حضور رحیمی در اجلاس نخست وزیران سازمان شانگهای

استقبال از رحیمی در بیشکک

محمدرضا رحیمی معاون اول رییس‌جمهور روز گذشته برای شرکت در اجلاس نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای به قرقیزستان سفر کرد.

به گزارش ایسنا، معاون اول رییس‌جمهور قرار است در حاشیه این اجلاس، با برخی مقامات شرکت‌کننده درباره گسترش روابط دوجانبه، اوضاع منطقه و سایر موضوعات مورد علاقه طرفین گفت‌وگو کند. محمدرضا رحیمی پیش از عزیمت به کشور قرقیزستان اظهار کرد: این سفر در پاسخ به دعوت نخست‌وزیر کشور دوست، جمهوری قرقیزستان و جهت شرکت در یازدهمین نشست نخست‌وزیران سازمان همکاری شانگهای انجام می‌شود. رحیمی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در اجلاس‌های شش سال اخیر در سطح مناسبی شرکت کرده است، خاطرنشان کرد: این نشان از تاثیرگذاری و همکاری گسترده ایران با سازمان شانگهای دارد و ما با هر شش عضو اصلی آن یعنی چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان و اعضای ناظر یعنی مغولستان، افغانستان، پاکستان و هند روابط بسیار خوب و رو به گسترشی داریم.

وی همکاری‌های تجاری، اقتصادی و امنیتی را از محورهای مذاکره با نخست‌وزیران و مقامات کشورهای عضو و ناظر سازمان برشمرد و افزود: با توجه به روابط صمیمانه و راهبردی موجود، امیدواریم در این نشست مناسبات فی‌مابین بیش از گذشته گسترش یافته و دستاوردهای قابل ملاحظه‌ای به دنبال داشته باشد.

معاون اول رییس‌جمهور در ادامه، با اشاره به شکل‌گیری تحولات بنیادین در تعاملات جهانی تصریح کرد: هرروزه پیمان‌ها و همکاری‌های منطقه‌ای اهمیت بیشتری می‌یابد و جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشوری تاثیرگذار و نقش‌آفرین در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی، می‌تواند ضمن تعاون و همکاری با همسایگان و کشورهای دوست، هماهنگی‌های مناسبی برای تاثیرگذاری بر تحولات بین‌المللی ایجاد کند.

رحیمی خاطرنشان کرد: ایران همواره ضمن حمایت از رویکردهای منطقه‌ای برای حل و فصل مسائل و مشکلات فی‌مابین، معتقد است که ظرفیت‌های بی‌شماری برای توسعه همکاری‌ها در پرتو همگرایی و ثبات و امنیت منطقه‌ای وجود داشته و در حال حاضر نیز همکاری‌های خوبی در زمینه انرژی، ترانزیت و مقابله با تهدیدات تروریستی و قاچاق مواد مخدر وجود دارد.