مهلت یک روزه به وزیرکار برای عزل مرتضوی

دنیای اقتصاد- به‌رغم آنکه طرح استیضاح وزیرکار روز گذشته با ۲۰ امضا به هیات رییسه مجلس رسید،اما محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس گفت که هیات رییسه با استفاده از اختیارقانونی خود، می‌تواند اعلام وصول را یک روز به تاخیر بیندازد و وعده داد که طرح استیضاح در جلسه امروز چهارشنبه مجلس اعلام وصول شود. این اقدام هیات رییسه مجلس، اما می‌تواند به مهلت‌دهی استیضاح‌کنندگان نیز تعبیر شود؛ مهلتی که به اعتقاد الیاس نادران، طراح اصلی استیضاح، شیخ‌الاسلامی باید از آن برای عزل سعید مرتضوی استفاده کند یا مرتضوی برای اینکه به سرنوشت مرحوم کردان دچار نشود در این مهلت یک روزه استعفا دهد.

نادران البته به‌رغم تمامی ایراداتی که برای مرتضوی که در متن طرح استیضاح مطرح شده، معتقد است مرتضوی ظرفیتی است که در حد خودش می‌تواند در برخی مسوولیت‌ها کارآیی داشته باشد، اما اگر برخی مسائل به ناچار از تریبون علنی مجلس در اختیار افکار عمومی قرار گیرد، او از کارآمدی می‌افتد و نمی‌تواند در مسوولیت‌های دیگر نیز قرار گیرد.

در هر حال، سرنوشت این پرونده امروز مشخص می‌شود؛ با استیضاح وزیرکار، یا با عزل یا استعفای سعید مرتضوی از مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی؛ شاید هم از مسیر غیرقابل پیش‌بینی دیگری.

استیضاح امروز اعلام وصول می‌شود

در نشست دیروز مجلس اما محمدرضا باهنر نایب رییس اول مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست بخشی از جلسه را بر عهده داشت، گفت: امضاهای طرح استیضاح شیخ‌الاسلامی به ۲۰ امضا رسیده و این طرح رسما در جلسه چهارشنبه (امروز)اعلام وصول و به دولت اعلام می‌شود.

او در پاسخ به تذکر شفاهی الیاس ناداران، طراح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که خواستار اعلام وصول این استیضاح بود، تصریح کرد: این طرح استیضاح روز سه‌شنبه به دست هیات رییسه رسید و امضاهای آن نیز به ۲۰ امضا رسیده، اما همان‌طور که می‌دانید ما مطابق ماده ۲۲۰ آیین نامه حق داریم همان جلسه یا جلسه بعد استیضاح را اعلام وصول کنیم بنابراین اجازه دهید تا ما از این حق هیات رییسه استفاده کنیم و اگر روز چهارشنبه مشکلی پیش نیامد، این طرح رسما اعلام وصول و به دولت اعلام می‌شود.

سرنوشت کردان در انتظار مرتضوی؟

الیاس نادران، طراح استیضاح وزیرکار روز گذشته با اشاره به مهلت یک روزه مجلس به شیخ‌الاسلامی و مرتضوی گفت: وزیر کار در این فرصت در تصمیم خود تجدید نظر کند یا مرتضوی استعفا دهد تا به سرنوشت کردان دچار نشود.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر افزود:‌ ما قبلا خیرخواهی‌هایمان را در رابطه با این افراد انجام دادیم و به صورت کتبی و شفاهی در جلسات مختلف به آنها اعلام کرده‌ایم که مصلحت نیست این پرونده باز شود.

نادران با بیان اینکه آقای مرتضوی و شیخ‌الاسلامی ظرفیت‌هایی هستند که در حد خودشان می‌توانند در برخی مسوولیت‌ها کارآیی داشته باشند، گفت: متاسفانه زمانی که برخی مسائل که ضرورت طرح ندارد به ناچار در مجلس از تریبون علنی در اختیار افکار عمومی قرار گیرد این افراد از کارآمدی می‌افتند و نمی‌توانند در مسوولیت‌های مختلف قرار گیرند.

وی افزود: در زمان آقای کردان هم این خیرخواهی‌ها صورت گرفت و دوستانی از مجلس از ایشان خواستند که استعفا دهند، آقای کردان هم پذیرفت، اما برخی دوستان در دولت قصد داشتند ایشان را حفظ کنند و بعد هم در جلسه استیضاح حضور نیافته و از ایشان دفاع نکردند و نتیجه این شد که آقای کردان توسط مجلس عزل شد و دیگر نتوانست مسوولیت اجرایی بر عهده بگیرد.

