چانگ+هوا+سفیر+چین+در+ایران+(2)

چانگ هوآ، سفیر چین در ایران در یادداشتی که از طرف سفارت چین برای «دنیای اقتصاد» ارسال شده است، می‌نویسد: 11 مارس 2023 سه سال از زمانی که کووید-19 رسما توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) همه‌گیر جهانی شناخته شد، می‌گذرد. اگرچه سازمان بهداشت جهانی هنوز پایان همه‌گیری را اعلام نکرده است، اما بیشتر کشورها به دلیل کاهش بیماری‌زایی سویه جهش‌یافته و افزایش مداوم ظرفیت واکسیناسیون، فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی عادی خود را از سر گرفته‌اند.

از 8 ژانویه 2023، چین، به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان، به‌طور رسمی اقداماتی را برای درمان کووید-19 به عنوان بیماری عفونی سطح B به جای سطح A صادر کرده است که باعث افزایش حیات اقتصاد چین شده است و جامعه و اعتماد جامعه بین‌المللی به توسعه چین را افزایش داد.  در طول سه سال گذشته، از واکنش اضطراری تا شیوع ناگهانی، اقدامات برای پیشگیری و کنترل عادی تا پیشگیری و کنترل یکپارچه در چین باعث شده است که همیشه مردم و زندگی آنها بالاتر از هر جای دیگری قرار گیرد. ما به‌طور موثر به پنج موج جهانی کووید پاسخ داده‌ایم و از ابتلاهای گسترده با سویه اصلی و نوع دلتا که نسبتا بیماری‌زاتر و کشنده‌تر از سایر انواع هستند، ممانعت به عمل آورده‌ایم. بیش از 200 میلیون بیمار به موقع و موثر درمان شدند در حالی‌که نزدیک به 800هزار بیمار در شرایط وخیم بودند.

ما تعداد موارد شدید و مرگ و میر را تا حد زیادی کاهش داده‌ایم و زمان گران‌بهایی را برای تحقیق، توسعه و کاربرد واکسن‌ها و داروهای درمانی و برای تهیه تجهیزات پزشکی و سایر منابع خریداری کرده‌ایم. در طول این همه‌گیری، چین کمترین میزان عفونت و مرگ‌و‌میر را داشته است. با وجود این همه‌گیری، میانگین امید به زندگی در چین از 3/ 77 به 2/ 78 سال افزایش یافت. چین معجزه یک کشور پرجمعیت را در تاریخ تمدن بشری ایجاد کرده است و با موفقیت از این همه‌گیری خارج شد.  در طول سه سال گذشته، چین به‌طور موثر واکنش به کووید-19 را با توسعه اقتصادی و اجتماعی هماهنگ کرده است و سیاست در حوزه واکنش را با توجه به وضعیت در حال تحول اصلاح کرده است.

چین به موقع مقررات کلان را تشدید کرد، به‌طور موثر تاثیر عوامل فراتر از انتظار را کنترل کرد و توانست عملکرد کلی اقتصاد کلان را تثبیت کند. در سال 2020، چین به نخستین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شد که رشد اقتصادی مثبت را ثبت کرد. در سال 2021، مقیاس اقتصادی چین از 110 تریلیون یوآن با میانگین نرخ رشد 1/ 5 درصد در دو سال فراتر رفت. در سال 2022، اقتصاد چین در برابر فشار مقاومت کرده و حرکتی از پیشرفت ثابت را نشان داده است. بسیاری از موسسات سرمایه‌گذاری بین‌المللی نیز پیش‌بینی خود را برای رشد اقتصادی چین در سال 2023 افزایش داده‌اند. اقتصاد چین همچنان به عنوان تثبیت‌کننده و محرک در بهبود اقتصاد جهانی عمل و به رشد اقتصاد جهانی کمک می‌کند.

طی سه سال گذشته، با وجود فشار زیاد در مورد کنترل اپیدمی داخلی، چین همکاری بین‌المللی را در مبارزه با کووید-19 به‌طور موثری توسعه داده است. بیش از 2/2 میلیارد دُز واکسن کووید-19 را به بیش از 120کشور و سازمان بین‌المللی ارائه کرده است. همچنین مقادیر زیادی تجهیزات کنترل بیماری همه‌گیر را به بیش از 153 کشور و 15سازمان بین‌المللی از جمله ایران ارسال و تیم‌های متخصص پزشکی را به 34کشور از جمله ایران اعزام کرده است. از زمان شیوع کووید-19، چین در به اشتراک‌گذاری به‌موقع اطلاعات مربوط به بیماری همه‌گیر باز و شفاف بوده است و دو بار کارشناسان سازمان جهانی بهداشت را برای همکاری در زمینه ردیابی منشأ پذیرا بوده است که منجر به یک گزارش مشترک مبتنی بر داده‌های علمی و معتبر شد و پایه محکمی برای ردیابی ریشه‌های جهانی ایجاد کرد.

چین به متخصصان توصیه کرد که به گروه مشاوره علمی برای ریشه‌های بیماری‌زای جدید (SAGO) بپیوندند و برنامه‌هایی را برای کارشناسان چینی ترتیب داد تا یافته‌های تحقیقاتی را با دبیرخانه سازمان بهداشت جهانی و SAGO به اشتراک بگذارند. چین به جامعه بین‌المللی برای مبارزه با این بیماری همه‌گیر کمک کرده و کمک‌های مهمی به پیشگیری و کنترل همه‌گیری جهانی و مطالعات منشأ این ویروس داشته است.

