باید ببینیم در برابر کاندیداتوری چه کسانی موانع ساختاری کمتری خواهد بود

رییس بنیاد باران با اشاره به انتخابات آتی گفت: می‌توان روی افراد به این صورت فکر کرد که چه کسانی اگر بیایند آن موانع ساختاری کمتر روبه‌روی‌شان خواهد بود؛ ولو این‌که آن فرد مطلوبیت ایده‌آل را که اکثریت می‌خواهند، نداشته باشد. به گزارش ایسنا، سیدمحمد خاتمی که در دیدار با جمعی از نمایندگان اصناف و حوزه اجتماعی سخن می گفت، با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: انتخابات مجرا و مسیر صحیحی است که مردم باید از آن طریق حاکمیت بر سرنوشت‌شان را رقم بزنند و باید به آن از جهات مختلف اهتمام کنیم، به شرط این‌که همه زمینه‌ها و اسباب برگزاری انتخابات درست که رای مردم تاثیرگذار باشد و از آن حفاظت شود، بروز پیدا کند.

وی افزود: اگر عده‌ای از مردم در انتخابات شرکت نمی‌کنند، باید علت را جستجو کرد، زیرا انتخابات گسترده نشانه تقویت حاکمیت مردم است و نظام در سایه آن مستحکم‌تر و جامعه مطلوب‌تر اداره می‌شود.

خاتمی تاکید کرد: هرچه مشارکت بیشتر باشد، برآینده خواست مردم قابل اعتمادتر و کارآمدتر خواهد بود. انتخابات بسیار مهم است ولی در عین حال باید این انتظار را داشت که انتخابات درست در مسیر خود باشد تا مردم هم با اشتیاق شرکت کنند.

رییس‌جمهور سابق کشورمان با شاره به انتخابات آینده ریاست‌جمهوری افزود: معتقدم پیش از این‌که بگوییم چه کسی بیاید، باید از آن صحبت کرد که چگونه باید آمد؟ طبیعی است باید برنامه‌ای باشد که مشخص کند چه کار باید انجام شود و این برنامه باید منطبق بر شرایط موجود داخلی، منطقه‌ای، جهانی باشد؛ زیرا ما که در خلا زندگی نمی‌کنیم! با شعار هم نمی‌شود پیش رفت.

وی تاکید کرد: برنامه باید بر خواسته‌های جدی مردم منطبق باشد؛ نه این‌که بگوییم مردم این را می‌خواهند، ولی مردم چیز دیگری بخواهند و نیز مسائل باید با معیارهای علمی، دقیق تبیین شده باشد.

خاتمی ادامه داد:«فکر می‌کنیم اصلاح‌طلبان واقعی امر مبهمی ندارند که اگر در عرصه سیاسی، اقتصادی، بین‌المللی بیایند چه کار خواهند کرد. به خیلی چیزها معتقدیم و سعی کرده‌ایم این‌ها به صورت برنامه باشد؛ از جمله برنامه چهارم که آن جور که باید و شاید پپیگیری نشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که «بنده در آستانه انتخابات سال ۷۶ در حسینیه ارشاد، در جمع عظیم صنوف و تولیدکنندگان و بازرگانان گفتم موتور محرکه جامعه در همه بخش‌ها به خصوص اقتصاد بخش خصوصی است»، تصریح کرد: «در کشور ما بخش خصوصی بسیار مظلوم است. دیدگاهی وجود دارد که با بخش خصوصی بد است. دوم این‌که اصلا بخش خصوصی نداریم؛ پس همه بکوشیم بخش خصوصی در این کشور ایجاد شود، کار کند، تضمین‌ها و ضوابطی باشد که بخش خصوصی در آن ضوابط با اطمینان و امنیت خاطر کارش را انجام دهد و بسترسازی شود که بتواند راه برود. این امور در این کشور باید توسط دولت و نظام تامین شود.»

