در حالی‌که پیش از این در فراکسیون انقلاب اسلامی تصمیم‌گیری شده بود که این فراکسیون برای ریاست مجلس تنها یک کاندیدا داشته باشد و تمامی اعضا از محمدباقر قالیباف حمایت کنند. اما قالیباف تنها گزینه ریاست مجلس نبود. الیاس نادران که روز یکشنبه با پخش تراکتی در صحن مجلس اعلام کاندیداتوری کرده بود توانست در این انتخابات ۴۷ رای کسب کند که البته او را نمی‌توان از اعضای فراکسیون انقلاب دانست چون به گفته یک نماینده مجلس او پیش‌تر از این فراکسیون استعفا داده بود. اما فریدون عباسی چهره نزدیک به پایداری و از اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی نیز برای ریاست مجلس کاندیدا شد و توانست ۷ رای کسب کند.

در اجلاسیه سوم علاوه بر کاندیداهای فعلی مرتضی آقاتهرانی از جبهه پایداری کاندیدا شد و توانست ۵۳ رای کسب کند. در همین اجلاسیه الیاس نادران ۲۱ رای و فریدون عباسی ۳ رای کسب کردند. رای سه سال گذشته فریدون عباسی در انتخابات ریاست مجلس نشان داده که او در کسب رای موفق نیست. اما به نظر می‌رسد عباسی برای کاهش آرای محمدباقر قالیباف به میدان آمد. اگرچه آرای نمایندگان در اجلاسیه سوم و چهارم نشان می‌دهد که الیاس نادران موفقیت بیشتری در جذب آرای جبهه پایداری داشته، اما نمی‌توان اقدام فریدون عباسی را برخلاف میل پایداری‌ها دانست. البته عباسی روز دوشنبه در گفت‌وگویی اعلام کرده بود داوطلب می‌شود، زیرا معتقد است این انتخابات باید در چارچوب خاص خود و در فضای رقابتی و نه رفاقتی برگزار شود.

جنجال بر سر صندلی نایب رئیسی

برای جلوس بر صندلی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، علی نیکزاد، مجتبی ذوالنوری و عبدالرضا مصری ثبت‌نام کردند. این در حالی است که بر اساس تصمیم فراکسیون انقلاب اسلامی باید تنها مجتبی ذوالنوری و عبدالرضا مصری در صحن علنی مجلس کاندیدا می‌شدند. نیکزاد که با ۳ اختلاف نتوانسته بود به عنوان کاندیدای فراکسیون انقلاب اسلامی انتخاب شود به صورت مستقل وارد عرصه انتخابات هیات رئیسه مجلس شد، اما این اقدام هم نتوانست او را بر کرسی نایب رئیسی بنشاند. اردشیر مطهری، نماینده گرمسار بعد از اعلام اسامی کاندیداهای نایب رئیسی با صدای بلند اعلام می‌کرد که به نیکزاد رای بدهید که برای رای آوردن به کسی تبلت نداده! این صحبت‌های مطهری با توجه به ادعای برخی نمایندگان مبنی بر اعطای تبلت از سوی برخی کاندیداهای هیات رئیسه برای تکیه بر کرسی هیات رئیسه بود.

در جریان رای‌گیری برای نواب رئیس پروسه رای‌گیری بیش از دو ساعت طول کشید. در صحن علنی مجلس به صورت غیر‌رسمی اعلام شد عبدالرضا مصری با ۱۵۸ رای به عنوان نایب رئیس مجلس انتخاب شد، اما آرای ذوالنوری و نیکزاد با هم برابر است و باید با قرعه‌کشی رئیس مجلس یکی از این دو فرد به عنوان نایب رئیس مجلس انتخاب شوند. به همین دلیل گلدانی که در آن نام ذوالنوری و نیکزاد بود را پیش قالیباف بردند، اما مجتبی ذوالنوری این مورد را قبول نکرد و خواستار بازشماری آرا شد و قالیباف نیز بر شمارش مجدد آرا تاکید کرد. آرای ذوالنوری و نیکزاد بیش از ۴ مرتبه شمارش شد و همین موضوع موجب عصبانیت مرتضی محمودوند، نماینده خرم‌آباد که حامی مجتبی ذوالنوری بود، شد. او عیسی‌زاده، نماینده میاندوآب را هل داد و فریاد زد که چهار مرتبه شمردید چرا بازهم می‌خواهید بشمرید! فریادهای او برای دقایقی صحن علنی را متشنج کرد.

