ابراز امیدواری دبیرکل سازمان ملل به «توافق نهایی» ایران و ۱+۵

دنیای اقتصاد- برگزاری مذاکرات سوم و چهارم خردادماه ایران و ۱+۵ در بغداد واکنش برخی شخصیت‌های بین‌المللی و مقامات کشورهای غربی را در پی داشته است. بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل از این مذاکرات به عنوان تنها راه‌‌ ممکن در حل و فصل اختلافات میان ایران و گروه ۱+۵ نام برده است. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا اما گفته همان‌طور که در مسیر گفت‌وگوها حرکت می‌کنیم، همچنان فشارها را به عنوان جزئی از رویکرد دوبخشی خود ادامه خواهیم داد. وزیران خارجه انگلیس، فرانسه، آلمان نیز به طور جداگانه تلاش کرده‌اند تا توپ را به زمین ایران بیندازند. آنها از تهران خواسته‌اند تا گام‌های عملی ملموسی برای حل دیپلماتیک پرونده هسته‌ای خود بردارد. وزیر خارجه فرانسه همچنین تهدید کرده است که اگر مذاکرات مسکو در ۲۹ و ۳۰ خردادماه به نتیجه نرسد، پاریس تحریم‌های بیشتری را علیه تهران اعمال خواهدکرد. در این میان، وزارت خارجه روسیه، مذاکرات بغداد را با وجود «اختلاف نظرهای بزرگ»، «سازنده» توصیف کرد.

امیدواری دبیر کل سازمان ملل

مارتین نسیرکی، سخنگوی سازمان ملل در نیویورک به خبرنگاران گفت که بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل همچنان معتقد است که تنها راه برای حل و فصل اختلافات میان دو طرف از طریق مذاکره است. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری پرس تی‌وی، این مقام سازمان ملل گفت که بان‌کی‌مون امیدوار است دوطرف در زمینه مسائل باقیمانده به توافق نهایی دست یابند.

بر اساس این گزارش، وزارت خارجه روسیه نیز با صدور بیانیه‌ای اظهار کرد که مذاکرات در فضایی سازنده و جدی انجام شد و این در حالی است که اختلافات بزرگی در دیدگاه‌ها وجود داشت، اما این امر نشان می‌دهد که طرفین آماده تلاش جدی برای دستیابی به راه حلی هستند که مورد قبول همگان باشد.

کلینتون: تحریم‌ها پابرجا می‌مانند

اظهارات هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا پس از مذاکرات بغداد، نشانه‌ای دیگر از «اختلاف زیاد» طرفین مذاکره است. در حالی که سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی طی سال‌های گذشته و در حین مذاکرات بغداد بر رویکرد گفت‌وگو- همکاری تاکیده کرده، کلینتون در واکنش به این مذاکرات گفته است: همان‌طور که در مسیر گفت‌وگوها حرکت می‌کنیم، همچنان فشارها را به عنوان جزئی از رویکرد دوبخشی خود ادامه خواهیم داد.به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که کشورش در تلاش است تا در عین حفظ فشار بر ایران، در مذاکرات ژوئن ( ۲۹ و ۳۰ خردادماه جاری در مسکو) اختلافات هسته‌ای خود با ایران را کاهش دهد.

صدای آمریکا نیز به نقل از کلینتون گزارش داد که «همان‌طور که در مسیر گفت‌وگوها حرکت می‌کنیم، همچنان فشارها را به عنوان جزئی از رویکرد دوبخشی خود ادامه خواهیم داد. تمام تحریم‌ها بر سر جای خود خواهد ماند و در این مدت سعی در حرکت رو به جلو داریم.»

کلینتون ادعا کرد که ایران دو مسیر در پیش رو دارد که باید یکی را انتخاب کند، توجه به وظایف بین‌المللی و اطمینان‌بخشی نسبت به مقاصدش یا عمل نکردن به این امر. وی تاکید کرد که واشنگتن پیش از مذاکرات مسکو از شدت تحریم‌ها علیه ایران نخواهد کاست.

