ایران پهپاد متجاوز آمریکایی را در اختیار گرفت

دنیای‌اقتصاد- فرمانده نیروی دریایی سپاه روز گذشته از شکار یک فروند پهپاد متجاوز آمریکایی (از مدل «اسکن ایگل») توسط نیروی دریایی سپاه خبر داد.

بر اساس اعلام سپاه پاسداران، این هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی که در چند روز گذشته با هدف شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات در حال گشت‌زنی در منطقه عمومی خلیج‌فارس بوده به محض ورود به حریم فضای جمهوری اسلامی ایران در تور یگان‌های پدافندی و سامانه‌های کنترلی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گرفتار و در اختیار گرفته شد. پهپاد اسکن ایگل (Scan Eagle) ساخت شرکت بوئینگ آمریکا است که با هدف رصد، شناسایی، کنترل آب و هوا و تحرکات زمینی ساخته شده است و مداومت پروازی این پهپاد ۲۰ ساعت است و می تواند محیط گردش ۲۵۰۰ کیلومتری را رصد کند. اسکن ایگل مجهز به یک دوربین الکترو اپتیکال، یک دوربین مادون قرمز و یک برجک ثابت سبک وزن با دامنه ارتباطات بیش از ۱۰۰ کیلومتر است.

اما تجهیز سپاه به رادارهای کشف و شناسایی دقیق و رصد لحظه‌ای تحرکات و اقدامات نیروهای فرامنطقه‌ای و آمریکایی در منطقه خلیج فارس باعث شد این بار نیز پهپاد آمریکایی به محض ورود به مرزهای جمهوری اسلامی، شکار شود.

درست یک سال قبل (۱۳ آذر ماه ۹۰) هم سپاه پاسداران موفق به شکار یک فروند پهپاد جاسوسی RQ۱۷۰ آمریکا در شرق کشور شد. موفقیت سرنگونی پهپاد RQ۱۷۰ در آسمان ایران که یک پیروزی تکنولوژیک برای ایران بود باعث شد تا ایران با استفاده از روش مهندسی معکوس از آن در سیستم‌های پدافند هوایی خود استفاده کند و در نهایت یک فروند پهپاد جاسوسی دیگر آمریکایی موسوم به اسکن ایگل (Scan Eagle) در خلیج‌فارس توسط نیروی دریایی سپاه شکار شد.

سابقه درگیری با پهپادهای آمریکایی به این دو نوع ذکر شده محدود نمی‌شود و ماه گذشته نیز سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه در حاشیه مراسم سالگرد شهید طهرانی مقدم در جمع خبرنگاران از شلیک پدافند ایران به یک پهپاد آمریکایی که وارد فضای ایرانی شده بود، خبر داد. وی گفته بود: هواپیمای جاسوسی آمریکا وارد سواحل جنوبی استان بوشهر و فضای ایران شده بود که با عکس‌العمل به موقع جنگنده‌های سپاه مواجه شد.سردار حاجی‌زاده با بیان اینکه این هواپیما از مدل NQ۱ بوده است، گفت: طبق گزارش آمریکایی‌ها این هواپیما وظیفه جمع‌آوری اطلاعات و همان جاسوسی را دارداین هواپیما مشغول پرسه زدن در اطراف جزیره خارک بود، و ما فکر می‌کنیم علاوه بر اهداف نظامی در حال جمع‌آوری اطلاعات جزیره خارک و تردد نفت کش‌ها بوده است. همچنین سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران نیز در آن زمان با بیان اینکه هدف پهپاد آمریکایی شناسایی اطلاعاتی وضعیت زیرساخت‌های نظامی و اقتصادی ایران بود، تاکید کرد: فناوری‌ پیشرفته‌ شناسایی پهپادها را در اختیار داریم. وی تصریح کرده بود: پهپادها، پرنده‌های ریزجثه‌ای هستند که جز با استفاده از ابزارهای فنی قابل تشخیص نیستند؛ بنابراین کشف و شناسایی آنها نیاز به فناوری‌های پایه‌ای پیشرفته‌ای دارد که ما این فناوری‌ها را در اختیار داریم.

در همین حال طی هفته‌های گذشته نماینده ایران در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و شواری امنیت نسبت به «اقدامات غیرقانونی و تحریک‌آمیز» نیروی دریایی آمریکا در خلیج‌فارس و دریای عمان اعتراض کرد و اعلام کرد که نیروی دریایی آمریکا به طور مداوم حریم هوایی ایران را نقض می‌کند.

