ژنو با طعم مذاکره

در همین چارچوب، حسین امیرعبداللهیان با اشاره به این موضوعات در جریان دیدارهای خود از آمادگی ایران برای برگزاری دور دوم مذاکرات با اوکراین گفت و از توافق برای سفر مدیرکل آژانس به تهران خبر داد. رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین اظهار امیدواری کرد که شاهد بازگشت همه طرف‌ها به توافق منطبق با مفاد توافق امضا شده سال ۲۰۱۵ باشیم. امیرعبداللهیان بامداد دوشنبه برای شرکت در پنجاه و دومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل و همچنین نشست سالانه کنفرانس خلع سلاح هسته‌‌‌ای وارد ژنو شد. وی در بخش مقامات عالی‌رتبه پنجاه و دومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل حضور یافت و به تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره موضوعات حقوق بشری پرداخت.

وزیر امور خارجه در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران بر ارتقا و احترام به حقوق بشر تاکید کرد. حسین امیرعبداللهیان گفت: برای ما احترام به حقوق بشر و کرامت انسانی یک ارزش اساسی است که عمیقا در رسوم ملی ما ریشه دارد و به طور جدی در اعتقادات مذهبی ما نهفته است. وی بیان کرد: اقدامات قهرآمیز یکجانبه که غیرانسانی هستند به صورت سیستماتیک حقوق اساسی جمعیت‌‌‌های هدف را نقض می‌کند.

امیرعبداللهیان همچنین ادعا برای حمایت از حقوق بشر ایرانیان ضمن محروم کردن همان مردم از حقوق اساسی آنها در حوزه‌‌‌های درمان، آموزش و معیشت آنها را یک دورویی محض خواند. وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در خط مقدم مبارزه با تروریسم بوده و منطقه ما مبارزه سردار سلیمانی علیه تروریسم داعش را فراموش نخواهد کرد. وزیر خارجه ا‌‌‌دامه داد: نقش گروه‌‌‌های تروریستی ضد ایرانی در ناآرامی‌‌‌های اخیر در ایران بدیهی بود. امیرعبداللهیان همچنین عنوان کرد: زنان ما طی این سال‌ها پیشرفت و دستاوردهای چشمگیری را در زمینه‌‌‌های مختلف علوم، آموزش، بهداشت و درمان و فعالیت‌‌‌های سیاسی و اجتماعی به دست آورد‌‌‌ه‌‌‌اند.

وی تاکید کرد: اقدامات یکجانبه قهری همان‌گونه که غیرقانونی و ضدانسانی‌اند به طور نظام‌مند حقوق اساسی بشر را در کشورهای هدف، نقض می‌کنند. دولت‌های ایالات متحده یکی پس از دیگری باید به دلیل چنین رفتاری پاسخگو باشند. همچنین آن تعداد از کشور‌های اروپایی و دیگر کشورهایی که از اقدامات یکجانبه قهری آمریکا تبعیت کرده نیز باید پاسخگو باشند. هیچ یک از آنها جایگاه و صلاحیت اخلاقی برای صحبت در مورد حقوق بشر در ایران ندارند. این یک ریاکاری محض است که از حقوق بشر ایرانیان دفاع کنیم و در عین حال همین مردم را از حقوق اولیه بهداشت، تحصیل و زندگی محروم کنیم. امیرعبداللهیان همچنین گفت: برخی از کشورهای اروپایی در چارچوب معیارهای دوگانه و در «تروریسم‌شویی» شرکت کرده و تسهیلات مالی و لجستیکی قابل‌توجهی را در اختیار برخی از عناصر تروریست در اغتشاشات اخیر ایران قرار دادند. 

وزیر امور خارجه همچنین با برخی مقامات بین‌المللی و هیات‌‌‌های حاضر در این نشست‌‌‌ها دیدار و گفت‌‌‌وگو کرد. امیرعبداللهیان در اولین دیدار دوجانبه در چارچوب سفر به ژنو، صبح دیروز با «پکا هاویستو» وزیر خارجه فنلاند دیدار و گفت‌‌‌وگو کرد. وزیر امور خارجه با اشاره به تلاش‌‌‌های خوب جمهوری اسلامی ایران در خصوص برقراری آتش‌بس در اوکراین توسط رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه، تاکید کرد ما قویا مخالف گسترش ناتو و استمرار جنگ در اوکراین و مخالف تهدید حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به جنجال‌های غیرواقعی در مورد ادعای صدور پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، به مفاد گفت‌وگوهای تیم فنی و کارشناسی دو کشور اشاره کرد و افزود، تاکنون سند و مدرک موثقی درباره این ادعا به طرف ایرانی ارائه نشده و جمهوری اسلامی ایران همان‌گونه که از کانال‌های مختلف دیپلماتیک به طرف اوکراینی منعکس کرده، آماده برگزاری دور دوم گفت‌وگوهای تیم‌های فنی و کارشناسی دو کشور است.

وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به سفر اخیر معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و گفت‌وگوهای خوب انجام شده، از توافق برای سفر گروسی به تهران در آینده نزدیک خبر داد و اظهار امیدواری کرد که در صورت پرهیز از اعمال فشارهای سیاسی بر آژانس، پیشرفت‌های خوبی در خصوص مسائل فنی حاصل شود. امیرعبداللهیان در خصوص مذاکرات برای رفع تحریم‌ها نیز گفت، ما از ماه سپتامبر سال گذشته میلادی، آماده احیای برجام و بازگشت همه طرف‌ها به توافق بودیم، اما رویکرد دوگانه آمریکا و متعاقبا محاسبات غلط آنها در خصوص اغتشاشات اخیر داخلی در ایران، باعث ایجاد وقفه در توافق شد.

وزیر امور خارجه با اشاره به پیام‌های تبادل شده و تحرکات دیپلماتیک اخیر، اظهار امیدواری کرد که شاهد بازگشت همه طرف‌ها به توافق منطبق با مفاد توافق امضا شده سال ۲۰۱۵ باشیم. وی با انتقاد از رویکرد غیرسازنده و محاسبات غلط تعداد معدودی از کشورهای اروپایی در ارتباط با اغتشاشات اخیر در ایران، اقدامات توام با حسن نیت ایران در ارتباط با برخی اتباع اروپایی نقش‌آفرین در اغتشاشات اخیر ایران را به اطلاع طرف فنلاندی رساند.

وزیر امور خارجه فنلاند نیز در این دیدار با اشاره‌‌‌ به اهمیت مساله اوکراین برای اروپا و امنیت این قاره، مواضع و نیز اطلاعات مطرح شده از سوی وزیر خارجه ایران در خصوص اوکراین و خاصه مساله پهپادها را مهم دانست و از آن تشکر کرد و افزود من در این زمینه با وزیر خارجه اوکراین صحبت می‌کنم. وی همچنین خواستار احیای برجام و پایبندی تمامی طرف‌‌‌ها به آن شد.

وزیر خارجه بلژیک نیز با حضور در محل اقامت حسین امیرعبداللهیان در ژنو با وی دیدار و گفت‌‌‌وگو کرد. امیرعبداللهیان در این دیدار همچنین تاکید کرد در چارچوب توافق قبلی، آماده حل مشکل مربوط به زندانیان دو کشور هستیم. در ادامه این دیدارها وزیر امور خارجه ایران در دیدار همتای ارمنستانی با بیان اینکه روابط خوب بین ایران و ارمنستان به ضرر هیچ کشوری نیست، گفت: جمهوری اسلامی ایران مخالف هرگونه تغییر در ژئوپلیتیک منطقه است.