رییس‌جمهور گفت: قیمت محصولات صنایع دستی به منظور حضور موفق تر در بازارهای جهانی باید تا حد امکان کاهش یابد.

به گزارش ایرنا، «محمود احمدی‌نژاد» روز شنبه در همایش تجلیل از هنرمندان برتر صنایع‌دستی کشور که به مناسبت روز جهانی صنایع دستی در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهارکرد: منظور از پایین آوردن قیمت تمام شده صنایع دستی ارزان فروختن این هنر نیست، کار هنری با میزان مادی قابل سنجش و اندازه‌گیری نیست اما باید به گونه‌ای عمل کرد که بتوان در بازارهای جهانی با رقبای جدید رقابت کرد. رییس‌جمهور به عنوان مثال به ظهور فرش‌های مشابه فرش‌های ایرانی که با مواد مصنوعی به بازارهای جهانی عرضه شده‌اند، اشاره کرد و گفت: فرش ایران در بازار امروز مظلوم واقع شده و با توجه به کالاهای مشابه که به بازار آمده است باید کاری کرد که فاصله قیمت‌ها تا حد امکان کم شود.

وی خطاب به هنرمندان و فعالان عرصه صنایع‌دستی در کشور گفت: دولت و سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری نیز از هیچ تلاشی برای حمایت از هنرمندان در زمینه صنایع دستی دریغ نمی‌کند. احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود در این همایش تاکید کرد: تقریبا همه تمدن‌ها از فرهنگ ملت ایران بهره برده‌اند و لذا ما امروز باید به سمت صادرات محصولات فرهنگی از جمله صنایع دستی برویم و آن را به عنوان یک کالای فرهنگی به تمام جهان صادر کنیم.

احمدی‌نژاد یادآور شد: اگر ما بخواهیم مناسبات جهانی را اصلاح کنیم ابتدا باید از اصلاح فرهنگ‌ها شروع کنیم و یکی از بهترین راه‌های اصلاح فرهنگ این است که از طریق تقویت صنایع‌دستی وارد صحنه شویم. وی افزود: سردمداران نظام سرمایه‌داری با راه انداختن جنگ‌ها و توطئه‌های سیاسی و اقتصادی و هجمه‌های سنگین فرهنگی سعی دارند تا همه ملت‌ها را به مصرف‌کنندگان کالاهای مصرفی بازارهای خود تبدیل کنند. وی، نقطه مقابل این هجوم نظام سرمایه‌داری را دو عنصر مهم «محبت و هنر» و «هنرمندانه زندگی کردن» دانست و گفت: صنایع دستی از پدیده‌هایی است که در آن هم هنر و زیبایی و هم عشق و محبت موج می‌زند و هیچ اثر هنری بدون عشق ایجاد نمی‌شود و لحظه به لحظه کارهای هنری با عشق و محبت و زیبایی همراه است.