170323023988396600 copy

در اولین مرحله از این سفر رئیس‌جمهوری روز پنج‌شنبه فاز اول پروژه علاج‌بخشی و احیای خلیج گرگان را افتتاح و دستور آغاز اجرای طرح گردشگری آشوراده را به‌عنوان تنها جزیره ایرانی دریای خزر صادر کرد. رئیسی همچنین از محل اجرای پروژه طرح طبیعت‌گردی این جزیره بازدید کرد. کانال آشوراده به طول 9کیلومتر جزئی از مهم‌ترین مسیر انتقال آب دریای خزر به خلیج گرگان است که با حضور رئیس‌جمهور به‌طور کامل به بهره‌‌‌برداری رسید. رئیس‌جمهور درجریان این مراسم با بیان اینکه جزیره آشوراده نعمت و ظرفیتی است که می‌تواند به نحو شایسته‌‌‌ای از آن بهره‌‌‌برداری کرد، افزود: اجازه نمی‌‌‌دهیم فرصت بی‌‌‌بدیل جزیره آشوراده به‌دلیل عدم‌توجه و نرسیدن تبدیل به تهدید شود و قطعا کارها متوقف نمی‌شود و ادامه پیدا می‌‌‌کند و همه فازهای پروژه احیا و علاج بخشی خلیج گرگان نیز اجرا خواهد شد.

وی افزود : متاسفانه با شرایطی که طی ۲۰سال اخیر با خشک شدن برای خلیج‌گرگان ایجاد شده بود، همه نگران بودند و این نعمت طبیعی در حال نابود شدن قرار داشت. رئیسی افزود: بی‌‌‌شک خلیج‌گرگان دارای وضعیت بی‌‌‌نظیری برای گردشگری و محیط‌زیست بوده و خشک شدن آن و گرد و غبار ناشی از این موضوع مردم را اذیت و زندگی را برای آنها مشکل می‌‌‌کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس‌جمهور برنامه دولت سیزدهم را استفاده از همه ظرفیت‌‌‌ها دانست و با اشاره به موضوع گردشگری در استان گلستان گفت: ما در دور اول سفر به استان از برخی مناطق با ظرفیت گردشگری بازدید کردیم و تاسف خوردیم که چرا این مناطق احیا نشده و مورد استفاده قرار نگرفته است. نباید شاهد این باشیم که «خلیج گرگان» خشک و تبدیل به یک تهدید برای منطقه شود؛ خلیج گرگان برای منطقه یک فرصت است.

رئیسی با بیان اینکه بعد از دور اول سفر به استان گلستان لایروبی خلیج گرگان به خوبی انجام شده است، گفت: امروز خلیج‌گرگان آباد و تبدیل به یک فرصت برای کشور و منطقه شده است. رئیس‌جمهور «جزیره آشوراده» را یکی از فرصت‌‌‌های کم‌‌‌نظیر استان گلستان دانست و تصریح کرد: این جزیره سال‌ها رها شده بود؛ درحالی‌که این منطقه ظرفیت‌‌‌های خوبی برای ایجاد اشتغال و گردشگری دارد. به گزارش «ایسنا» عملیات لایروبی خلیج گرگان با برداشت بالغ بر یک‌میلیون و ۴۲۰‌هزار مترمکعب گل و لای اجرا شده است. در سفر نخست رئیس‌جمهور به استان گلستان که در اسفندماه ۱۴۰۰ محقق شد، دستور شروع فوری عملیات اجرایی احیای خلیج گرگان صادر و دو هفته پس از دستور ویژه رئیس‌جمهور عملیات لایروبی کانال‌های ارتباطی دریا و خلیج گرگان و پیشرفت فیزیکی ۱۰۰درصدی لایروبی کانال آشوراده، اسکله بندر ترکمن و مسیر اسکله تا جزیره با هزینه کرد اعتبار‌هزار و ۵۰۰میلیارد ریال محقق شد.

براساس این گزارش با بازگشایی کانال آشوراده و ورود آب دریا به خلیج گرگان، مسیر منتهی به اسکله‌‌‌های تجاری و تفریحی مرتفع شد و شناورهای سبک می‌توانند به راحتی از اسکله‌‌‌ها در مسیر جزیره آشوراده تردد داشته باشند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، در اجرای طرح ملی گردشگری و طبیعت‌‌‌گردی جزیره آشوراده، ریز پروژه‌‌‌هایی از جمله ساخت اسکله، مسیر دسترسی، آلاچیق، رستوران و دیگر زیرساخت‌‌‌های مورد نیاز برای حضور گردشگران در جزیره تعریف شده است.

توصیه رئیسی درموردسرعت اینترنت

یکی دیگر از طرح‌هایی که در جریان این سفر افتتاح شد، پروژه بزرگ‌‌‌ فیبر نوری استان گلستان بود. رئیسی در جریان این مراسم افتتاحیه با بیان اینکه امروز تمام زندگی مردم ارتباط تنگاتنگی با حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات دارد و همه سطوح زندگی در بستر اینترنت و ارتباطات فضای مجازی قرار گرفته است، تاکید کرد: همه شاهدیم که در حال حاضر همه شئون زندگی مردم اعم از آموزش، کسب‌وکار، ارتباطات پولی و بانکی، خرید و... در بستر اینترنت شکل می‌گیرد. به گزارش «ایسنا»، رئیس‌جمهور گفت: توصیه‌ام به وزیر ارتباطات این است که جوان‌ها را دریابید و گلایه‌هایشان را برای توسعه بستر و سرعت اینترنت که عمدتا برای بهره‌مندی ارتباطات علمی و تحصیلی و راه‌اندازی و توسعه کسب‌وکار است، مرتفع کنید. رئیسی همچنین پنج‌شنبه شب در جمع فعالان اقتصادی استان گلستان با تاکید بر اینکه بنا در دولت مردمی بر این است که گرفتار حاشیه‌‌‌ها نشود، تصریح کرد: به هیچ وجه اجازه ندهید حاشیه‌‌‌ها بر اصل سایه افکند و مانع از انجام کارها شود.

لزوم فعال کردن اقتصاد دریا

رئیس‌جمهور در ادامه دور دوم سفر استانی گلستان در گرگان پنج‌شنبه‌شب در جلسه شورای اداری استان گلستان تاکید کرد در دولت بنا داریم به هیچ عنوان گرفتار حاشیه‌‌‌ها نشویم. زمینه برای رفتن به سمت حاشیه خیلی زیاد است. همیشه هم دولت‌‌‌ها و مسوولان گرفتار برخی حاشیه‌‌‌ها شده‌اند و وقت کشور گرفته شد. این بحث‌‌‌ها به درازا می‌‌‌کشد و ثمره‌‌‌ای هم ندارد.

170809944 copy