استفاده ایران از RQ۱۷۰

بعد از در اختیار گرفتن پهپاد RQ۱۷۰ متخصصان کشورمان موفق به ساخت پهپاد ایوب شدند که به گفته احمد بخشایش، عضو کمیسیون امنیت ملی، پهپاد ایوب نمونه شبیه سازی RQ۱۷۰ بود که بعد از مهار RQ۱۷۰ همانند چینی‌ها از سیستم درونی و پیشرفته RQ۱۷۰ استفاده و پهپاد پیشرفته به نام ایوب ساختیم که یک یا دو فروند از آن از طریق حزب‌الله لبنان به اراضی اشغالی فرستاده شد و تست نهایی بر آن صورت گرفت.

پهپاد ایوب در دو ماه گذشته توانست به گنبد دفاع آهنین رژیم صهیونیستی نفوذ و تا ۲۰ کیلومتری پایگاه اتمی دیمونا و عمق ۶۰ کیلومتری اراضی اشغالی نفوذ پیدا کند و نزدیک به ۴ ساعت در خاک رژیم صهیونیستی پرواز و از تاسیسات هسته‌ای آنها فیلمبرداری کند.

اما آن‌گونه که روابط عمومی سپاه پاسداران گزارش داده است، فرمانده نیروی دریایی سپاه با اعلام اینکه پهپاد شکار شده اخیر از نوع اسکن ایگل (Scan Eagle) بوده است، گفت: این گونه پرنده‌ها معمولا از روی ناوهای بزرگ به پرواز در می آیند.

دریادار علی فدوی همچنین با اشاره به آمادگی‌های نیروی دریایی سپاه در اجرای ماموریت‌های محوله و اشراف اطلاعاتی همه جانبه بر تحرکات بیگانگان در منطقه راهبردی خلیج‌فارس و تنگه هرمز تصریح کرد: دشمنان ما از اول فروردین ماه سال ۱۳۶۶ حضور نیروی دریایی سپاه در خلیج‌فارس و آنچه را در ۵/۱ سال آخر جنگ بین ما و آنها اتفاق افتاد، دیده‌اند. این حضور از آن زمان تا به امروز وجود دارد و مسلما وضعیت امروز ما با آن زمان قابل قیاس نیست.

وی تاکید کرد: شرایط ما عالی است و آمادگی‌های نیروی دریایی سپاه در بهترین حالت قرار داد.

در همین زمینه یک منبع آگاه در سپاه پاسداران در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت که این پهپاد سالم است و فقط آسیبی بسیار جزئی دیده است.

صالحی: پیگیری حقوقی می‌کنیم

وزیر امور خارجه ایران هم در این باره گفت: قبلا به مقامات آمریکایی هشدار داده بودیم که اگر به مرزهای ما تجاوز کنند برای صیانت از حریم کشورمان اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی‌اکبر صالحی افزود: قبلا به این گونه اقدامات آمریکایی‌ها رسما اعتراض و اعلام کرده بودیم که از حدود و ثغور خود به هر وسیله ممکن دفاع خواهیم کرد. وی اضافه کرد: به آمریکایی‌ها اعلام کرده بودیم که طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی به آنان اجازه نخواهیم داد به مرزها و حریم ما تجاوز کنند، اما متاسفانه آنان رعایت نکردند. صالحی گفت: با توجه به اخطاری که به آنان داده بودیم عزیزان سپاه پاسداران توانستند پهپاد آمریکایی را به دام بیندازند و بار دیگر قدرت و توانمندی نیروهای مسلح کشورمان را اثبات کنند.

وی تاکید کرد: البته قبلا در این باره به آمریکایی‌ها اعتراض کرده بودیم اما آنان ادعا می‌کردند در حریم ما حضور ندارند؛ این پهپاد سندی در اختیار ماست که از آن برای پیگیری حقوقی تجاوز آمریکایی‌ها در مراجع بین‌المللی استفاده می‌کنیم.

ویژگی‌های پهپاد «Scan Eagle»

پهپاد Scan Eagle در ابتدا یک هواپیمای بدون سرنشین کوچک و کم هزینه بود که توسط شرکت «اینسیتو» که یکی از شرکت‌های تابعه بوئینگ است، ساخته شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی آمریکا «Scan Eagle»، بسیار کوچک و غیرمسلح بوده و توسط نیروهای عملیات ویژه استفاده می‌شود.این هواپیما در ابتدا برای صنعت ماهیگیری و نظارت بر مناطق دریایی در هنگام ماهیگیری استفاده می‌شد اما بعدها تکنولوژی و قابلیت‌های آن بسیار افزایش یافت و امروز گونه‌های متفاوت آن برای تفنگداران دریایی آمریکا هزاران ساعت ماموریت را در عراق و مکان‌های دیگر انجام داده‌اند.

