رییس کمیسیون انرژی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری با اعلام اینکه پیشنهاد نقدی کردن یارانه‌ها را این مرکز به دولت ارائه کرده است، تاکید کرد: اگر پرداخت یارانه‌ها هدفمند نشود در ۱۰‌سال آینده کشور دچار بحران خواهد شد. اسماعیل ساعی ور در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به ارائه چهار پیشنهاد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری به دولت، گفت: پیشنهاد اول ایجاد سازمان مدیریت انرژی کشور است، منتهی برخی از افراد بر این تصور بودند که با اجرای این طرح دولت بزرگ می‌شود، اما در این طرح تمام ارگان‌های دارای فعالیت و ماموریت موازی ادغام می‌شوند و به زیر مجموعه سازمان در می‌آیند، بنابراین عملا دولت را کوچک کرده ایم.

رییس کمیسیون انرژی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری پیشنهاد دوم را در مورد فرهنگ‌سازی مصرف بهینه در کشور عنوان کرد و افزود: بر اساس پیشنهاد دوم انرژی به قیمت تمام شده در اختیار مردم قرار گیرد و این پیشنهاد از سال ۸۶ بر اساس مصوبه دولت عملیاتی شده است.

وی پیشنهاد سوم را مربوط به سهمیه‌بندی بنزین و تصویب آن در مجلس عنوان و تصریح کرد: پیشنهاد چهارم مربوط به به نقدی کردن یارانه‌ها است که این پیشنهاد در اواخر سال گذشته به دولت ارائه شد.

ساعی ور با اشاره به اینکه بر اساس برخی پیش‌بینی‌ها میزان یارانه امسال به حدود ۱۵۵‌میلیارد دلار خواهد رسید، هدف از ارائه پیشنهاد چهارم به دولت را نقدی کردن یارانه‌ها به جای وضعیت فعلی پرداخت یارانه‌ها اعلام کرد و افزود: پرداخت نقدی یارانه‌ها نیز بر اساس استانداردهای جهانی و با در نظر گرفتن مسائل فرهنگی کشور انجام خواهد شد.

وی یکی از اقدامات اساسی در این زمینه را تشکیل«صندوق توسعه ملی» و ضرورت ایجاد آن دانست و گفت: ایجاد این صندوق برای توسعه کشور به خصوص با توجه به توسعه ناوگان حمل‌ونقل کشور، توسعه صنایع اشتغالزا و سایر مسائل بسیار ضروری است.

رییس کمیسیون انرژی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری همچنین در بخش دیگری از سخنان خود اجرای طرح تحول اقتصادی را به نفع کشور دانست و در بیان دلایل آن گفت: هم اکنون میانگین رشد مصرف سالانه انرژی در کشور حدود ۹ تا ۵/۹درصد است، بنابراین اگر با روند فعلی به پیش برویم و اصلاحی در آن صورت نگیرد، در ۱۰ سال آینده از کشور صادر‌کننده نفت به کشور وارد‌کننده نفت تبدیل خواهیم شد.

ساعی ور با اشاره به اینکه اگر سیستم فعلی پرداخت یارانه‌ها اصلاح و سازمان مدیریت انرژی تشکیل نشود با بحران بزرگی مواجه خواهیم شد، بر برنامه‌ریزی برای هدفمندکردن یارانه به منظور توسعه عدالت اجتماعی در جامعه تاکید کرد.

وی با اشاره به استفاده دهک ثروتمند جامعه از یارانه بنزین به میزان ۲۹ برابر از دهک پایین و ۱۲۰ برابر در بخش گازوئیل، این امر را ناعادلانه ترین نوع توزیع یارانه عنوان و اظهار کرد: با نقدی کردن یارانه تمام افراد از یارانه‌‌ها بهره‌مند خواهند شد.

به گفته وی، ایران کشوری است که ۸۰‌درصد بودجه آن را نفت و درآمدهای حاصل از آن تشکیل می‌دهد، با روند فعلی در ۱۰ سال آینده ایران فقط قادر به تامین نفت داخلی خواهد بود که در این صورت فقط نفت تولیدی برای مصرف داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین برای تامین بودجه نیز دچار مشکل خواهد شد.

ساعی‌ور ادامه داد: این در حالی است که برای تامین نفت در ۱۰ سال آینده باید بودجه داشته باشیم، به عبارت دیگر ایران هم اکنون صادر‌کننده نفت و وارد‌کننده گازوئیل و بنزین است.

رییس کمیسیون انرژی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری ایجاد صندوق توسعه ملی برای کمک به این وضعیت را که صندوقی جدا از حساب ذخیره ارزی است، ضروری دانست و افزود: این صندوق صرفا برای توسعه کشور است.

وی از تدوین راهکار‌هایی برای ذخیره کردن یارانه انرژی خبرداد و گفت: با ذخیره شدن یارانه‌ها حدود ۱۵‌میلیون شغل ایجاد می‌شود، یعنی نرخ بیکاری تا حدودی قابلیت نزدیک شدن به صفر را می‌یابد که این امر برای تولید کشور، ایجاد امنیت شغلی و اجتماعی و جلوگیری از ایجاد مفاسد در جامعه مطلوب است، با این وجود در اجرای آن باید دقت شود، زیرا در غیر این صورت مشکلاتی را فراهم می‌کند.