169883347255100800 copy

روز گذشته دولت بررسی لایحه بودجه 1403 را آغاز کرد. این در حالی است که بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس بخش اول لایحه بودجه باید تا اول آبان به مجلس ارسال می‌شد. اما آن‌طور که رئیس سازمان برنامه و رئیس مجلس اعلام کردند لایحه بودجه سال آتی که باید بر اساس برنامه هفتم تنظیم شود پس از پایان بررسی برنامه به مجلس ارسال خواهد شد. در جلسه صبح چهارشنبه هیات دولت که به صورت فوق‌العاده برگزار شد، پیش‌نویس لایحه بودجه سال 1403 از سوی رئیس سازمان برنامه‌وبودجه ارائه شد. داود منظور با تشریح تغییرات رویکردی بودجه سال 1403 و پیش‌بینی‌های مقدماتی از منابع و مصارف با رویکرد تداوم رشد تولید و کنترل تورم و همچنین چالش‌های پیش‌روی بودجه عمومی کشور ناشی از ناترازی‌های به‌جا مانده از یک دهه گذشته، رویکرد کلی بودجه سال آینده را اجرای سیاست‌های کلی، تحقق عدالت و اصلاح برخی ناترازی‌ها دانست و در ادامه اعضای دولت نیز پیشنهادهای خود را در جهت تقویت لایحه بودجه بیان کردند.

تاکید رئیس‌جمهور بر واقعی کردن درآمدها و مصارف

ابراهیم رئیسی در این جلسه با تقدیر از جمع‌بندی لایحه بودجه در موعد مقرر ابراز امیدواری کرد که بعد از اتمام بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، زمینه تقدیم لایحه بودجه نیز به مجلس فراهم شود .رئیس‌جمهور اعضای دولت را مکلف کرد نظرات و محورهای تکمیلی خود را برای تقویت برخی سرفصل‌های بودجه سال 1403 به سازمان برنامه‌وبودجه ارائه کنند .او همچنین از رئیس سازمان برنامه‌وبودجه خواست تا با واقعی کردن درآمدها و مصارف، جلوگیری از کسری بودجه را مورد توجه ویژه قرار دهد. رئیس‌جمهور توجه اکید به آثار تورمی بودجه و محاسبه آثار اقتصادی و اجتماعی آن و همچنین توجه به رویکردهای اقناعی بر واقعی بودن همه ابعاد بودجه و مسوولیت‌پذیری همه اجزا را مورد تاکید قرار داد.

اهداف دولت در بودجه سال آینده

علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اعلام آغاز رسیدگی به کلیات بودجه سال آینده در هیات وزیران، گفت: رسیدگی به کلیات بودجه سال ۱۴۰۳ از امروز-روز چهارشنبه- در دولت آغاز شد و در دستور کار قرار دارد تا به محض نهایی شدن برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی، امکان تصمیم‌گیری نهایی درخصوص کلیات بودجه در دولت فراهم باشد .او ادامه داد: مباحثی از قبل انجام شده است تا بتوان در سریع‌ترین زمان، بعد از تصویب برنامه توسعه، کلیات لایحه بودجه را تقدیم مجلس شورای اسلامی کنیم .سخنگوی دولت گفت: مطابق اصلاحی که در آیین‌نامه داخلی مجلس در سال گذشته صورت گرفت دولت باید در دو مرحله، بودجه ۱۴۰۳ را تقدیم کند اول بخش کلیات و بعد جزئیات. به همین دلیل جلسه روز چهارشنبه دولت از ابتدای بامداد و ساعت ۶ صبح آغاز به‌کار کرد و حدود ۴ ساعت به طول انجامید که بیشتر جلسه به طرح و بحث پیرامون کلیات بودجه اختصاص داشت.

 وی با بیان اینکه دولت رویکردهای کلانی را در کلیات بودجه دارد، گفت: به‌طور طبیعی اساسی‌ترین و اصلی‌ترین اهداف حمایت موثر از تولید و ایجاد زیرساخت‌های لازم مالی و بودجه‌ای برای امکان تحقق رشد اقتصادی مناسب در سال ۱۴۰۳، ایجاد اشتغال و اشتغال‌زایی مناسب، مهار تورم و کاهش تورم که به بهبود وضعیت معیشت مردم کمک کند و همچنین اصلاح ناترازی‌هایی که در نظام‌های بودجه‌ای، مالی و بانکی و حوزه‌های انرژی که در سال‌ها و دهه‌های گذشته با آن مواجه بودیم، است.

به گزارش «ایلنا»، سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: محورهای اصلی کلیات لایحه بودجه نیز در این جلسه به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت و دولت سلسله جلساتی را برای بررسی کلیات بودجه خواهد داشت. اکنون جلسات کمیته‌ها و کمیسیون‌ها در حال برگزاری همزمان با صحن دولت است و جلسات آتی را به کلیات خواهیم پرداخت .بهادری‌جهرمی به مصوبات دولت در جلسه بررسی کلیات بودجه ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: مصوبه نخست، کنترل قیمت کالاهای اساسی در بازار و جلوگیری از افزایش کالاهای اساسی و کالاهایی که در زنجیره تولید این کالاها قرار دارند، بود.

او تصریح کرد: دولت موافقت کرد که سود بازرگانی کالاهای اساسی اعم از روغن، انواع روغن، روغن پالم و دانه‌های روغنی صفر باشد و از ابتدای سال این محاسبه صفر منظور شود تا در واردات مواد اولیه مورد نیاز برای تولید این محصولات یا دانه‌هایی که مورد مصرف تولید صنعت روغنی یا کشاورزی قرار می‌گیرند کاهش هزینه یا کنترل تورم هزینه‌های آنها را داشته باشیم.