تام کروز شبیه طراح ترور هیتلر؟!

تریلر جنجالی «ولکری» با بازی تام کروز به نقش قهرمان ملی آلمان که نمایش آن دو بار به تعویق افتاده، این بار به خاطر یک عکس با مشکل مواجه شد. آسوشیتدپرس اعلام کرد هفته پیش مطلبی در وب‌سایت Slate.com منتشر شد که در آن آمده بود استودیو یونایتد آرتیستس تهیه‌کننده فیلم، عکس واقعی سرهنگ کلاوس شنک گراف فن اشتوفنبرگ افسر آلمانی و طراح ترور هیتلر را طوری دستکاری کرده که کاملا شبیه کروز باشد. این مطلب با عنوان «معمای تام کروز: قضیه عکس تبلیغاتی دستکاری شده» روز ۱۷ ژوئن منتشر شد و در آن دو عکس منتشر شده به دقت مورد بررسی قرار گرفت، اما منبع عکس‌هایی که در این مطلب مورد استناد قرار گرفت یکی نبود. دیوید پولتس سردبیر مجله اینترنتی Slate پس از تماس مسوولان خبرگزاری آسوشیتدپرس، منبع عکس اصلی اشتوفنبرگ، با اذعان به اشتباه این وب‌سایت و تصحیح آن، گفت: ما تحقیقات لازم را درباره منبع این عکس انجام ندادیم. یونایتد آرتیستس پارسال دو عکس تبلیغاتی کنار هم را منتشر کرد تا توجه عمومی را نسبت به شباهت زیاد افسر آلمانی و کروز جلب کند. در این تصاویر سیاه و سفید اشتوفنبرگ و بازیگر نامزد اسکار به صورت نیمرخ و با یک ژست مشابه دیده می‌شوند.

کیم مسترز نویسنده مقاله اینترنتی «معمای تام کروز» در مطلب خود عکسی را که یونایتد آرتیستس از اشتوفنبرگ منتشر کرد ‌با عکس آرشیوی آسوشیتدپرس مقایسه و ‌به نظرات سه نفر از طراحان Slate نیز استناد کرده است. عکس آسوشیتدپرس روشن‌تر است و کمتر به کروز شباهت دارد، در حالی که عکس یونایتد آرتیستس تیره‌تر بوده و کنتراست بیشتری دارد.

مسترز در مقاله خود این طور نتیجه‌گیری کرده که مسوولان یونایتد آرتیستس برای تاکید بر شباهت اشتوفنبرگ و کروز عکس او را دستکاری کرده‌اند. این در حالی است که آسوشیتدپرس اعلام کرد عکس آرشیوی این خبرگزاری از قهرمان ملی آلمان منبع عکس استودیو هالیوودی نیست. این عکس را می‌توان در منابع دیگر از جمله در پایگاه اطلاعاتی گتی ایمیجز پیدا کرد و تاریخ آن حدودا سال ۱۹۴۳ است. پلوتس گفت: ما باید دیگر منابع آرشیوی را نیز جست‌وجو می‌کردیم. ما نمی‌دانستیم منبع عکس یونایتد آرتیستس کجا است، اما مشخص است در آرشیو گتی ایمیجز نسخه‌ای از عکسی که آنها استفاده کرده‌اند وجود دارد.

کریس مکواری یکی از فیلمنامه‌نویسان و تهیه‌کننده فیلم «ولکری» دیروز در بیانیه‌ای گفت: عکسی که یونایتد آرتیستس از سرهنگ اشتوفنبرگ منتشر کرد، به راحتی در اینترنت پیدا می‌شود. مکواری که در ۱۹۹۶ برای فیلم «مظنونین همیشگی» برنده اسکار شد، افزود این عکس‌ها نشان می‌دهد تام کروز را می‌توان خیلی راحت‌تر به اشتوفنبرگ تبدیل کرد تا مثلا یک دکتر.

«ولکری» داستان واقعی سرهنگ کلاوس شنک گراف فن اشتوفنبرگ افسر آلمانی با بازی کروز و همراهان او است که ۲۰ ژوئیه ۱۹۴۴ در جایی که آن زمان بخشی از پروس شرقی بود، سعی کردند هیتلر را ترور کنند، اما نقشه آنها با شکست مواجه شد. او و یارانش دستگیر و به جوخه اعدام سپرده شدند.