جالب اینکه ۴ نماینده از رد صلاحیت‌شدگان در فراکسیون مستقلین عضویت دارند. یکی از نمایندگان رد صلاحیت شده غلامرضا نوری‌قرلجه، نماینده بستان‌آباد و رئیس فراکسیون مستقلین مجلس است که سابقه حضور در مجلس نهم را هم دارد. همچنین جلال محمودزاده، نماینده مهاباد و عضو فراکسیون مستقلین که در دوره‌های هشتم، دهم و یازدهم مجلس حضور داشت نیز رد صلاحیت شده است. جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس نیز از دیگر نمایندگان رد صلاحیت شده است که سابقه حضور در مجلس دهم و یازدهم را دارد. از سوی دیگر مسعود پزشکیان که از مجلس هشتم تاکنون یکی از کرسی‌های تبریز در مجلس را به خود اختصاص داده نیز در میان رد صلاحیت‌شدگان است. اما دو نماینده دیگر هم از سوی هیات اجرایی انتخابات مجلس دوازدهم رد صلاحیت شدند. یکی احمد علیرضا‌بیگی، نماینده منتقد تبریز و از افراد نزدیک به محمود احمدی‌نژاد است و دیگری علیرضا منادی‌سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش که اخیرا فیلمی از برخورد نامناسب او با معلمان خبرساز شد و همین امر انتقاد روزنامه ایران را هم به دنبال داشت. برای بررسی چرایی رد صلاحیت‌ها با دو نماینده رد صلاحیت شده به گفت‌وگو نشستیم.

مستندات ردصلاحیتم را منتشر می‌کنم

غلامرضا نوری‌قزلجه، نماینده بستان‌آباد و رئیس فراکسیون مستقلین مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، گفت: در مرحله اعلام نتایج هیات اجرایی در حوزه انتخابیه بستان آباد، این هیات من را با استناد به بندهای ۱، ۲ و ۴ ماده ۳۱ رد صلاحیت کرد. این بندها مربوط به عدم اعتقاد و التزام عملی به اسلام، نظام جمهوری اسلامی، قانون اساسی و اصل ولایت فقیه است. او تاکید کرد: من تعجب می‌کنم که هیات اجرایی چطور به این حوزه‌ها ورود پیدا کرده است و این موارد مطابق قانون و آیین‌نامه‌ای که دولت اخیرا برای این هیات فرستاده نیست. بر اساس قانون هیات اجرایی حتما باید در این موارد به گزارش‌هایی از مراجع قانونی رجوع کند و بعد این هیات بتواند در این خصوص نظر دهد. بعید می‌دانم که هیات اجرایی راسا خودشان این تشخیص را داشته باشند که در چنین مواردی به صورت استصوابی تصمیم بگیرند. همچنین بعید است که چنین اختیاری را هیات اجرایی در قانون داشته باشد. اما به هر حال من درخواست کردم که دلایل و مستندات رد صلاحیتم را ارائه دهند و اگر این مستندات را ارائه دادند، حتما با رسانه‌ها و مردم در جریان خواهم گذاشت. رئیس فراکسیون مستقلین تصریح کرد: به نظر می‌رسد حداقل در رد صلاحیت خودم، هیات اجرایی خارج از صلاحیتش وارد شده و نظر داده است. رد صلاحیت‌ها ناشی از جریان مهندسی و خالص‌سازی است که در کشور می‌خواهد اتفاق بیفتد. بررسی صلاحیت‌ها در این مرحله در اختیار دولت بود و دست دولت در اینجا باز بود. اما دولت به نوعی از منتقدانش که مخالف برخی لوایح و برنامه‌هایشان بودند، انتقام گرفت. نوری‌قزلجه خاطرنشان کرد: مطابق قانون و مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، من درخواست کردم و هیات اجرایی باید مدارک و مستنداتی که دارد که بر اساس آنها باید به بنده که مشمول بند ۱، ۲ و ۴ ماده ۳۱ شدم، مستندات ارائه کنند تا با توجه به آنها بتوانم دفاعیه خودم را بنویسم و اعتراضم را به هیات نظارت اعلام کنم. او در خصوص تعداد افراد رد صلاحیت شده از فراکسیون مستقلین مجلس یازدهم، گفت: تاکنون آقایان جلیل رحیمی جهان‌آبادی نایب رئیس فراکسیون مستقلین، محمودزاده از اعضای فراکسیون و آقای پزشکیان رد صلاحیت شدند. این بهایی است که در مسیر انتقاد از برنامه‌ها و لوایح دولت که در آنها احساس می‌شد حقوق اساسی مردم و آزادی مردم تضییع می‌شد، دادیم. ما سعی کردیم که مانع از تصویب این لوایح و برنامه‌ها شویم؛ طرح‌هایی مانند صیانت از فضای مجازی، حجاب و عفاف و ماده ۷۵ لایحه برنامه هفتم. دولت به دنبال این لوایح و احکام بود که ما جلوی آن ایستادیم و در برخی موارد مانند صیانت موفق بودیم و در برخی موارد موفق نشدیم، اما به تکلیفمان عمل کردیم و اگر تاوان آن را بدهیم مشکلی نیست چون باید به وظایفمان عمل می‌کردیم و از حقوق مردم و قانون اساسی دفاع کنیم.

