، کار خوبی است. اما تجربه سال‌های قبل نشان می‌دهد که معمولا در کمیسیون تلفیق بودجه سقف بودجه نسبت به آنچه در لایحه بوده افزایش پیدا کرده است. به نظر می‌رسد در زمان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ نیز این اتفاق بیفتد و سقف بودجه افزایش پیدا کند. او ادامه داد: در حین بررسی بودجه در مجلس، نمایندگان در کمیسیون‌ها پیشنهادهایی می‌دهند که این پیشنهادها درآمدهایی ایجاد می‌کند و خود به خود به سقف بودجه اضافه می‌شود. البته باید بررسی دقیقی انجام شود و درآمدی از سوی کمیسیون‌ها پیشنهاد شود که به صورت قطعی تحقق پیدا کند. یعنی منابعی که پیشنهاد می‌شود، منابع موهومی نباشد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه، تاکید کرد: باید پیشنهادهای درآمدی در مجلس داده شود که طی یک سال قابل وصول باشد. اگر منابع پایدار و قابل اتکایی در بودجه خلق شود، خوب است و استقبال می‌کنیم. اما اگر منابعی پیشنهاد شود که تحقق پیدا نکند باعث کسری بودجه و منجر به افزایش تورم می‌شود. بنابراین باید از این پیشنهادها جلوگیری شود. خدابخشی گفت: بنابراین اینکه سقف بودجه افزایش پیدا کند یا خیر بستگی به این دارد که چه پیشنهادهایی برای افزایش درآمد مطرح می‌شود و چقدر قابل تحقق است. اگر منابعی پیشنهاد شود که تحقق آن مشخص نیست، باعث کسری بودجه می‌شود و باید از آن جلوگیری کرد. او ادامه داد: پیشنهادهایی که در خصوص افزایش درآمدها داده می‌شود باید کارشناسی باشد. اگر درآمدهایی در مجلس خلق کنیم و پیشنهادهایی بدهیم که منجر شود تراز عملیاتی بودجه بهتر شود، چرا نباید این پیشنهادها را مطرح کنیم؟