به گزارش «ایسنا»، علی‌‌‌اکبر ولایتی، دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در این بیانیه تاکید کرده است: «مجمع جهانی بیداری اسلامی با محکومیت شدید این عمل شنیع که موساد و سیا جزو طراحان پشت صحنه آن هستند، از دولت سوئد می‌‌‌خواهد که هر‌چه سریع‌‌‌تر نسبت به توقف تکرار این اقدامات موهن و جلوگیری از این اعمال نابخردانه اقدام و با عوامل آن برخورد و آنها را محاکمه کند.» در پایان بیانیه تاکید شد که آزادی برخلاف آنچه که غرب تصور می‌‌‌کند و می‌‌‌پندارد، مهم‌ترین و اساسی‌‌‌ترین مقوله از فضیلت اخلاقی و بشری است که باید در خدمت منافع عالی و فطری بشری قرار گیرد. آنچه که امروز به نام آزادی در سوئد و سایر کشورهای غربی انجام می‌شود، نه تنها آزادی به معنای واقعی نیست، بلکه ابزاری برای تحقیر و تمسخر انسان و ارزش‌‌‌های الهی و آسمانی اوست و همچنین مخل امنیت و صلح جهانی و جلوگیری از ظهور و بروز استعدادهای نهفته و پاک بشری است. بی‌‌‌تردید نیات سوء و پلید مجریان و هدایت‌‌‌کنندگان این هتک حرمت به قران کریم، طبق سنن لایتغیر الهی در آینده‌‌‌ای نه‌‌‌چندان دور دامن‌‌‌گیر خود آنان خواهد شد و هزینه‌‌‌های بسیار سنگینی را پرداخت خواهند کرد.

همچنین علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در دیدار محمد عبدالعزیز الخلیفی، وزیر مشاور در امور خارجی دولت قطر در واکنش به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد و دانمارک گفت: «به آتش کشیدن کتاب و فکر و اندیشه، آزادی نیست، بلکه عین توحش است و این دولت‌‌‌ها مسوولیت دارند تا جلوی وحشی‌گری فرهنگی را در کشورهای خود بگیرند. همچنین همه دولت‌‌‌های مسوول در جهان به‌ویژه دولت‌‌‌های اسلامی وظیفه دارند تا با تجمیع ظرفیت‌‌‌ها و هم‌‌‌افزایی در قالب فردی و جمعی با توحش فرهنگی مقابله جدی کنند.» به گزارش خبرگزاری فارس، باقری در این دیدار با اشاره به فاجعه اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم در چند کشور اروپایی تصریح کرد: «قرآن سوزی حد اعلای جسارت به محضر قدسی کتاب آسمانی مسلمانان و به معنای زیر پا گذاشتن حقوق اولیه و بدیهی ۲ میلیارد انسان است و تکرار این جنایت در اروپا مصداق بارز و کامل نقض حقوق بشر توسط مدعیان دروغین حقوق بشر است.» در این دیدار دو دیپلمات ارشد ایرانی و قطری بر نفرت جهان اسلام از جنایت جسارت به ساحت قرآن کریم تاکید کرده و اقدام جمعی کشورهای اسلامی به‌‌‌ویژه از طریق سازمان همکاری اسلامی را خواستار شدند.

رایزنی با ترکیه و امارات

وزیران امور خارجه ایران و ترکیه نیز در یک گفت‌‌‌وگوی تلفنی اهانت به قرآن کریم در سوئد و دانمارک را شدیدا محکوم کردند. به گزارش «ایسنا»، حسین امیرعبداللهیان در گفت‌‌‌وگوی تلفنی با همتای ترکیه‌‌‌ای خود، با تقدیر از مواضع ترکیه در محکومیت اهانت به قرآن کریم، پیشنهاد کرد نشست فوق‌‌‌العاده وزرای خارجه کشورهای اسلامی در اسرع وقت برگزار شود. هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه نیز ضمن محکومیت مجدد اهانت به قرآن کریم، از پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان برای برگزاری نشست فوق‌‌‌العاده وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی استقبال کرد. همچنین وزیر امور خارجه کشورمان شامگاه روز شنبه در تماس تلفنی با وزیر خارجه امارات متحده عربی، با محکومیت شدید اهانت به قرآن کریم در کشورهای سوئد و دانمارک، خواستار برگزاری نشست فوری وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی شد.

حسین امیرعبداللهیان، اهانت به قرآن کریم را موجب جریحه‌دار شدن احساسات مسلمانان در سراسر جهان دانست و بر ضرورت برخورد جدی با عاملان این توهین تاکید کرد. عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات نیز اهانت به کتب آسمانی، ادیان و اعتقادات دینی را به شدت محکوم کرد و از پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان برای برگزاری نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی استقبال کرد. در اقدامی دیگر، محمد حاجی ابوالقاسم دولابی، مشاور رئیس‌جمهور ایران در امور روحانیت و عضو مجلس خبرگان رهبری در دیداری با عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی رهبر جریان حکمت ملی عراق و مشاور رئیس‌‌‌جمهور ایران اهانت به قرآن کریم را محکوم کردند.

به گزارش «ایسنا» دوطرف در این دیدار هتک حرمت قرآن در سوئد و دانمارک را محکوم و تاکید کردند که این اقدام در راستای به خطر انداختن صلح جهانی و عدم‌توجه به احساسات ۲میلیارد مسلمان است. در عین حال ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز گذشته طی پیامی در حساب کاربری خود در توییتر به اقدام برخی افراد در دانمارک و سوئد در راستای هتک حرمت قرآن کریم و صدور مجوز از دوست دولت‌‌‌های این کشورها برای تکرار آن واکنش نشان داد. به گزارش «ایسنا»، کنعانی نوشت: «اگر کتاب سوزی آزادی بیان است، اعصار تاریک (قرون وسطی) دوران طلایی آزادی اروپا بوده است.»