اخبار متناقض درباره زمان و مکان مذاکرات ایران و 1+5

دنیای‌اقتصاد- در حالی که واشنگتن و تهران به طور جداگانه زمان برگزاری مذاکرات ایران و ۱+۵ را ۲۵ فروردین ماه ۱۳۹۱ اعلام کرده‌اند و هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا گفته است که این مذاکرات در«استانبول» ترکیه برگزار خواهد شد، دیروز اخبار متناقضی درباره زمان و مکان این مذاکرات به نقل از برخی مقامات روسی، عراقی و اروپایی منتشر شد. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفته است که زمان و مکان مذاکرات بین گروه ۵+۱ و ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور هنوز مشخص نشده است.

به گزارش ایلنا، ریابکوف در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفکس روسیه اظهار کرد: «ممکن است نشست در ۱۳ یا ۱۴ آوریل (۲۵ و ۲۶ فروردین‌ماه سال جاری) یا روزهای بعدی صورت گیرد. زمان و مکان نشست هنوز به طور نهایی تعیین نشده است».

وی گفت: «این مذاکرات با توجه به حساسیت اوضاع بسیار مهم است، اوضاع بسیار پیچیده است و ممکن است وخیم شود. نمی‌توان بیشتر منتظر بود، این مذاکرات بسیار مهم است».

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین تهدید اسرائیل برای استفاده از زور علیه ایران را غیرقابل قبول خواند و افزود: متاسفانه در اسرائیل برخی هستند که فایده‌ای در توافق با ایران در چارچوب گروه شش (۵+۱) نمی‌بینند و از امکان توسل به زور سخن می‌گویند. وی گفت: این امر قابل قبول نیست و باید متوقف شود. دستیابی به امتیازات از ایران در سایه تهدیدات یا تحریم‌ها محال است.

مذاکرات ۲ روزه است

در همین حال، یک دیپلمات اروپایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه از برگزاری مذاکرات هسته‌ای با ایران در روز ۱۳ و ۱۴ آوریل جاری «به احتمال فراوان در استانبول» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این در حالی است که مایا کاسیانچیچ سخنگوی کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه هفته جاری گفته بود: ما زمانی که به توافق نهایی (درباره زمان و مکان مذاکرات) برسیم آن را به طور رسمی اعلام خواهیم کرد.

بغداد میزبان احتمالی مذاکرات؟

در این میان، یک منبع آگاه عراقی از موافقت بغداد برای میزبانی مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ خبر داده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر از بغداد این منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت: سفیران کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان و نماینده اتحادیه اروپا در عراق از موضوع مطلع شده و از آن استقبال کرده‌اند. به گفته وی قرار است سفیران این چهار کشور موضوع را به دولت‌های متبوع شان منتقل کنند. پیش ازاین نیز ولی نصر، مشاور وزارت خارجه آمریکا در صفحه توییتر خود نوشته بود که ایران بغداد را به عنوان میزبان گفت‌وگوها پیشنهاد کرده است.

در همین حال، برخی منابع رسانه‌ای هم از سفر یک هیات ایرانی به عراق برای پیگیری موضوع میزبانی بغداد در مذاکرات ایران وگروه۱+۵ خبر داده و گفته‌اند این هیات قرار است با مقام‌های بلندپایه عراقی دراین خصوص رایزنی کند.

پیش از این، علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه اعلام کرده بود که نشست ایران و ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای تهران روز ۱۳ آوریل [۲۵ فروردین] برگزار خواهد شد، اما هنوز درباره مکان نشست توافق حاصل نشده است. وی گفته بود: مذاکرات درباره محل برگزاری نشست همچنان ادامه دارد. وزیر خارجه ایران افزوده بود: ترکیه آمادگی خود را برای میزبانی این گفت‌وگوها اعلام کرده است و اولویت شخصی من نیز استانبول است.

هیلاری کلینتون، وزیرخارجه آمریکا نیز شنبه هفته جاری در حاشیه نشست کشورهایی که خود را «دوستان مردم سوریه» معرفی می‌کنند، از برگزاری این مذاکرات در ۲۵ فروردین‌ماه سال‌جاری در استانبول خبر داده بود. کلینتون همچنین در تلاش برای تعیین دستور جلسه این نشست نیز گفته بود: «اگر ایران می‌خواهد غیرنظامی بودن برنامه هسته‌ای خود را ثابت کند، باید بخشی از اورانیوم غنی شده خود را در ازای دریافت سوخت برای رآکتورهای تحقیقاتی خود [به خارج از این کشور] منتقل کند.»