رویترز: کلینتون دلگرم شده بود

اما ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داد که کلینتون رویکرد محتاطانه‌ای را در ارزیابی نشست بغداد اتخاذ کرد، اما ظاهرا از اینکه کشورهای عضو ۱+۵ توانستند پس از یک سال دو دور مذاکرات جدی با ایران داشته باشند، دلگرم شده بود.

وزیر خارجه آمریکا گفت: به وضوح در زمینه مسائلی که دو طرف آن را امکان‌پذیر می‌دانند شکاف‌هایی وجود داشته است و ما فکر می‌کنیم اکنون انتخاب با خود ایران است که برای پر کردن این شکاف‌ها تلاش کند.

کلینتون افزود: در عین حال باید بگویم که این دومین دور از دیدارهای جدید پس از یک شکاف تقریبا ۱۵ ماهه بود که در طول آن هیچ گفت‌وگو و ارتباطی درباره هیچ یک از این مسائل صورت نگرفت.روزنامه کریستین ساینس مانیتور نیز نوشت: به نظر می‌رسد کلینتون با تکرار آنچه که اتحاد بی‌سابقه قدرت‌های جهانی در رویکردشان در قبال ایران می‌خواند، سعی دارد جلوی انتقادات احتمالی از زمان مذاکرات را بگیرد.

سفر مذاکره‌کننده آمریکا به سرزمین‌های اشغالی

در همین رابطه، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که وندی شرمن، مذاکره‌کننده هسته‌ای این کشور در مذاکرات بغداد صبح جمعه به اراضی اشغالی سفر کرد تا درباره مسایل منطقه‌ای با مقامات رژیم صهیونیستی گفت‌وگو کند.

به گزارش ایسنا، وزارت خارجه آمریکا روز جمعه در بیانیه‌‌ای اعلام کرد که شرمن در این سفر بار دیگر تعهد ما به امنیت اسرائیل را تکرار خواهد کرد.

لیبرمن: از هر گونه توافق استقبال می‌کنیم

با این حال، آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی تاکید کرده است که این رژیم از هر گونه توافق فراگیر قدرت‌های بزرگ با ایران استقبال می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه عبری زبان «واللا» لیبرمن اعلام کرد که همه گزینه‌ها برای تعامل با برنامه هسته‌ای ایران روی میز است. وی افزود: اسرائیل از هر گونه توافق فراگیری که ممکن است قدرت‌های بزرگ[در گفت‌وگو] با ایران به آن دست یابند، استقبال خواهد کرد به شرط آنکه شامل تضمین‌هایی مبنی بر ممانعت از تبدیل ایران به یک قدرت هسته‌ای نظامی باشد.

هیگ: ۱+۵ آماده اعتمادسازی است

ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس نیز پس از پایان نشست دو روزه گروه ۱+۵ و ایران در بغداد از تهران خواست تا گام‌های عملی ملموسی بر‌دارد. وی همچنین در اظهاراتی متفاوت نیز اعلام کرد: شش کشور آماده‌اند تا گام‌های ملموسی برای اعتمادسازی بردارند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری پرس اسوسیشن، هیگ در بیانیه‌ای که توسط وزارت خارجه انگلیس منتشر شد، گفت: روشن است که اختلافات قابل‌توجهی میان دو طرف باقی مانده است.

وی افزود: گفت‌وگوهای میان ایران و قدرت‌های جهان در بغداد با پیشرفت محدودی خاتمه یافت. در حالی که بحث جدی درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران از جمله نگرانی‌های کلیدی درباره غنی‌سازی ۲۰ درصدی وجود دارد اما اختلافات قابل توجهی باقی مانده است.