در نهایت اعلام شد که آرای ذوالنوری و نیکزاد مساوی است و قرار شد با قرعه‌کشی قالیباف، نایب رئیس دوم مجلس مشخص شود. سرانجام قرعه به نام ذوالنوری افتاد و او به عنوان نایب رئیس دوم راهی هیات رئیسه مجلس شد. پس از انتخاب ذوالنوری به عنوان نایب‌رئیس دوم مجلس شورای اسلامی در سال چهارم وی  بر سر میز نمایندگان می‌رفت، از آنها تشکر می‌کرد و با برخی از نمایندگان نیز عکس می‌گرفت.

قرار فراکسیونی که زیر پا گذاشته شد

بر اساس تصمیم فراکسیونی قرار بود برای انتخابات دبیران هیات رئیسه مجلس در اجلاسیه چهارم محسن دهنوی، محمد رشیدی، احمد نادری، روح‌الله متفکر آزاد، مجتبی یوسفی و علی کریمی فیروزجایی کاندیدا شوند. اما حسینعلی حاجی‌دلیگانی و احمد امیرآبادی فراهانی از اعضای هیات رئیسه فعلی مجلس و مرتضی محمودوند، نماینده خرم‌آباد برخلاف تصمیم فراکسیونی در انتخابات دبیران هیات رئیسه کاندیدا شدند، اما نتوانستند به هیات رئیسه سال چهارم راه یابند. در انتخاب دبیران هیات رئیسه مجلس نیز به دلیل اشتباه در شمارش آرا و مساوی شدن آرای دو کاندیدا مجددا آرای دبیران شمرده شد که این موضوع نیز موجب طولانی شدن پروسه انتخاب دبیران شد. همچنین برای ۳ کرسی ناظران اگرچه قرار بود تنها محسن پیرهادی، علیرضا سلیمی و سیدنظام‌الدین موسوی کاندیدا شوند، اما محمدحسین فرهنگی و علی رضایی نیز برخلاف تعهد فراکسیونی کاندیدا شدند، اما اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی بر تصمیم جمعی خود پایبند ماندند و تنها به گزینه‌های فراکسیون رای دادند. براین اساس محسن پیرهادی، علیرضا سلیمی و سیدنظام‌الدین موسوی به هیات رئیسه مجلس راه یافتند.

پس از اعلام نتایج انتخابات هیات رئیسه مجلس، محمدحسین فرهنگی از کاندیداهای دبیری هیات رئیسه مجلس در تذکری با انتقاد از طرح مطالب خلاف واقع، گفت: شب گذشته در فراکسیون جلسه‌ای برگزار شد و در آن جلسه مطالب خلاف واقع علیه بنده مطرح شد. در آن جلسه هم دروغ گفتند و هم خیانت در امانت کردند. حال امروز بیانیه نیز داده‌اند. نصیحت هم می‌کنند. برای من مهم نیست، ولی برای مجلس باید مهم باشد. بعد از مشخص شدن سرنوشت ۱۲ کرسی هیات رئیسه مجلس در سال چهارم، محمدباقر قالیباف، عبدالرضا مصری، مجتبی ذوالنوری، سیدمحسن دهنوی، محمد رشیدی، علی کریمی فیروزجایی، مجتبی یوسفی، احمد نادری، سید نظام موسوی، علیرضا سلیمی و محسن پیرهادی برای چهارمین بار سوگند یاد کردند.