انتقاد دولت از تغییرات بودجه‌ای

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور گفت: افزایش یک و نیم دلاری قیمت فروش هر بشکه نفت خام در بودجه با وجود مخالفت دولت و مخالفت کمیسیون تلفیق تصویب شده است. رحیم ممبینی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد مصوبات کمیسیون تلفیق و کاهش درآمدهای پیش‌بینی شده دولت در بودجه افزود: دولت لایحه بودجه را بدون کسری و به صورت متوازن از نظر منابع و مصارف تقدیم مجلس کرد، اما در کمیسیون برنامه و بودجه و نیز کمیسیون تلفیق سهم دولت از درآمد نفتی ۷ هزار میلیارد تومان کاهش یافت. وی افزود: در نهایت مصوبه کمیسیون تلفیق که به صحن مجلس راه پیدا کرد از نظر درآمدها ۹ هزار میلیارد تومان کمتر از پیش‌بینی دولت بود؛ بنابراین عدم تعادل ناشی از لایحه دولت نبود، بلکه تغییر ردیف‌های درآمدی در تلفیق باعث آن شد و نمایندگان مجبور شدند برای تراز بودجه ۱۰ درصد از سهم بودجه‌های عمرانی را کاهش دهند.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور در مورد افزایش یک و نیم دلاری قیمت نفت در لایحه بودجه گفت: دولت براساس مطالعات کارشناسی از وزارت نفت و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و مطالعه جامع تحولات بازار نفت در سال میلادی قیمت فروش هر بشکه نفت را ۸۰ دلار در نظر گرفته بود که این رقم کارشناسی شده است، اما متأسفانه در صحن مجلس پیشنهاد افزایش

یک و نیم دلار به این رقم ارائه شد که با وجود مخالفت نماینده دولت و مخالفت کمیسیون تلفیق پیشنهاد ۵/۸۱ دلاری قیمت نفت به تصویب رسید. وی گفت: افزایش قیمت هر بشکه نفت از ۸۰ به ۵/۸۱ دلار باعث می‌شود یک سری تعهدات در حد ۱۱ میلیارد دلار برای دولت ایجاد شود که این افزایش عمدتا به بخش بهداشت و درمان و سلامت اختصاص پیدا می‌کند.

ممبینی تاکید کرد: درآمدهای نفتی در بودجه در سه موقعیت اختصاص پیدا می‌کنند که در موقعیت اول تا سقف ۸۰ دلار در بشکه که در این موقعیت ۲۰ درصد از فروش نفت و گاز وارد صندوق توسعه ملی و بقیه وارد بودجه دولت می‌شود. موقعیت دوم قیمت بالای ۸۰ دلار در هر بشکه است که حدود ۱۱ میلیارد دلار درآمد از این محل پیش‌بینی می‌شود. وی افزود: موقعیت سوم درآمدهای نفت مازاد بر تعهدات بودجه‌ای درآمد نفت خواهد بود که این مازاد به‏صورت ۵۰ درصد برای صندوق توسعه ملی و بقیه وارد حساب ذخیره ارزی و تقسیم خواهد شد.