امیرعبداللهیان: آمریکا نمی‌تواند تصمیم شجاعانه برای بازگشت به برجام بگیرد

وی تاکید کرد: «ما در یک سال گذشته بارها دیدیم مقامات آمریکایی قادر به جمع‌بندی نیستند. مقامات آمریکایی به دلیل فشارها و مشکلات داخلی هنوز نمی‌توانند یک تصمیم شجاعانه برای بازگشت به برجام بگیرند.» دیپلمات ارشد کشورمان توضیح داد: «به طرف آمریکایی از طریق واسطه‌ها به صراحت گفتیم ما همچنان در مسیر توافق هستیم. نقشه راهی بین ما و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ترسیم شده است؛ ما بارها ابتکار خودمان را نشان دادیم. هنوز هم ما در مسیر گفت‌وگو و توافق قرار داریم. یک نقشه راه بین ما و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ترسیم شده است.» امیرعبداللهیان در خصوص تحولات داخلی ایران نیز توضیح داد: «در ایران اتفاقی افتاد؛ یک دختر ایرانی فوت شد. همه ما هم متاسف شدیم؛ اما مداخلات خارجی، رسانه‌های فارسی‌زبان که از آمریکا و انگلیس فعالیت‌شان را منعکس می‌کنند، آشوب و اغتشاش و ترور را تشویق کردند. تظاهرات مسالمت‌آمیز با مداخله خارجی به خشونت کشیده شد و حتی با سوء‌‌‌استفاده از شرایط تا مرحله عملیات داعش در داخل ایران پیش رفت.»

 به گزارش «ایسنا» وی افزود: «با اطمینان به شما می‌گویم، پلیس و نیروهای حافظ امنیت در ایران احدی را با گلوله یا به هر شیوه دیگر در این حتی «اغتشاشات» نکشته‌‌‌اند. اصلا به پلیس اجازه داده نشد که سلاح جنگی حمل کند. بلکه برعکس، بیش از صد پلیس توسط افرادی که سلاح گرم و سرد داشتند و این سلاح‌ها از مرزهای کشورهای ناامن همسایه وارد شده بود، به شهادت رسیدند و چند‌هزار تن نیز مجروح شدند.»

وزیر خارجه در بخش دیگری از این مصاحبه درباره بحث اوکراین تاکید کرد: «من با وزیر امور خارجه اوکراین چند ماه پیش تماس گرفتم و گفتم این اتهامات بی‌‌‌اساس چیست که در مورد ایران مطرح می‌‌‌کنید؟ او به من گفت که ما اسنادی داریم که پهپاد شاهد ایرانی توسط روسیه در اوکراین به کار گرفته می‌شود. به او گفتم ما آمادگی داریم تیم نظامی ایران و اوکراین با هم سندهای شما را ببینند و بعد قضاوت کنیم. در کشور عمان قرار گذاشتیم تیم‌های نظامی ما و طرف اوکراینی آمدند و تعدادی عکس ماهواره‌‌‌ای مغشوش، مبهم و غیر‌واضح به ما ارائه دادند و ادعا کردند اینها پهپادهای ایرانی است. متخصصان ما بررسی کردند و آن تصاویر هیچ ارتباطی با ایران نداشت. در حال حاضر چهار ماه است که ما منتظر هستیم دور دوم گفت‌‌‌وگوها آغاز شود و آنها اسناد روشن‌‌‌تری ارائه دهند. اما طرف اوکراینی دائما می‌گوید دوهفته دیگر، یک ماه دیگر اما تا به امروز برای دور دوم مذاکرات و ارائه اسناد نیامده‌اند.»