دنیای اقتصاد- طرح سوال از رییس‌جمهور که نزدیک به دو سال زمزمه مطرح شدنش در مجلس وجود داشت، سرانجام به جریان افتاد. علی مطهری، طراح اصلی سوال از رییس‌جمهور خبر داده که روز یکشنبه این طرح را با ۱۰۰ امضا و مشتمل بر ۱۱سوال تقدیم محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس کرده است. ۱۱ سوالی که به گفته او از سه سوال اقتصادی، سه سوال درباره اجرای قانون، سه سوال سیاسی و دو سوال فرهنگی تشکیل شده است. مطهری درباره دلیل طرح سوال نیز گفته است: به هیچ وجه قصد تضعیف دولت در کار نیست. با امضای ۱۰۰ نماینده تقدیم هیات رییسه مجلس شد

۱۱ سوال مجلس از رییس‌جمهور

دنیای اقتصاد- ملیحه ابراهیمی: سرانجام طراحان طرح سوال از رییس‌جمهور در مجلس، گامی به جلو برداشتند و با تقدیم این طرح به هیات رییسه، سوال از محمود احمدی‌نژاد را به مسیر «رسمی» هدایت کردند.

طرح یازده سوال از احمدی‌نژاد، روز یکشنبه با ۱۰۰ امضا، توسط علی مطهری نماینده تهران به هیات رییسه مجلس تحویل داده شد تا پس از بارها تعویق به دلایلی همچون شرایط حساس کشور و منطقه و جلوگیری از برهم زدن آرامش کشور، سرانجام تابوی «سوال از رییس جمهور» شکسته شود.نخستین بار حدود دو سال قبل بود که علی مطهری در واکنش به سخنان اسفندیار مشایی رییس دفتر رییس جمهور درباره دوستی با ملت اسرائیل مقدمات سوال از رییس جمهور را در مجلس فراهم کرد.

پس از آن مطهری به صورت جدی در واکنش به اظهارات رییس‌جمهور درباره جایگاه مجلس و اینکه مجلس در راس امور نیست، متن نامه طرح سوال از احمدی‌نژاد را آماده کرد و امضای نمایندگان را جمع‌آوری کرد. موضوع طرح سوال از رییس‌جمهور به جز جایگاه مجلس، مسائلی همچون عدم توجه به مسائل فرهنگی جامعه و مساله عفاف و حجاب، اظهارات اسفندیار رحیم‌مشایی، رییس دفتر رییس‌جمهور درباره مکتب ایرانی به جای مکتب اسلامی و عدم اجرای قانون اختصاص دو میلیارد دلار به مترو را نیز دربر می‌گرفت.پس از آنکه سال ۸۹ موضوع سوال از رییس جمهور در صحن علنی رسمیت نیافت، در آغاز سال ۹۰ دوباره این سوال با اضافه شدن موضوع جدیدی به جریان افتاد.

این بارپس از وقوع مسائلی بر سر استعفای حیدر مصلحی وزیر اطلاعات و غیبت ۱۱ روزه احمدی‌نژاد، این موضوع محور اصلی طرح سوال از رییس‌جمهور قرار گرفت. آخرین بار مطهری حدود دو هفته قبل خبر داد که موضوع سوال از رییس‌جمهور را با ۹۰ امضا و محورهای «طرح تخلفات قانونی دولت از جمله عدم اجرای قانون مترو و عدم معرفی وزیر ورزش در مهلت قانونی و همچنین مسائل مربوط به امور فرهنگی از جمله اجرای قانون عفاف و حجاب در کشور» به جریان می‌اندازد. در نهایت نیز دو روز قبل این سوال با ۱۰۰ امضا تحویل هیات رییسه مجلس شد.

۱۱ سوال اقتصادی، سیاسی و فرهنگی

علی مطهری نماینده تهران با بیان اینکه ساعت ۱۱ و ۴۵ دقیقه ‌روز یکشنبه، طرح سوال از رییس‌جمهور را با ۱۰۰ امضا تحویل محمدرضا باهنر رییس وقت جلسه علنی مجلس داده است، گفت: باهنر نیز تایید وصول کرد و در واقع سوال از رییس جمهور به جریان افتاد. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس افزود: در این نامه یازده سوال مطرح شده؛ سه سوال اقتصادی، سه سوال درباره اجرای قانون، سه سوال سیاسی و دو سوال فرهنگی.

