نتانیاهو، آخرین محصول «جریان حریدی» در اسرائیل است. این جریان بسیار افراطی مذهبی و معتقد به جنگ‌‌‌های آخرالزمانی و جنگ برای رستگاری است. به همین دلیل نتانیاهو خود را به عنوان نماینده این جریان افراطی نشان داده است که تبلیغ برای جنگ و چالش بخشی از ایدئولوژی آنان است. این جریان از انتهای سال‌های ۱۹۷۰ میلادی به تدریج، قدرت گرفت (پس از جنگ‌‌‌های عراق و اسرائیل)، ولی از ابتدای دهه ۱۹۹۰ میلادی که روند سازش شکل گرفت، این جریان، سعی کرد دشمنی با ایران را نهادینه کند و اکنون، نیز اصالت خود را در جنگ با ایران دنبال می‌کند.»

وی افزود: «به همین دلیل، حتی وقتی ایران در مسیر تنش‌‌‌زدایی حرکت می‌کند، نتانیاهو به دنبال تشدید تنش‌‌‌هاست. وی با ادعا‌‌‌های کاذب و اسناد نامعتبر سعی دارد هر روز، موانعی در مسیر تنش‌‌‌زدایی ایجاد کند. در سال‌های اخیر، با توجه به چالش‌‌‌هایی که بین ایران و کشور‌‌‌های عربی شکل گرفت (به ویژه از زمان انحراف بهار عربی) و برخی کشور‌‌‌های عرب منطقه، ایران را به چشم دشمن خود می‌‌‌دیدند، نتانیاهو با بخشی از اعراب، سیاست «ایران‌هراسی» را در دستور کار، قرار داد.» رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم تاکید کرد: «علت اینکه در حال حاضر، تکاپوی نتانیاهو بیشتر شده، این است که ایران به سمت تنش‌‌‌زدایی با دنیای اعراب قدم برداشته و به‌ویژه با عربستان سعودی، روابطی جدید را آغاز کرده است؛ بنابراین نتانیاهو احساس می‌کند این تنش‌‌‌زدایی، عامل حیاتی حفظ او و جریان افراطی پشتیبانش را از بین می‌‌‌برد. هم‌‌‌اکنون یک جریان قوی چپ در اسرائیل وجود دارد که همزمان با اعتراضات و چالش‌‌‌های لایحه قضایی اخیر در اسرائیل، با نتانیاهو به مشکلات جدی بر‌خورده است.

همین اختلافات نیز ایراد‌‌‌های اساسی و اختلافات با کابینه نتانیاهو را برجسته کرده است، به‌ویژه مشکلات در بخش سیاست خارجی. منتقدان نتانیاهو معتقدند وی برای حفظ خود و جریان افراطی همراه با خود، سعی دارد تنش‌‌‌ها را حتی به شکل کاذب افزایش دهد.» وی افزود: «معتقدم کاری که نتانیاهو می‌کند به دلیل تکاپو‌‌‌های وی در جهت حفظ قدرت است. نتانیاهو می‌‌‌داند که بدون وجود یک تهدید خارجی، کیان سیاسی وی با مشکلاتی مواجه خواهد شد. بر همین اساس هم همان‌طور که نتانیاهو در برابر برجام کارشکنی می‌‌‌کرد، اکنون نیز سعی دارد در مسیر تنش‌زدایی ایران و کشور‌‌‌های عربی، کارشکنی انجام دهد. با وجود این نتانیاهو با یک تناقض جدی مواجه است. حتی جریان ارتدوکس حامی وی، معتقد است در نهایت، آنچه بین مسلمانان و یهودیان شکل نخواهد گرفت دوستی است.

آنان معتقدند دشمنی بین مسلمانان و یهودیان نهادینه است. به همین دلیل نیز، هر نوع امتیاز دادن به فلسطینیان و عربستانی‌‌‌ها را قبول ندارند.» این تحلیلگر سیاسی در ادامه گفت: «عربستان از اسرائیل در راستای طرح دوستی امتیازاتی درخواست کرده است. مثل شرایطی که برای فلسطینی‌‌‌ها می‌‌‌خواهد یا توافق‌نامه‌‌‌ای امنیتی که بر اساس آن، عربستان از آمریکا درخواست کرده، توافق‌نامه‌‌‌ای مشابه با توافق‌نامه آمریکا و اسرائیل را به این کشور ارائه دهد. در واقع اعراب از یکسو به دنبال افزایش سطح همکاری‌‌‌های امنیتی خود با آمریکا در سطح همکاری‌‌‌های آمریکا و اسرائیل هستند که قطعا صهیونیست‌‌‌ها این موضوع را تهدیدی برای خود می‌‌‌دانند و از سوی دیگر، تهدید بزرگ‌تر و مهم‌تر این است که عربستانی‌‌‌ها همان سطح پیشرفت هسته‌‌‌ای را که ایران دارد، به عنوان پیش‌شرط برای خود می‌‌‌خواهند.

عربستان به آمریکا اعلام کرده که اگر ایران پیشرفت هسته‌‌‌ای داشته باشد، عربستان نیز باید پیشرفت داشته باشد و اگر ایران به سمت بمب برود، عربستان نیز باید به بمب دسترسی داشته باشد.» وی در نهایت تاکید کرد: «هر چه ایران بیشتر با کشور‌‌‌های عرب منطقه و کشور‌‌‌های غربی تنش‌‌‌زدایی کند، به همان میزان، عمر سیاسی نتانیاهو و جریانات سیاسی در اسرائیل کاهش خواهد یافت.»