اتصال برق نیروگاه بوشهر به شبکه سراسری؛ اواخر رمضان

صالحی: هدف از برگزاری اجلاس مبارزه با تروریسم به چالش کشیدن غرب بود

علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه خبر داد که اواخر ماه مبارک رمضان برق نیروگاه هسته‌ای بوشهر به شبکه سراسری متصل شده و جشن آن برگزار می‌شود. به گزارش ایسنا، صالحی که میهمان گفت‌وگوی ویژه خبری دوم سیما بود، درعین حال گفت: در حال حاضر نیروگاه بوشهر عملا بهره‌برداری شده است. شهریور سال گذشته سوخت به قلب رآکتور برده شد که جشن آن نیز برگزار شد؛ آن زمان آغاز فرآیند نیروگاه هسته‌ای بود.

او با بیان اینکه نیروگاه‌های هسته‌ای با نیروگاه‌های فسیلی تفاوت دارد، اظهار کرد: نیروگاه‌های فسیلی در یک فاصله زمانی یکی دو هفته‌ای راه‌اندازی می‌شود، اما فرآیند راه‌اندازی نیروگاه‌های هسته‌ای بین ‌۹ ماه تا یک سال طول می‌کشد. یعنی از زمان سوخت‌گذاری تا زمانی که به ۱۰۰ درصد قدرت برسد به این فاصله زمانی نیاز دارد؛ بنابراین تا شهریورماه آینده تازه یک سال از زمان سوخت‌گذاری نیروگاه بوشهر گذشته است.

رییس پیشین سازمان انرژی اتمی افزود: پیش از این اعلام کرده بودیم که آخر بهمن‌ماه وضعیت رآکتور بوشهر بحرانی خواهد شد، یعنی نیروگاه قدرت تولید نمی‌کند، اما فعل و انفعالات هسته‌ای در آن آغاز می‌شود. در فرآیند هسته‌ای قدرت باید آرام آرام افزایش یابد که شش ماه تا یک سال طول می‌کشد.

صالحی گفت: آخر بهمن ماه سال گذشته مشکلی در نیروگاه بوشهر پیش آمد و کار یکی از پمپ‌ها با مشکل روبه‌رو شد. می‌توانستیم کار را ادامه دهیم اما گفتیم ادامه نمی‌دهیم؛ چون به مردم قول داده‌ایم که ایمنی در اولویت است و بعد از رفع مشکل آن را راه‌اندازی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه اگر بین ایمنی و راه‌اندازی نیروگاه مخیر باشیم، ایمنی را انتخاب می‌کنیم، اظهار کرد: بعد از بروز مشکل در کار نیروگاه گفتیم بهتر است قلب رآکتور را باز کنیم، سوخت‌ها را خارج کنیم و بررسی کنیم که آیا براده‌های آن روی سوخت نشسته است یا خیر؟ سوخت‌ها را شستیم و در قلب رآکتور قرار دادیم و این موضوع کار ما را حدود ‌۲ ماه به تاخیر انداخت.

او گفت: اما در حال حاضر فعل و انفعالات هسته‌ای رخ داده و بخار در حال تولید است. امیدواریم تا اواسط ماه رمضان ‌۴۰ درصد قدرت را به دست آوریم و پس از آن برق به شبکه سراسری وصل شود، اما چون ۱۰۰ درصد شدن قدرت نیروگاه در ماه رمضان صورت می‌گیرد، جشن آن را اواخر ماه رمضان برگزار می‌کنیم.

هدف از برگزاری اجلاس مبارزه با تروریسم

وزیر خارجه اظهار کرد: هدف‌مان از برگزاری اجلاس اولا به چالش کشیدن این ادعای غربی‌ها است که خود را مدعی مبارزه با تروریسم می‌دانند و حضورشان در افغانستان و عراق و کشتار در لیبی را بر همین مبنا توجیه کرده‌اند.

وزیر خارجه با تاکید بر لزوم روشنگری جامعه جهانی گفت: باید جامعه جهانی را آگاه کنیم که روش دیگری برای نگاه کردن به تحولات امروز جهانی هست و اینکه اجازه ندهیم غربی‌ها از مفاهیم مورد تایید همگان مانند آزادی و دموکراسی، استفاده نامناسبی کنند. وی افزود: با تکرار این کنفرانس‌ها می‌توان وجدان عمومی را بیدار کرد، از این رو تصمیم گرفته شد تا اجلاس بعدی در بغداد باشد و دبیرخانه دائم هم در تهران برای پیگیری این امر تشکیل شود.

صالحی دشمنی با مسلمانان را به علت تفاوت نگاه و هم‌سو نبودن با منافع غرب، دارای پیشینه دیرینه دانست و گفت: این دشمنی گاهی به صورت پنهان و گاهی آشکار بوده است، از جمله اسائه ادب به اسلام در هلند و هتک حرمت قرآن در آمریکا نشانه‌هایی از تعصب کور، جهان‌بینی ساختگی و رواج اسلام‌هراسی از جانب آنها است با این امید که بتوانند بار دیگر به جهان اسلام ورود پیدا کنند و سلطه خود را به گونه دیگری برقرار نگه دارند.