3 فرمان رئیسی به وزارت نفت

رئیسی موضوع «قاچاق سوخت» را از معضلات جدی کشور و مقابله با آن را وظیفه همه دستگاه‌های مسوول با همکاری وزارت نفت دانست و گفت: اگر کشورهای همسایه ما نیازمند سوخت هستند، باید از مبادی رسمی و در قالب انعقاد قراردادهای معین اقدام به خرید سوخت مورد نیاز خود کنند تا هم از خسارات گسترده قاچاق جلوگیری شود و هم درآمد حاصل از آن صرف رفاه مردم منطقه شود. به گزارش «ایرنا»، رئیس‌جمهور در ادامه بر ضرورت «نظارت و مراقبت جدی نسبت به حفظ پاکی و سلامت اقتصادی» وزارت نفت تاکید و تصریح کرد: در مجموعه‌های ثروت‌سازی نظیر وزارت نفت باید به‌شدت مراقب ورود دست‌های ناپاک و روابط ناسالم اداری به‌ویژه در انعقاد قراردادها بود. «ضرورت ایجاد یکپارچگی در بخش‌های بالادستی، میان‌دستی و پایین‌دستی پتروشیمی با هدف پیروی از سیاست‌های کلی وزارت نفت»، «تاکید بر رفع ناترازی‌ها به‌ویژه در بخش بنزین و گاز و تبدیل این فرآورده‌ها به ثروت»، «برنامه‌ریزی برای جذب و حمایت سرمایه‌گذار از بخش خصوصی با تضمین سرمایه و سود»، «هوشمندسازی حوزه نفت و گاز با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان» و «عملیاتی کردن مردمی‌سازی در مجموعه وزارت نفت از طریق سهیم کردن مردم» از دیگر تاکیدات مهم رئیس‌جمهور به مدیران ارشد وزارت نفت بود.

میادین مشترک برای جذب سرمایه‌گذاری

رئیسی در ادامه یکی از اطمینان‌بخش‌ترین بخش‌ها برای جذب و هدایت نقدینگی مردم به سمت تولید را مشارکت و سرمایه‌گذاری در میادین مشترک نفت و گاز کشور دانست و گفت: بهره‌برداری از میادین مشترک از اولویت‌های جدی دولت برای جذب سرمایه‌گذاری است و نباید از این منابع خدادادی متعلق به مردم غفلت کرد. رئیس‌جمهور در ادامه کیفی‌سازی تولید و حرکت به سمت تولید محصولات باکیفیت اعم از بنزین و گازوئیل را از ماموریت‌های مهم وزارت نفت دانست و تصریح کرد: وزارت نفت موظف است با نظارت جدی بر زنجیره تولید و توزیع، میزان هدررفت انرژی را محاسبه و برای جلوگیری از آن در این بخش و همچنین در عرصه مصرف به صورت توأمان برنامه‌ریزی کند. رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود ارتقای کیفیت محصولات پالایشگاهی، توسعه عمودی زنجیره تولید نفت و گاز، برنامه‌ریزی جدی برای کنترل مصرف انرژی و اقدامات غیرقیمتی در راستای انضباط‌بخشی به مصرف را مورد تاکید قرار داد و خطاب به وزیر و مدیران ارشد وزارت نفت، تاکید کرد که برای رفع موانع موجود در اجرای طرح‌های توسعه‌ای در بخش نفت و گاز اقدام کنند.

لزوم تجدیدنظر در مقررات دست‌و‌پاگیر

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به ضرورت بازنگری در نوع ارتباط وزارت نفت با شرکت ملی نفت، بر تجدیدنظر فوری نسبت به قوانین و مقررات دست و پاگیر در این بخش با حفظ نظارت‌های قانونی تاکید کرد. رئیسی در بخش دیگری از سخنانش، افزایش تولید و صادرات نفت با وجود تحریم‌ها و تهدیدها را برگ زرینی در کارنامه دو ساله دولت مردمی عنوان کرد. وی در ادامه جلوگیری از خام‌فروشی به عنوان یکی از مسائل مورد تاکید رهبری معظم انقلاب را از جمله وظایف مهم وزارت نفت برشمرد و افزود: فرآوری نفت‌خام به افزایش تولید، اشتغال و بهره‌وری منجر خواهد شد. رئیسی همچنین دستور پیگیری رفع مسائل وزارت نفت با صندوق توسعه ملی را صادر کرد.