منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران در دیدار با نمایندگان فرهنگی کشورمان در خارج از کشور ضمن تاکید بر حمایت از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ‌‌بیان کرد: شالوده مناسبات بین‌المللی‌‌ جمهوری اسلامی ‌‌ایران بر مناسبات فرهنگی است. به گزارش خبرگزاری فارس،وی با اشاره به اینکه ارزیابی و توقف به عملکرد گذشتگان اغتنام فرصت نیست، گفت: بخشی از فعالیت‌های ما به علت عدم تناسب با فضای جهانی از بین می‌رود. وزیر امور خارجه افزود: درخصوص اقداماتی که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ‌‌صورت گرفته است، وزارت امور خارجه تکلیف خود می‌داند که در کنار سازمان به عملیاتی شدن آن کمک کند. متکی، شرایط فعلی در منطقه را بسیار مناسب توصیف و بیان کرد: در شرایط امروز منطقه و خیلی جاهای دیگر، فرصت بسیار خوبی برای ابلاغ پیام ‌‌جمهوری اسلامی‌‌ ایجاد شده است. وی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) در پیام‌های خود به اسلام در عرصه بین‌الملل، توجه و همچنین بر توجه به مستضعفان جهان و محرومان عالم تاکید داشتند. متکی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ‌‌در ۳۰ سال گذشته در مناطق و مقاطع مختلف توان این ظرفیت‌سازی را برای ارائه پیام خود داشته است، اظهار کرد: تصور من این است که حوزه‌های فرهنگی ما با شناخت از محل ماموریت خود دوره جدیدی در پیش دارند که اولین مشخصه آن افزایش مخاطبان آنها است. ما با موج جدیدی از مخاطبان انقلاب اسلامی‌‌ در جهان مواجهیم که فقط مسلمان نیستند، بلکه در سطوح مختلف اقشار اجتماعی حضور دارند. وزیر امور خارجه در ادامه بر ضرورت ایجاد «اتحادیه آسیایی» تاکید کرد و افزود: در حوزه آسیا ما به یک همگرایی و وجود یک اتحادیه آسیایی نیاز داریم تا به هم‌افزایی ظرفیت‌ها بینجامد. آسیا تکیه‌گاه جدی برای کشور ما است.

وی تصریح کرد: در مورد اروپا مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگانی فرمودند که ما باید گفتمان غالب را با اروپا تغییر دهیم و آن قالب لیبرال دموکراسی است و ما با استفاده از رفتار خود اروپاییان می‌توانیم نوع گفتارمان را تغییر دهیم.

متکی گفت: از آفریقا هیچگاه از منابع سرشار به ویژه از مردم خوب آن سخنی به میان نیامده است. وزیر امورخارجه خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۰۹ قرار است اجلاس سران ایران و آفریقا در این قاره برگزار کنیم. رویکرد جدید کار با قاره آفریقا فرصت‌های بسیار و اعتماد فراوانی برای ما به دنبال دارد. ما در تعاملات‌مان سعی کرده‌ایم، حرف‌‌هایمان را با کشورهای دیگر به صورت شفاف در میان بگذاریم. وی افزود: در حوزه کشورهای عربی بنای ما بر ایجاد نزدیکی است و در این راستا ما بحثی در اتحادیه عرب مطرح کردیم که باید گفتمان «ایران و عرب» را راه بیندازیم. به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی‌‌ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی متکی گفت: ما در آمریکای لاتین به خاطر شیطنت حساب شده اسرائیل دچار رکود کار و حضور شده‌ایم و می‌‌توانیم از فضای عدالت‌خواهانه و ضد آمریکایی این کشورها در جهت تقویت تعاملات خود در این منطقه استفاده کنیم.