«لیور حیات»، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل، تایید کرد که اسرائیل در حال کار روی این پروژه است که از امارات آغاز می‌شود، از عربستان سعودی می‌گذرد و سپس به بنادر دریایی اسرائیل ختم می‌شود. «وای نت» گزارش داد که قرار است این طرح بعدتر به بحرین و عمان گسترش یابد. این مقام اسرائیلی به المانیتور گفت: «ما در حال کار روی آن هستیم. ما مهلتی برای تکمیل نداریم.» وی افزود ممکن است این طرح تا پایان سال تکمیل شود. مجموعه‌‌‌ای از گزارش‌‌‌ها حاکی از آن است که اسرائیل و عربستان، سه سال پس از امضای توافق‌نامه ابراهیم توسط اسرائیل با چند کشور حاشیه خلیج فارس، به آرامی به احیای روابط نزدیک‌‌‌تر می‌‌‌شوند. «الی کوهن»، وزیر خارجه اسرائیل، در ماه مه به المانیتور گفت که دو طرف می‌توانند تا پایان سال به موفقیت دست یابند. حیات افزود: «این پروژه حتی بدون عادی‌سازی رسمی (همان‌طور که پروازها بر فراز عربستان سعودی انجام می‌شود) می‌تواند عملیاتی شود.»

اگرچه عربستان یکی از طرف‌‌‌های توافق‌نامه ابراهیم نیست، اما از زمان امضای این توافق در سال ۲۰۲۰، این پادشاهی به خطوط هوایی اسرائیل اجازه داده از حریم هوایی خود برای پروازها به امارات و بحرین و بالعکس استفاده کنند. مجوز پروازهایی که به مقصدهای دیگر گسترش می‌یابند تا ژوئیه ۲۰۲۲ صادر نشده بود. مسیر پل زمینی برنامه‌ریزی‌شده، انتقال کالا در کامیون‌ها بین کشورها را تسهیل می‌کند و انتظار می‌رود تجارت را برای کل منطقه تسهیل کند. همچنین امکان حرکت گردشگران را فراهم می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل در پاسخ به این پرسش که احتمالا این پل هر سال چه میزان تجارت را تسهیل می‌کند، گفت: «این می‌تواند تجارت بین کشورهای خلیج فارس و دریای مدیترانه را سریع‌تر و ارزان‌تر کند.»

در حال حاضر، کامیون‌‌‌های حامل کالا بین اسرائیل و خلیج فارس می‌توانند از پل «آلنبی» که شهر اریحا در کرانه باختری را به اردن متصل می‌کند، عبور کنند، اما به دلیل رویه‌‌‌های بوروکراتیک مانند هزینه‌‌‌های راننده و کاغذبازی با زمان انتظار طولانی مواجه می‌‌‌شوند. همچنین می‌توان کالاها را از طریق کانال سوئز و سپس به بنادر اروپا حمل کرد که این نیز گران است. «وای نت» گزارش داد که پل زمینی جدید می‌تواند تا ۲۰‌درصد در هزینه‌های حمل‌ونقل صرفه‌جویی کند و با استناد به مطالعه‌ای که توسط وزارت خارجه اسرائیل و دولت ایالات متحده انجام شده است، تجارت را از چند هفته به دو یا سه روز افزایش دهد.