وزیر امور خارجه با اشاره به سفر مادورو به تهران و امضای سند همکاری جامع به عنوان نقطه عطف در روابط دوجانبه، اجرای سریع تفاهمات فی‌مابین در مسیر تقویت همکاری‌ها را امری مهم دانست. نیکلاس مادورو نیز با اشاره به تجربیات دو کشور در مواجهه با چالش‌‌‌های مشترک، بر لزوم تقویت و تحکیم همکاری‌ها تاکید کرد. طرفین با مرور روند همکاری‌ها، تقویت و نظارت بر پروژه‌ها و شتاب بخشیدن به اجرای آنها و نیز هوشیاری در دفاع از منافع ملی خود در مقابل فشارهای خارجی را مورد تاکید قرار دادند.

همچنین وزیر امور خارجه روز جمعه به وقت محلی در کاراکاس با «ایوان جیل پینتو» وزیر امور خارجه ونزوئلا دیدار و در خصوص موضوعات مورد اهتمام دو کشور به گفت‌‌‌وگو و تبادل نظر پرداخت. امیرعبداللهیان در این دیدار بر عزم ایران برای تقویت روابط با ونزوئلا در تمامی زمینه‌ها و بدون هرگونه محدودیتی تاکید کرد. وی با تاکید بر خواست مقامات عالیه دو کشور در زمینه تلاش هماهنگ و هم‌افزا برای بی‌اثر کردن تحریم‌های غیر‌عادلانه علیه ملت‌‌‌های دو کشور، ضرورت اجرایی و عملیاتی شدن توافقات فی‌‌‌مابین را مورد تصریح قرار داد. امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به جنگ اوکراین، تحولات مرتبط با آن را نشانه‌ای از بهره‌برداری صرف برخی قدرت‌ها از حقوق بشر و استفاده ابزاری از آن علیه برخی از دیگر کشورها دانست.

ایوان جیل پینتو، وزیر امور خارجه جدید ونزوئلا نیز در این دیدار، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیواری ونزوئلا را دو شریک مهم در عرصه دوجانبه و بین‌المللی دانست. وی همکاری دو کشور در چارچوب مجمع دوستان منشور را مهم ارزیابی کرد و تقویت آن را مورد تاکید قرار داد. در عین حال وزیر امور خارجه، ظهر روز جمعه به وقت محلی با «طارق العیسامی» معاون اقتصادی رئیس‌جمهور و وزیر نفت ونزوئلا دیدار و بر توسعه و تقویت همکاری‌‌‌ها با ونزوئلا، خصوصا اجرای تفاهمات تاکید کرد و خواستار رفع موانع و چالش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و سرعت بخشیدن به روند همکاری‌‌‌ها شد. وزیر نفت ونزوئلا با اشاره به تجربیات فراوان ایران در حوزه انرژی و فنی، برای انتقال این تجربیات به ونزوئلا و همکاری نزدیک‌تر در حوزه نفت ابراز تمایل کرد و همکاری در این زمینه را موجب ارتقای جایگاه دو کشور در سطح جهان عنوان کرد. امیرعبداللهیان در سفر به ونزوئلا با رئیس مجلس ملی این کشور نیز دیدار و رایزنی کرد.

قرارداد بزرگ تهران و کاراکاس

همچنین خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی و به نقل از چهار منبع مطلع، از قرارداد شرکت‌های نفت دولتی ایران و ونزوئلا برای بازسازی بزرگ‌ترین پالایشگاه ونزوئلا خبر داده است. به گزارش عصرایران، چهار منبع نزدیک به این طرح گفتند که ایران طی قراردادی ۴۶۰ میلیون یورویی، ظرفیت پالایشگاه «پاراگوانا» - بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت ونزوئلا - را بازیابی خواهد کرد. قرار است در قالب قرارداد جدید، ظرفیت پالایشگاه نفت پاراگوانا به ۹۵۵‌هزار بشکه در روز برسد. این پالایشگاه در سواحل غربی ونزوئلا واقع شده و بزرگ‌ترین پالایشگاه موجود در ونزوئلاست، اما در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌های آمریکا و عدم‌سرمایه‌گذاری  با مشکل تامین قطعات و فرسودگی دستگاه‌ها روبه‌روست. یکی از منابع مطلع گفته این پروژه بازسازی قرار است با حضور حدود ۴۰۰ کارگر و متخصص ایرانی در کنار حدود ۱۵۰۰ نیروی ونزوئلایی به انجام برسد. ایران در ماه مه ۲۰۲۲ نیز در قالب قراردادی ۱۱۰ یورویی، بازسازی پالایشگاه کوچک «ال پالیتو» ونزوئلا با ظرفیت ۱۴۶‌هزار بشکه در روز را به امضا رساند و اینک این پروژه در دست انجام است.