مطهری چشم‌انداز این اقدام را خوب و روشن و به نفع مردم و نظام و موجب رفع سوء تفاهمات و تفاهم بیشتر دولت و مجلس خواند و اظهارکرد: به‎خلاف آنچه برخی سوال از رییس‌جمهور را به صورت یک تابو جلوه داده‌اند و آن را اقدامی برای تضعیف دولت به شمار می‌آورند، سوال از رییس جمهور مانند سوال از وزیر برای روشن شدن ابهامات و زدودن گرد و غبارها از روی واقعیت و نزدیک شدن افکار به یکدیگر و یافتن راه‏حل‏ها برای معضلات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است.

مطهری با بیان اینکه رسانه ها باید آن را طبیعی جلوه دهند و نباید بزرگ‌‌تر از آنچه هست معرفی کنند، افزود: در مجموع این امر را مفید به حال نظام و در جهت اصلاح امور و وحدت بیشتر میان مجلس و دولت می‌دانم.

نمایندگان امضاکننده سوال نیز با همین نیت سوال را امضا کرده‌اند و به هیچ وجه قصد تضعیف دولت در کار نیست. تنها یک پرسش و پاسخ است که نمایندگان و مردم پاسخ را می‌شنوند و حتی بحث قانع شدن یا نشدن مجلس و رای گیری برای آن مطرح نیست. البته این کار باعث اقتدار مجلس و تمکین بیشتر دولت از قانون خواهد شد.

روند بررسی سوال از رییس‌جمهور در مجلس

محمدحسین فرهنگی عضو هیات رییسه مجلس از بررسی سوال نمایندگان مجلس از محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور در یک کمیسیون تخصصی مجلس خبر داد و گفت: محمدحسن ابوترابی‌فرد معاونت قوانین مجلس مشخص می‌کند که این سوال در کدام کمیسیون بررسی شود.وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری جام جم آنلاین گفت: اگر یک چهارم نمایندگان مجلس یعنی ۷۳ نماینده بر سوال خود باقی باشند این سوال باید در یک کمیسیون تخصصی مجلس بررسی شود و از آنجا که محمدحسن ابوترابی‌فرد معاون قوانین مجلس است، او باید مشخص کند که این سوال در کدام کمیسیون مجلس بررسی شود.

وی افزود: اینکه این سوال از رییس جمهور درکدام کمیسیون مجلس بررسی شود به نوع سوالات هم بستگی دارد.امیدوار رضایی دیگر عضو هیات رییسه نیز با بیان آنکه طبق قانون موضوع سوال از رییس‌جمهور باید در کمیسیون مربوطه بررسی و بعد اعلام وصول شود، تصریح کرد: از آنجایی که متن طرح سوال از رییس‌جمهور چندین موضوع است، در حال حاضر مشخص نیست که این طرح باید به کدام کمیسیون ارجاع داده شود.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت تاکید کرد: بر این اساس هیات رییسه مجلس هم باید قبل از طرح رسمی، این موضوع‌ها را با سوال‌کنندگان در میان بگذارد و کمیسیون مربوطه را مشخص نماید.رضایی البته معتقد است که طرح سوال از رییس‌جمهور هنوز به صورت رسمی به هیات رییسه مجلس تحویل داده نشده است.

طبق اصل ۸۸ قانون اساسی «در هر مورد که حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رییس‌جمهور یا هر یک از نمایندگان از وزیر مسوول، درباره یکی از وظایف آنان سوال کنند، رییس‌جمهور یا وزیر موظف است در مجلس حاضر شود و به سوال جواب دهد و این جواب نباید در مورد رییس‌جمهور بیش از یک ماه و در مورد وزیر بیش از ده روز به تاخیر افتد مگر با عذر موجه به تشخیص مجلس شورای اسلامی.»

مذاکره با مطهری برای انصراف

محمد دهقانی، عضو هیات رییسه مجلس با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی هر اقدامی که موجب تضعیف و سستی رابطه دولت و مجلس شود به نفع کشور نیست، اظهار کرد: در جلسه اخیر هیات رییسه مقرر شد تعدادی از اعضا با آقای مطهری گفت‌وگو کرده و فضای فعلی کشور را برای وی تشریح کنند تا فعلا سوال از رییس‌جمهور در دستور کار مجلس قرار نگیرد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: اکثریت اعضای هیات رییسه طرح سوال از رییس‌جمهور را با توجه به اوضاع کشور به مصلحت ندانستند.