قوه عاقله نمی‌گذارد

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس به پیام رد صلاحیت‌ها برای انتخابات اشاره کرد و ادامه داد: با رد صلاحیت‌ها دولت علنا اعلام می‌کند که ما دنبال انتخابات با مشارکت حداکثری نیستیم. در این دولت قدمی برای انتخابات مشارکتی برداشته نشده است و برای مثال نمی‌توان گفت این اقدام برای مشارکت حداکثری بود. دولت در جهت سیاست خالص‌سازی به دنبال مشارکت حداقلی است و رد صلاحیت‌ها نمود بارز این نیت است.نوری‌قزلجه در خصوص نتیجه اعتراض به رد صلاحیت‌ها، یادآور شد: مطمئن هستم که اعتراض به رد صلاحیت‌ها تاثیر خواهد داشت؛ چون باور دارم که کشور را یک قوه عاقله‌ای مدیریت می‌کند و این‌گونه نیست که یک جریان سیاسی و جناحی که در حال حاضر توانسته بخشی از قدرت را در کشور در دست بگیرد، این‌گونه یکه‌تازی کند و به نظام و ساختارهای اساسی آن لطمه وارد کند. حتما این قوه عاقله در کشور حضور دارد و این رفتارها را تنظیم خواهد کرد. او همچنین به روند اعلام رد صلاحیت از سوی هیات اجرایی اشاره کرد و گفت: هیات اجرایی پیامک دادند که بیایید و نتیجه را بگیرید و زمانی‌که رفتیم نتیجه را مکتوب به دست چپمان دادند و نامه دادند که رد صلاحیت شدید و می‌توانید اعتراض کنید. من هم نامه زدم و مستندات رد صلاحیتم را درخواست کردم تا به استناد آنها دفاعیاتم را بنویسم.

علت رد صلاحیت‌ها سیاسی است

همچنین جلال محمودزاده، نماینده مهاباد و رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس در خصوص رد صلاحیتش گفت: علت رد صلاحیت‌ها سیاسی است. پیش از این هم برخی از رسانه‌های دولتی تعدادی از نمایندگان را به برخورد تهدید کرده بودند. روزنامه ایران حدود یک ماه پیش ۵ نماینده را تهدید کرده بود که باید با آنها برخورد شود چون منتقدند و آن تعداد نماینده‌ای که روزنامه ایران اعلام کرده بودند همه رد صلاحیت شدند!او ادامه داد: هیات اجرایی به صورت کتبی دلیل رد صلاحیت‌ها را اعلام می‌کند و دلیل رد صلاحیت بنده را بند ۴ ماده ۳۳ اعلام کردند؛ در صورتی که این بند برای کسانی استفاده می‌شود که محکومیتی در دادگاه صالحه داشته باشند. این بند در خصوص اقدام علیه امنیت ملی است در صورتی که من تاکنون در هیچ محکمه‌ای دعوت نشده‌ام و به هیچ دادگاهی نرفتم و هیچ حکمی هم ندارم. این موضوع نشان می‌دهد که این هیات بدون استناد به دلایل قانونی اقدام کرده است. رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس با بیان اینکه نمایندگان منتقد مجلس یازدهم رد صلاحیت شدند، تصریح کرد: رد صلاحیت نمایندگان منتقد نشان می‌دهد که این رد صلاحیت‌ها سیاسی است. اگر این هیات با استناد به استعلام مراجع پنج‌گانه اقدام می‌کردند مشکلی نبود و این حق آنها است. زمانی‌که مستندی نباشد مشخص است که رد صلاحیت‌ها جنبه سیاسی دارد. محمودزاده اظهار کرد: به نظر می‌رسد به برخی از فرمانداران در برخی از مناطق دیکته شده بود که برخی نمایندگان منتقد دولت را رد صلاحیت کنند. اگر هیات اجرایی با استناد به استعلام‌های پنج‌گانه رد صلاحیت کند ما نتیجه را قبول داریم و تمکین می‌کنیم، اما چنین چیزی نیست و مشخص است که یک مساله سیاسی پشت رد صلاحیت‌ها است. او خاطر نشان کرد: بدون مستند قانون من را رد صلاحیت کردند. این رد صلاحیت سیاسی است و به نظر نمی‌رسد شورای نگهبان آن را تایید کند.