وی با اشاره به فرصت یک روزه وزیر کار گفت: وزیر کار یک روز فرصت دارد که در تصمیم خود تجدید نظر کرده و مرتضوی را عزل کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: مرتضوی هم یک روز فرصت دارد تا استعفا دهد تا به سرنوشت کردان دچار نشود چون آن مطالبی که از تریبون علنی مجلس نباید پخش شود، اگر اعلام شود، قطعا برای ایشان مفید نخواهد بود.

متن طرح استیضاح وزیر ‌کار

در متن طرح استیضاح وزیر تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی که ‌با امضای شماری از نمایندگان سرشناس مجلس تقدیم هیات رییسه مجلس شد،آمده است: به استناد مواد ۲۱۹ و ۲۲۰ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس تقاضای استیضاح آقای دکتر شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را تقدیم می‌کنیم.

دلایل ناکارآمدی مرتضوی

در ادامه این طرح آمده است: علت استیضاح، نصب آقای سعید مرتضوی به عنوان مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی است که به دلایل زیر برخلاف مصالح کشور و معارض قانون و آسیب زننده به منافع ۳۳ میلیون کارگر زحمت‌کش و خانواده‌های آنان است: وی در سمت قبلی خویش یعنی دادستان تهران متهم است و از حالت قضایی معلق شده و پرونده‌اش هنوز مفتوح است.وی همچنین در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از فاجعه کهریزک، مقصر شناخته شده است.

این طرح می‌افزاید: در پرونده دانشگاه آزاد اسناد زیادی علیه اقدامات غیرقانونی و سوء‌استفاده‌های وی موجود است، همچنین در تحقیق و تفحص از قوه قضائیه به دلیل تخلفاتش مقصر شناخته شده و پس از قرائت گزارش ذی‌ربط در مجلس، واکنش غیرقانونی و خلاف شئون شغلی در رسانه‌ها نشان داده است و همچنین اسناد مطمئنی در سوء‌استفاده از موقعیت شغلی علیه وی موجود است.

در ادامه آمده است: در تصدی صندوق تامین اجتماعی و مادر شرکت عظیم وابسته، یعنی شستا وی تخصص و تجربه مناسب را ندارد و به همین دلیل بر خلاف قانون مدیریت خدمات کشوری عمل شده است‌.

استیضاح‌کنندگان در ادامه دلایل خود برای استیضاح آورده‌اند: تذکرات برخی نمایندگان مجلس و گروه‌های اجتماعی- سیاسی در این باره نادیده گرفته شده است.همچنین گفته شده که آقای وزیر تصمیم را به جناب آقای رییس‌جمهور نسبت داده است. بنابراین وزیری که بر خلاف مصالح مردم و کشور قدرت مقاومت در برابر فشار ناحق را ندارد، نمی‌تواند مورد اعتماد و اتکا مجلس باشد.

استیضاح‌کنندگان سرشناس

احمد توکلی، حسین نجابت، الیاس نادران،پرویز سروری، غلامرضا مصباحی مقدم، زهره الهیان، علی مطهری، سید رضا اکرمی و علی زاکانی از نمایندگان تهران؛ حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان؛ محمد امین رحیمی، نماینده ملایر؛ محمد دهقانی نماینده طرقبه و چناران؛ سلیمان جعفرزاده، نماینده ماکو؛ مسعود پزشکیان و شکور اکبرنژاد نمایندگان تبریز از جمله استیضاح‌کنندگان عبدالرضا شیخ‌الاسلامی هستند.

توصیه ابوترابی به دولت درباره مرتضوی

معاون امور قوانین مجلس هشتم در خصوص انتصاب سعید مرتضوی گفت: به دولت توصیه اکید دارم تا در تصمیمات خود از ایجاد چالش‌های سیاسی دوری کند تا زمینه تنش بین قوا به وجود نیاید.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد حسن ابوترابی فرد روز گذشته، در جمع خبرنگاران در خصوص انتصاب رییس سازمان تامین اجتماعی، گفت: به دولت توصیه اکید دارم تا در تصمیمات خود از ایجاد چالش‌های سیاسی دوری کند و همواره در تصمیمات خود از ادله قابل قبول و دفاع برخوردار باشد تا زمینه تنش بین قوا به وجود نیاید . حرکت براین اصول شدنی است و دولت باید در این راستا حرکت کند.