مدتی است که ایالات‌متحده ردیابی منشأ کووید را به سلاح و ابزار سیاسی تبدیل کرده است. این دولت اجازه داده است که یک موضوع علمی تحت سلطه قانون‌گذاران و جامعه اطلاعاتی قرار گیرد و افسانه‌هایی مانند نظریه «نشت آزمایشگاهی» را بدون هیچ مدرکی برای بی‌اعتبار کردن و حمله به چین منتشر کند. این به‌طور جدی فضای ردیابی ریشه‌های جهانی مبتنی بر علم را مسموم کرده است. دستکاری و تحریف سیاسی توسط ایالات‌متحده مانع اصلی تحقیقات مبتنی بر علم در مورد منشأ COVID است. ایالات‌‌متحده انگشت اتهام خود را به سمت روند ریشه‌یابی سازمان جهانی بهداشت می‌گیرد، دانشمندان را مجازات می‌کند و با دروغ‌هایی که هیچ منطق علمی ندارد به کشورها حمله می‌کند. ایالات متحده به مسوولیت خود در زمینه ردیابی منشأ عمل نکرده است. آمریکا هرگز گروه‌های متخصص سازمان جهانی بهداشت را برای تحقیقات مشترک به ایالات متحده دعوت نکرده یا اطلاعات اولیه در مورد منشأ کووید را به اشتراک نگذاشته است.

در عین حال، سیاست دولت پیشین ایالات متحده برای مقابله با کووید، همه‌گیری را شعله‌ور کرد و این دولت از علم منحرف شد که نه‌تنها منجر به پاندمی گسترده‌ای شد که تلفات خود را بر زندگی و سلامت مردم آمریکا گذاشت، بلکه اقتصاد را به رکود کشاند و حتی تلاش‌های جامعه بین‌المللی برای مبارزه با همه‌گیری را به شیوه‌ای متحد و علمی تضعیف کرد. ایالات متحده، کشوری با بهترین فناوری‌ها و منابع پزشکی، بیشترین تعداد مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کووید-19 را دارد. ایالات‌متحده حدود 18درصد از کل موارد جهانی ابتلا را دارد، میلیون‌ها آمریکایی جان خود را به دلیل کووید-19 از دست دادند، اگرچه فقط 4درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده است.

در طول همه‌گیری، بازار اقتصادی و کار نمی‌توانست با ظرفیت کامل کار کند، بسیاری از صنایع تعطیل شدند و نرخ بیکاری افزایش یافت. وضعیت اقتصادی آمریکایی‌های کم‌درآمد بدتر شد و شکاف بین ثروتمندان و فقرا افزایش یافت. در زمانی که همه کشورها برای مبارزه با این بیماری همه‌گیر متحد شده‌اند، ایالات‌متحده دروغ‌ها و شایعات را برای بد جلوه دادن و بدنام کردن چین منتشر کرده است و قصد دارد به تفرقه و تقابل دامن بزند. در این میان، از افشای فعالیت‌های آزمایشگاه‌های زیستی که در سرتاسر جهان راه‌اندازی شده‌اند، مانند آزمایشگاه‌های زیستی در فورت دیتریک و دانشگاه کارولینای شمالی، به جامعه بین‌المللی خودداری کرد. رفتار استاندارد دوگانه و نیات مبتنی بر دستکاری و تحریف سیاسی به وضوح آشکار و عیان است. سخنان و اعمال زشت ایالات‌متحده به سختی مورد حمایت گسترده قرار می‌گیرد و تنها به شکست ختم می‌شود.

موضع چین در مورد ردیابی ریشه‌ها ثابت است. ما از روز اول از ردیابی سرچشمه‌های مبتنی بر علم جهانی حمایت کرده و در آن شرکت کرده‌ایم. در این میان، ما قاطعانه با هر گونه دستکاری سیاسی در این موضوع مخالف بوده‌ایم. سیاسی کردن ریشه‌یابی تنها همکاری مبتنی بر علم در مورد این موضوع را مختل می‌کند، همبستگی علیه ویروس را مختل می‌کند و مکانیزم‌های حاکمیت بهداشت جهانی را تضعیف می‌کند. ایالات‌متحده باید فورا دستکاری سیاسی در مورد این موضوع را متوقف کند، به نگرانی‌های مشروع جهان پاسخ دهد، داده‌های موارد مشکوک اولیه در ایالات‌متحده را به‌طور داوطلبانه با WHO به اشتراک بگذارد، اطلاعات مربوط به آزمایشگاه‌های زیستی خود در فورت دیتریک و در سراسر جهان را فاش کند و ارائه دهد.

همه‌گیری کووید-19 آزمایشی برای سیستم‌های حکمرانی و توانایی‌های کشورهای مختلف است و همچنین کاستی‌ها و خلأهای بسیاری را در سیستم حاکمیت بهداشت عمومی جهانی آشکار کرده است. جامعه بین‌المللی باید برای کمک به تحقق امنیت بهداشت عمومی جهانی با یکدیگر همکاری کنند. در عصر جهانی شدن، چنین وضعیت اضطراری بزرگی آخرین مورد نخواهد بود. جامعه بین‌المللی باید حس جامعه انسانی با آینده‌ای مشترک را ایجاد کند، دستکاری و مداخله سیاسی را کنار بگذارد، برای مقابله با خطرات و چالش‌ها با یکدیگر همکاری کند و خانه‌ای بهتر بر روی زمین بسازد!