ارتقای تکنولوژی اسکن ایگل از سوی شرکت بوئینگ آنقدر افزایش یافت که از آن به عنوان یک هواپیمای بدون سرنشین قابل حمل برای نظارت و کنترل مستقل در شرایط جنگی نیز استفاده شد و از ماه اوت ۲۰۰۴ برای جنگ عراق در اختیار ارتش آمریکا قرار گرفت.این هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی آمریکا، بسیار کوچک و غیرمسلح بوده و توسط نیروهای عملیات ویژه استفاده می‌شود.این پهپاد با ۱/۱۹ متر طول و ۳/۰۵ متر عرض (دو سر بال) و ۱۸ کیلوگرم وزن برای پرواز نیاز به باند ندارد و در عوض با یک سامانه هوای فشرده به بالا پرتاب می‌شود و برای فرود هم یک جرثقیل با طناب و قلاب آن را در میان هوا می‌گیرد که تفنگداران دریایی آن را از روی ناوهای خود به پرواز در می‌آورند. پهپاد اسکن ایگل با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت و سقف پروازی ۱۶۰۰۰ پا می‌تواند بیش از ۲۰ ساعت استقامت پروازی داشته باشد.

آمریکا: یک پهپادمان گم شده، اما نه در خلیج‌فارس

سخنگوی نیروی دریایی آمریکا در اقدامی منفعلانه خبر شکار هواپیمای بدون سرنشین این کشور توسط نیروی دریایی ایران را تکذیب، اما اعلام کرد: چندی پیش یک فروند از این نوع هواپیما مفقود شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وال استریت ژورنال، ناخدا سوم «جیسون سالاتا» با تکذیب اینکه به‌تازگی هواپیمای بدون سرنشینی از مجموعه پهپادهای آمریکا در خلیج‌فارس مفقود شده باشد، مدعی شد: هیچ یک از هواپپیمای بدون سرنشین آمریکا در خاورمیانه مفقود نشده است.

سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در ادامه اظهار کرد: تمام هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا که در منطقه خاورمیانه حضور دارند مورد شمارش قرار گرفته‌اند.

سالاتا در عین حال گفت: یک فروند پهپاد اسکن ایگل را در گذشته از دست داده‌ایم، اما اخیرا چنین اتفاقی رخ نداده است. وی همچنین این مساله را که هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به آسمان ایران تجاوز کرده باشند، تکذیب کرد و مدعی شد: عملیات‌های آمریکا در خلیج‌فارس در آب‌ها و آسمان بین‌المللی انجام می‌شوند. به نوشته وال‌استریت ژورنال، چند فروند از هواپیماهای بدون سرنشین اسکن ایگل در امارات متحده عربی به کار گرفته شده‌اند. خبرگزاری رویترز هم اعلام کرد که یکی از مقامات آمریکایی، شکار پهپاد آمریکا توسط ایران را رد کرد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، یکی از مقامات آمریکایی که نخواست نامش فاش شود به دنبال اعلام خبر شکار پهپاد آمریکا توسط نیروهای سپاه اعلام کرد که هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر اینکه پهپاد آمریکا توسط ایران به دام افتاده وجود ندارد. نیروهای ناتو در همسایگی افغانستان نیز اعلام کردند که این گزارش ایران می‌تواند به پهپاد جاسوسی آمریکا اشاره کند که هفته گذشته ناپدید شد. نیروهای آیساف در بیانیه‌ای اعلام کردند: پهپاد آمریکا که ایران به آن اشاره می‌کند احتمالا اشاره به هواپیمای بدون سرنشین آمریکا دارد که هفته گذشته در امتداد غرب افغانستان پرواز می‌کرده است. اپراتورهای این پهپاد کنترل هواپیما را از دست دادند و در تلاش بودند تا موقعیت آن را تعیین کنند. یکی از مقامات آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گفت: هیچ گونه اشاره و شواهدی تاکنون در خصوص اینکه ایران این هواپیمای بدون سرنشین را به دام انداخته، وجود ندارد.