طرف اروپایی در این نشست با ابراز خرسندی از توافقات اخیر از جمله در خصوص تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا،  در جریان همکاری‌‌‌های جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین ارزیابی طرف ایرانی از گفت‌وگوهای سیاسی با سه کشور اروپایی قرار گرفت. در این نشست بر اهمیت ادامه گفت‌وگوها و اجرای کامل تعهدات توسط همه اعضا و طرف‌‌‌های برجام تاکید شد. اتحادیه اروپا به‌‌‌عنوان هماهنگ‌‌‌کننده مذاکرات هسته‌‌‌ای،  آمادگی خود را برای پیگیری مجدانه گفت‌وگوها و رایزنی‌‌‌های لازم اعلام کرد. طرفین ابراز علاقه‌‌‌مندی کردند بر اساس یک چارچوب مورد توافق گام‌‌‌های اجرایی را بردارند و زمینه تفاهم هرچه بیشتر را فراهم کنند.

با این حال جوزپ بورل پس از این دیدار در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با حسین امیرعبداللهیان برای انتقال سه پیام اصلی دیدار کردم؛ اول- ما بازداشت اتباع اتحادیه اروپا را محکوم می‌‌‌کنیم و خواستار آزادی آنها هستیم،  دوم- نیاز به یافتن راه‌‌‌حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌‌‌ای (ایران) از طریق برجام،  سوم- توقف همکاری نظامی با روسیه.» در این دیدار علی باقری،  معاون سیاسی وزیر امور خارجه و انریکه مورا،  معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور داشتند. انتظار می‌‌‌رود که یکی از موضوعات اصلی رایزنی‌‌‌ها در این دیدار علاوه بر بررسی آخرین تحولات مربوط به روابط ایران و اتحادیه اروپا،  مذاکرات مربوط به رفع تحریم‌‌‌ها علیه ایران بوده باشد.

همچنین روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور علی باقری در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با مدیران سیاسی فرانسه،  آلمان و انگلیس دیدار و رایزنی کرد. باقری در مورد این دیدار نوشت: در ادامه نشست‌‌‌های قبلی،  با مدیران سیاسی فرانسه،  آلمان و انگلیس در نیویورک دیدار کردم. ما طیفی از موضوعات مورد علاقه دو طرف از جمله مذاکرات رفع تحریم‌‌‌ها را مورد بحث قرار دادیم.

اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌‌‌ای درباره دیدار امیرعبداللهیان و بورل در نیویورک تصریح کرد که جوزپ بورل در نقش خود به عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام،  فوری‌‌‌ترین موضوعات مرتبط با روابط دوجانبه اتحادیه اروپا و ایران و تحولات اخیر در ارتباط با برجام را در این ملاقات مطرح کرد. در ادامه این بیانیه آمده است که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به‌‌‌علاوه درباره وضعیت حقوق بشر در ایران گفت‌‌‌وگو کرده و با دخالت در امور داخلی ایران خواستار «تضمین رعایت آزادی‌‌‌های اساسی» در کشور شده است. بر اساس این بیانیه،  بورل در رابطه با برجام بر اهمیت دنبال کردن مسیر کاهش تنش تاکید کرده و در اظهاراتی مداخله‌‌‌جویانه از ایران خواسته است تا در تصمیم خود برای لغو مجوز رسمی چند بازرس با‌تجربه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بهبود همکاری با آژانس تجدیدنظر کند.

همچنین در این بیانیه آمده است که اتحادیه اروپا به‌‌‌طور قوی از آژانس اتمی و کار آن حمایت می‌‌‌کند. و نماینده عالی اتحادیه اروپا اعتقاد راسخ خود را مبنی بر لزوم یافتن راه‌حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌‌‌ای ایران در چارچوب برجام اعلام کرده است. در پایان این بیانیه آمده است که بورل همچنین در این دیدار خواستار توقف «همکاری نظامی تهران و مسکو» شده است.

بیانیه عمان درباره تبادل زندانیان

در ادامه این ملاقات‌ها،  وزیران امور خارجه ایران و عمان سه‌‌‌شنبه شب به وقت نیویورک با یکدیگر دیدار و رایزنی کردند. در دیدار حسین امیرعبداللهیان و بدر بن حمد البوسعیدی،  در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد،  دو طرف در ارتباط با آخرین تحولات در روابط دوجانبه،  مسائل منطقه و عرصه بین‌الملل و همچنین نقش عمان در جریان توافق غیرمستقیم ایران و آمریکا در تبادل زندانیان و آزادسازی پول‌‌‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی رایزنی و گفت‌‌‌وگو کردند. وزارت خارجه عمان سه‌‌‌شنبه شب (۱۹ سپتامبر) با انتشار بیانیه‌‌‌ای از تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا استقبال و ابراز امیدواری کرد که این اقدامات مثبت که موجب حفظ ثبات منطقه خواهد شد،  ادامه یابد. در این بیانیه آمده است: «سلطنت عمان از آزادی متقابل اتباع ایرانی و آمریکایی استقبال می‌‌‌کند و از همکاری‌‌‌ عالی جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا با تلاش‌‌‌های سلطنت عمان و کشور قطر در این زمینه قدردانی و ابراز امیدواری می‌‌‌کند که گام‌‌‌های مثبت در راستای حفظ ثبات منطقه و تحکیم اصول صلح و امنیت بین‌المللی ادامه یابد.»

استقبال عراق از تبادل زندانیان

همچنین وزیران امور خارجه ایران و عراق نیز در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با یکدیگر دیدار و در مورد روند اجرای توافق امنیتی صورت گرفته بین دو کشور رایزنی کردند. حسین امیرعبداللهیان در صفحه اجتماعی ایکس در مورد این دیدار که در آخرین روز فرصت اجرای توافق امنیتی بین دو کشور انجام شد،  نوشت: «با آقای فواد حسین در نیویورک دیدار داشتیم. او تاکید کرد که اکنون همه گروه‌‌‌های مسلح (تروریست) موجود در اقلیم کردستان عراق به پنج اردوگاه منتقل شده‌‌‌اند و خلع سلاح آنها طبق موافقت‌نامه امنیتی انجام می‌‌‌شود. تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا را نشانه خوبی برای گام‌‌‌های رو به جلو دانست.» در ادامه این دیدارها،  وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با همتای ارمنستانی خود،  گفت: ایران قره‌‌‌باغ را بخشی از جمهوری آذربایجان می‌‌‌داند ولی اختلافات باید از طریق سیاسی و گفت‌وگو حل و فصل شود. حسین امیرعبداللهیان در صفحه اجتماعی ایکس در این ارتباط نوشت: «با همتایم آقای میرزویان وزیر خارجه جمهوری ارمنستان در نیویورک دیدار و بر ضرورت رعایت مفاد توافق آتش‌‌‌بس از سوی طرفین و حل و فصل مسائل از طریق گفت‌وگو تاکید شد. جمهوری اسلامی ایران قره‌‌‌باغ را بخشی از جمهوری آذربایجان می‌‌‌داند ولی اختلافات باید از طریق سیاسی و گفت‌وگو حل و فصل شود.»