وی افزود: «باید برای ایجاد و تداوم بخش خصوصی زمینه‌سازی کنیم؛ حساب ذخیره ارزی، وجوه اداره شده، لایحه سرمایه‌گذاری خارجی، اصلاح سیستم مالیاتی و تامین اجتماعی از کارهای بزرگی بود که در دولت اصلاحات برای کمک به بخش خصوصی و رونق اقتصادی انجام گرفت. آیا امروز هم در همین جهت‌ها پیش می‌رویم یا خیر؟»

رییس‌جمهور سابق کشورمان با اشاره به این‌که «ایران کشور بسیار عظیم و بزرگی است و امکانات بزرگی دارد» خاطرنشان کرد: «ایران می‌تواند در عرصه جهانی جایگاه بالاتری داشته باشد؛ زیرا نیروی خوبی دارد، به خصوص نیروی تولیدکننده که با هوش و قدرت مدیریت بالا کار می‌کند. باید زمینه‌ای فراهم کرد که به سرعت مملکت به جلو رانده شود.»

وی با بیان این که «عدالت اجتماعی بسیار مهم است، ولی اشتباه است اگر تصور شود که عدالت اجتماعی در عدالت اقتصادی و عدالت اقتصادی در اقتصاد صدقه‌ای خلاصه شود» گفت:«اگر عدالت دادن حق به ذی‌حق است، از جمله مهم‌ترین حقی که خدا به مردم داده و در قانون اساسی آمده است حق حاکمیت مردم بر سرنوشت‌شان است. اینکه خود مردم تصمیم بگیرند و ما به عنوان نظام از آنها حفاظت کنیم؛ این عدالت است. عدالت اقتصادی هم در جای خود مهم است که با فعال شدن بخش اقتصاد، زمینه‌سازی برای اشتغال و تولید و البته توزیع مناسب فراهم می‌شود و در این عرصه فعالیت بخش خصوصی بسیار مهم است.»

وی با بیان این‌که «معتقدم برنامه چهارم علمی‌ترین برنامه‌ای بود که در جهت چشم‌انداز ـ که پس از بحث در مجمع تشخیص مصلحت نظام و تایید مقام معظم رهبری، تصویب شد ـ قرار داشت» ادامه داد: این برنامه نسخه‌ای بود که اگر در مسیر خود پیش می‌رفت بسیاری از دردهای کشور را ، برای ما که باید در سال ۱۴۰۴ برترین قدرت منطقه‌ای باشیم، درمان می‌کرد.

خاتمی افزود:«معلوم است در عرصه سیاست، روابط بین‌الملل، داخلی، فرهنگی، علمی و دانشگاهی، اقتصادی چه کارهایی می‌شود کرد و چه کارهایی باید کرد؛ البته به تناسب زمان و شرایط ممکن است بعضی محورها پررنگ‌تر باشد بعضی‌ها کمرنگ‌تر شود.»

وی تصریح کرد: «مهم این است که چقدر می‌توان امیدوار بود آن برنامه‌ها پیاده شود. دولت در یک مجموعه کار می‌کند، دولت که فعال مایشاء نیست که هر کاری می‌خواهد انجام دهد. اگر برنامه‌ای داده شود و مردم امیدوار شوند و رای هم بدهند، ولی مجموعه ناسازگاری کند، حتی به صورت مانع در بعضی موارد دربیاید، این فایده ندارد. باید فکر کنیم چه کار باید کرد؟ برنامه صحیح باشد و مجموعه نظام هم در این زمینه کمک کند تا مردم دلسرد نشوند.»رییس‌جمهور سابق کشورمان با اشاره به این‌که «اگر مانع وجود دارد، باید به موانع اندیشید» افزود: «حتی می‌توان روی افراد به این صورت فکر کرد که چه کسانی اگر بیایند آن موانع ساختاری کمتر روبه‌روی‌شان خواهد بود؛ ولو این‌که آن فرد مطلوبیت ایده‌آل را که اکثریت می‌خواهند، نداشته باشد و در مسیر درست کار کند.» وی خاطرنشان کرد: برای این‌که مملکت در مسیر آرمان‌های انقلاب، نظام و مردم باشد و در جهت مصالح کشور حرکت کند، باید همه جهات را دید.