وزیر خارجه انگلیس همچنین بدون اشاره به همکاری‌های گسترده ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سفر هفته گذشته یوکیا آمانو، مدیر کل این نهاد بین‌المللی به تهران، خواستار گام‌های فوری و ملموس ایران برای حل نگرانی‌های بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای این کشور شد.

وی گفت: شش کشور متحد و آماده هستند تا گام‌های ملموسی برای اعتمادسازی بردارند. در راستای اقدامات متقابل، رویکرد گام به گامی که در استانبول بر سر آن توافق شد، ما به طور مفصل این گام‌ها را مشخص کرده‌ایم و امیدواریم ایران این گام‌ها را بردارد و ما پاسخ آن را بدهیم. ما همچنان منتظر ایران هستیم تا به طور کامل در این خصوص تعامل کند.

تهدید فرانسه به تحریم‌های بیشتر

لوران فابیوس، وزیر خارجه جدید فرانسه نیز همزمان با پایان مذاکرات میان ایران و ۱+۵ در بغداد، برحل دیپلماتیک برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، فابیوس، در عین حال از طرف ایرانی خواست تا گام‌های عملی بردارد.

وزیر خارجه فرانسه درحالی که تهدید کرده اگر مذاکرات مسکو به نتیجه نرسد، تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال خواهد شد؛ بر ادامه راه دیپلماتیک برای حل پرونده هسته‌ای ایران تاکید کرد.

وی تعهد به قطعنامه‌های شورای امنیت و آژانس بین‌المللی توسط ایران را خواستار شد و تصریح کرد که مسیر گفت‌وگو و فشار درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی همچنان ادامه خواهد داشت تا به راه حل دیپلماتیک برای این بحران به دست یابیم.

این اظهارات در شرایطی از سوی مقامات پاریس مطرح می‌شود که ایران بارها تاکید کرده که حاضر به عقب نشینی از حق خود برای غنی سازی اورانیوم نیست و کشورهای غربی تاکنون هیچ سندی مبنی بر انحراف فعالیت‌های ایران ارائه نکرده‌اند.

آلمان: منتظرعقب نشینی غرب نباشید

در رویدادی دیگر، گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان با صدور بیانیه‌ای درباره مذاکرات بغداد اعلام کرد که ایران نباید انتظار داشته باشد، غرب از مواضع خود عقب‌نشینی کند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری اکسپکتیکا، وستروله افزود: هدف گروه ۱+۵ در مسکو دستیابی به توافقی بر همین مبنا است. وی پیش از این نیز گفته بود: «ارائه بسته بازرسی گامی دیرهنگام اما در جهتی درست بود، اما هدف این است که پیشرفت نه فقط در فضای حاکم، بلکه در واقعیت خود را نشان دهد.»

انتقاد بی‌بی‌سی از رویکرد غرب در مذاکرات

سایت خبری «بازتاب امروز» نوشت: در پایان مذاکرات بغداد و بعد از کنفرانس‌های خبری سعید جلیلی و کاترین اشتون، خبرنگار شبکه تلویزیونی «بی‌بی‌سی فارسی» در عراق، شیوه عمل غرب را نقد و عنوان کرد: غربی‌ها قصد دارند از ایران امتیازهای بزرگی بگیرند و ابتدا غنی‌سازی ۲۰ درصدی و سپس کل غنی‌سازی و [تاسیسات] فردو را تعطیل کنند و صحبت‌های خانم اشتون در کنفرانس خبری با اشاره به قطعنامه‌های سازمان ملل که در آنها به توقف غنی‌سازی هسته‌ای ایران اشاره شده، در همین رابطه بود.

این خبرنگار افزود: آنها می‌خواهند در مقابل، امتیاز بزرگی به ایران ندهند و امتیازهایی چون فروش برخی قطعات هواپیما بدهند که مرا یاد حرف چند سال پیش آقای لاریجانی (دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی) انداخت که می‌خواهند از ایران دُرّ غلطان بگیرند و آب نبات بدهند.