سینما به روایت آپارات‌چی در آستانه روز ملی سینما

«یک فیلم از زمانی که نوشته می‌شود تا زمانی‌که برای نمایش آماده می‌شود و در آخر توسط منِ آپارات‌چی در سینما، به نمایش درمی‌آید به غیر از لذتی که تماشاچی از دیدن آن فیلم می‌برد به همه ما که در این مسیر، هر کدام در جای خود وظیفه‌ای را انجام دادیم، نان می‌دهد. کم‌کاری در انجام مسوولیت، صرف‌نظر از بردن برکت از روزی، به تماشاچی، سینما و فرهنگ کشور ضربه می‌زند پس بیایید با عشق کار کنیم تا تحمل سختی‌های آن برای‌مان آسان شود.» ابن جملات بخشی از گفته‌های فریدون آذیش - آپارات‌چی سینما سپیده تهران است که در آستانه، ۲۱ شهریور ماه، روز ملی سینما سخن گفت.

فریدون آذیش در ادامه از وضعیت درآمدی و معیشتی آپارات‌چی‌ها سخن گفت و بیان کرد: شیفت کاری من روزانه ۸ ساعت است و۷۰ ساعت در ماه برای هر دو آپارات‌خانه اضافه کاری دارم که در ازای آن جمعا حدود سیصدهزار تومان حقوق ماهیانه دریافت می‌کنم، گرچه با وضعیت اقتصادی که در جامعه‌ فعلی ما وجود دارد، مجبورم برای زندگی بهتر به کارهای جانبی از قبیل نصب آپارات و پرده در سینماها، مشغول شوم ولی در کل راضی هستم.

او در ادامه از نبود امنیت شغلی در کارش گله‌مند بود و گفت: در گذشته، ما یک زمانی سندیکای آپارت‌چی‌ها داشتیم که پس از مدتی خود به‌خود این سندیکا حذف شد. الان هم آپارات‌چی به لحاظ کار سینما، آنچنان وجهه‌ای ندارد.

من و بعضی از همکارانم که از آپارات‌چی‌های قدیمی هستیم فقط به‌خاطر تجربه، مهارت و ضریب خطای کمتر در کار است که بدین شکل تحت نظر ارگان‌های دولتی کار می‌کنیم. عده دیگری از همکارانمان که در سینماهای شخصی کار می‌کنند به لحاظ کمبود کار و تعطیلی خیلی از سینماها پس از انقلاب، با حقوق‌های بسیار کم و نداشتن بیمه، مشغول به کار هستند که هیچ نظارتی روی آنها نیست. زیرا طبیعی است اگر شکایتی از سوی آنها، نزد وزارت کار برود، فورا عذرشان در محل کار خواسته می‌شود.