آخر هفته پرغبار در نیمی از کشور

نمایی از روز جمعه تهران / عکس: ایسنا

دنیای اقتصاد- استان‌های غربی، جنوبی و شمال غربی کشور و نیز پایتخت آخر هفته‌ای پر از گرد و غبار را پشت سر گذاشتند تا چشم‌انداز دست و پنجه نرم کردن با ریزگردهای عربی در کشور با گرم‌تر شدن هوا تیره‌تر شود. آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، تهران و حتی جزیره کیش هم این بار با هجوم ریزگردهای عربی مواجه شدند. پدیده گرد و غبار که از اواسط اردیبهشت ماه در استان‌های غربی و جنوبی کشور تشدید شده است، آخر هفته گذشته به اوج خود رسید و تا روز گذشته (جمعه) ادامه داشت و طبق برخی پیش‌بینی‌های هواشناسی تا امروز (شنبه) نیز آسمان این مناطق را همچنان درگیر خواهد کرد. دلیل آن هم کاملا مشخص است؛ تداوم وزش باد از کشورهای همسایه و البته عراق و نفوذ گرد و غبار همسایه به ایران. تقریبا تمام مدیران هواشناسی استان‌های درگیر پدیده گرد و غبار، علت آلودگی هوای شهرهای خود را تا ۷۰ درصد بیایان‌های کشور عراق می‌دانند. به گفته قائم مقام سازمان محیط زیست کشور، از آنجا که به دلیل شرایط سیاسی اجتماعی عراق، مشکل ریزگردها در اولویت‌های کشور عراق قرار ندارد، بنابراین این کشور هم برای رفع این مشکل اقدامی انجام نمی‌دهد. محمد علی شاعری در عین حال از طرح‌های بیابان‌زدایی داخل کشور به عنوان یک راهکار برای حل این معضل سخن گفت و این در حالی است که تاکنون دست کم ۲۵ استان کشور با این پدیده درگیر هستند و این مشکل لاینحل باقی مانده است. سازمان حفاظت محیط زیست البته ظاهرا چندان امیدی هم به بهبود اوضاع ندارد، چراکه از طراحی ماسک‌هایی برای جلوگیری از آسیب‌های گرد و غبار برای سلامتی شهروندان سخن می‌گوید، نه راهی که مانع از ایجاد ریزگردها شود.

دید افقی در سنندج ۵۰۰ متر

در روزهای پایانی هفته گذشته، گرد و غبار در استان کردستان به حدی شدید بود که افق دید در برخی از نقاط استان از جمله سنندج را به کمتر از ۵۰۰ متر رساند. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه، مجید ابدی نیز در گفت‌وگو با ایرنا گفت: در پی تشدید گرد و غبار و ورود ریزگردها به جو استان، آلودگی هوا در شهر کرمانشاه به بیش از ۱۰ برابر حد استاندارد رسید. معاون اداره‌کل هواشناسی خوزستان علیرضا غلام‌پور هم در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به شکل‌گیری موج جدیدی از گرد و غبار در کشور عراق و حرکت آن به سمت کویت، این موج به خوزستان هم رسید و تا دیروز، همه شهرهای استان، به ویژه مناطق جنوبی و غربی غبارآلود بود.

از سوی دیگر، مدیر کل هواشناسی استان آذربایجان شرقی «هوشنگ حسنعلیزاده» در گفت‌وگو با ایسنا، توضیح داد: روز پنج‌شنبه، ریزگردها به استان به ویژه با شدت بیشتر در مناطق جنوبی استان از جمله میانه، مراغه، بناب و ملکان نفوذ کردند. همچنین بدی شرایط آب و هوایی و وجود ریزگردها در آسمان جزیره کیش، سفر وزرای نفت و صنعت و معدن برای حضور در اولین رخداد منطقه‌ای تسهیل کسب و کار و تجارت الکترونیکی را لغو کرد.

عراق به مسوولیت خود عمل نمی‌کند

قائم مقام سازمان محیط زیست کشور در همین باره تاکید کرد: برای اجرای طرح جامع مقابله با ریزگردها در کشورهای همسایه همه تلاش خود را به کار می‌بریم. محمد علی شاعری در حاشیه نخستین هم اندیشی بین‌المللی ریزگردها با منشا طبیعی که در کرمانشاه برگزار شد، در گفت‌وگو با ایسنا ، گفت: حجم زیادی از ریزگردها از کشورهای عراق، سوریه و عربستان به کشور ما وارد می‌شود. وی ادامه داد: در طرحی که با عنوان طرح جامع پیشگیری برای کشورهای منشا گرد و غبار تهیه کرده‌ایم و به وزارت محیط زیست کشورهای همسایه داده‌ایم، سعی شده با اقداماتی طی مدت پنج سال در زمینه بیابان‌زدایی و خشکاندن منشا گردوغبار تلاش‌هایی انجام بگیرد.

شاعری گفت: انتظار داریم کشورهای عربستان، عراق و سوریه به تعهدات بین‌المللی خود در قبال منشا گرد و غبار عمل کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه تاکنون عراق به مسوولیت خود دراین خصوص عمل نکرده است، گفت: ما همه تلاش خود را می‌کنیم تا این پدیده مهار شود، اما تا زمانی که همه کشورهای منطقه آن را جدی نگیرند، نمی‌توان کار اساسی در این خصوص انجام داد. وی ادامه داد: با همه سازمان‌های بین‌المللی برای متقاعد کردن کشور عراق در تعهدات بین‌المللی در خصوص پدیده گرد و غبار وارد مذاکره شده‌ایم، اما به واسطه وضعیت سیاسی اجتماعی عراق پدیده ریزگردها به عنوان یک اولویت در این کشور مطرح نیست.

طراحی ماسک ضد غبار

وی گفت: در بخش مقابله با پدیده گرد و غبار دستگاهی ساخته‌ایم که ظرف چند ماه آینده به بازار خواهد آمد و با نصب آن در بیمارستان‌ها، مدارس و اماکن عمومی، وضعیت آلودگی هوا را تا شاخص سلامت تنظیم می‌کند.

شاعری در ادامه از طراحی ماسک‌هایی برای وضعیت غبار آلودگی با ذرات ۵/۲ میکرون خبر داد و گفت: این ماسک‌ها هم اکنون در مرحله طراحی و تجاری سازی است که وزارت بهداشت با حداقل قیمت یا به صورت رایگان آن را در اختیار مردم قرار خواهد داد.

قائم مقام سازمان محیط زیست در ادامه با تاکید بر اینکه دستورالعمل‌هایی برای مقابله با پدیده گرد و غبار در کشور تهیه شده که به استان‌ها ابلاغ نموده‌ایم، گفت: همه شرایط عادی، هشدار، اضطرار و بحران و نحوه برخورد و تصمیم‌گیری استان‌ها در این دستورالعمل ذکر شده است.