مشکلات کشور با صدقه‌پروری حل نمی‌شود

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: ما با علم به برخی کاستی‌ها به وزیران پیشنهادی رای اعتماد دادیم و آنها نیز باید با جدیت به دنبال حل مشکلات باشند؛ مجلس دست در دست دولت از حقوق ملت دفاع می‌کند. به گزارش خبرگزاری فارس، علی لاریجانی که سه‌شنبه شب در استان قم و در مجتمع امام خمینی (ره) این شهر سخن می‌گفت، در بخشی از سخنان خود به برنامه‌های روز سه‌شنبه مجلس اشاره کرد و گفت: امروز (سه‌شنبه) در مجلس یک روز پرکار و سنگین را پشت سر گذراندیم و اعتبار‌نامه سه وزیر پیشنهادی دولت مورد بررسی قرار گرفت و مجلس نیز به این سه وزیر پس از شش ساعت بحث و بررسی رای اعتماد داد تا بتوانند وظایف محوله را با سرعت بیشتری دنبال کنند. نماینده قم در مجلس هشتم تاکید کرد: هرچند در کار وزیران نواقصی وجود داشت و البته این نواقص نیز از چشم مجلس پوشیده نیست، اما در عین حال مجلس از سه وزیر حمایت کرد. وی با اشاره به شرایط کنونی منطقه گفت: این رای اعتماد مجلس به سه وزیر، حامل پیامی به همگان است و نشان می‌دهد که مجلس دست در دست دولت از حقوق ملت دفاع می‌کند. لاریجانی اظهار کرد: رای اعتماد مجلس نمادی از وحدت در کشور است و در شرایط کنونی سیمای وحدت‌آمیز را برای کشور ترسیم کرد تا مجموعه قوای سه‌گانه به دفاع از حقوق ملت بپردازند. وی با اشاره به مشکلات ناشی از تورم و بیکاری در کشور اضافه کرد:‌ بیش از سه ماه وزارت اقتصاد وزیر نداشت و مصلحت نبود و با وجود اینکه می‌‌شد وقت بیشتری را صرف رای اعتماد وزیران کرد، ولی مجلس ساماندهی وزارتخانه‌ها را به مصلحت کشور می‌دانست. رییس مجلس هشتم یکی از مهم‌ترین وظایف وزیر اقتصاد را ریشه‌کنی تورم، ساماندهی بانک‌ها و توسعه کشور با اصول علمی عنوان کرد و افزود: وزیر اقتصاد باید نگاه همه جانبه‌ای به توسعه کشور داشته باشد و البته مجلس در کنار رای اعتماد خود، انتظاراتی را نیز از دولت و وزارتخانه‌ها دارد. نماینده قم در مجلس، ساماندهی وضع اقتصاد، ایجاد اشتغال و کنترل تورم را از مهم‌ترین مسائل کشور دانست و گفت:‌ دولت باید تئوری مناسبی برای حل این مشکلات داشته باشند و رهبر معظم انقلاب با سند چشم‌انداز ۲۰ ساله نظام و اصل ۴۴ قانون اساسی این تئوری را ارائه کردند و فقط باید اجرایی شود. وی پمپاژ پول به اقتصاد کشور را باعث افزایش تورم دانست و ادامه داد: مشکلات کشور با صدقه‌پروری حل نمی‌شود و ما نباید به دنبال اقتصاد کمیته‌ امدادی باشیم، همه مردم باید در اقتصاد کشور حضوری عزتمندانه داشته باشند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه باید وزیران به درستی و دقت به تعهدات خود عمل کنند، بیان کرد: مجلس با کسی رودربایستی ندارد و همانگونه که از دولت و وزرا حمایت کردیم، نظارت جدی نیز بر عملکردها خواهیم داشت و اگر وزیری برنامه‌های خود را به درستی اجرا نکند، از ابزار نظارتی مجلس استفاده خواهیم کرد.

وی گفت: کابینه فعلی تلاش زیادی دارد که این شرط لازم است و داشتن برنامه و ساماندهی مشکلات کشور شرط کافی است که باید به آن عمل شود.

لاریجانی همچنین دیروز در دیدار با خبرنگاران استان قم جلسه مجلس در رابطه با اظهارنظر پیرامون سه وزیر پیشنهادی دولت اشاره کرد و گفت: مجلس روز گذشته با حساسیت در مورد سه وزیر پیشنهادی اظهارنظر کرد و برنامه‌های آنان را مورد کاوش قرار داد.

وی با بیان این‌که پیشنهاد غیرعلنی بودن جلسه مجلس در این خصوص داده شده بود، گفت: من با این پیشنهاد مخالفت کردم؛ چرا که دلیلی ندیدم که مسائل مربوط به صلاحیت وزیران غیرعلنی طرح شود. لاریجانی خاطرنشان کرد:‌ این جلسه پرتحرک‌ترین جلسه مجلس در طول دوران خود بود. وی با بیان این‌که مجلس استراتژی مشخصی را در تصمیم‌گیری‌های خود دنبال می‌کند، گفت: نمایندگان به باوری در حرکت مجلس هشتم رسیده‌اند و این باور به مجلس هشتم سمت و سو می‌دهد. رییس مجلس خاطرنشان کرد: مجموعه بحث‌ها در مجلس نشان‌دهنده وجود کاستی‌هایی در کار این سه وزیر است، اما در عین حال به چند دلیل مهم به آنها رای اعتماد دادیم؛ اول آن‌که مجموعه شرایط ما اقتضا می‌کند سیمای وحدت عمیقی در کشور داشته باشیم. در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری به وحدت در کشور نیاز داریم و استراتژی ما در مجلس حرکت وحدت‌آمیز است.