دنیای اقتصاد - زمین‌لرزه شدیدی که قدرت آن بین ۶ تا ۱/۶ریشتر اعلام شد دیروز استان هرمزگان را لرزاند و شدت آن به حدی بود که حتی در شهرهای جنوبی استان فارس نیز احساس شد. تلفات این حادثه تا لحظه تنظیم خبر چهار نفر همراه با ۲۶مجروح اعلام شد.بیشترین خسارت در قشم گزارش شده است. وقوع زمین‌لرزه ۱/۶ ریشتری در جنوب کشور

دنیای اقتصاد- زلزله شدیدی به قدرت ۱/۶ درجه در مقیاس ریشتر در عمق ۱۸ کیلومتری زمین طول جغرافیایی ۸/۵۸ و عرض جغرافیایی ۲۷ ساعت ۳۰ و ۱۵ دقیقه عصر دیروز، بندر درگهان در ۶۵کیلومتری شهر بندرعباس استان هرمزگان را لرزاند.

به گفته منابع محلی، این زلزله‌ تمام شهرستان‌های هرمزگان را لرزاند و حتی شهرهای جنوبی استان فارس از جمله لار، گراش و اوز نیز شدت این زمین‌لرزه را احساس کرده و به خیابان‌ها ریخته‌اند. کانون این زلزله، بندر درگهان و قدرت آن ۶ ریشتر اعلام شده است.

همچنین ۳۸ دقیقه پس از زلزله در بندر درگهان، پس‌لرزه‌ای نیز در همین محدوده در بندر درگهان به قدرت ۸/۴ ریشتر به عمق ۸ کیلومتر رخ داد که این پس لرزه تمامی شهرهای استان هرمزگان را لرزاند. ظاهرا پس‌لرزه‌ها همچنان ادامه داردبه گونه‌ای که در ساعت ۰۳: ۱۶ یعنی به فاصله ۲۰ دقیقه از پس‌لرزه قبلی پس‌لرزه‌ای به بزرگی ۴/۴ ریشتر به عمق ۳ کیلومتر بندر درگهان را لرزاند.

در اولین اظهار نظر، محمد سرور معاون اورژانس کشور اعلام کرد: نیروها و آمبولانس‌های اورژانس کشور در استان هرمزگان و حتی استان فارس برای پشتیبانی از خسارت ‌دیدگان احتمالی زلزله بندر درگهان، به حالت آماده‌باش درآمدند ولی تاکنون گزارشی از خرابی و تلفات نداشته‌ایم.

تخریب حدود ۲۰۰ روستا

رییس ستاد حوادث غیرمترقبه استانداری هرمزگان از تخریب نزدیک به ۲۰۰ روستا در اثر وقوع زلزله در حوالی بندر درگهان خبر داد. یاسر حزباوی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، به تشکیل ستاد مدیریت حوادث غیرمترقبه استان هرمزگان اشاره کرد و افزود: یگان‌های امداد و نجات در حال اعزام به مناطق زلزله‌زده هستند. وی گفت: ستاد حوادث غیرمترقبه با تشکیل جلسه در استانداری هرمزگان به دنبال ساماندهی ارسال امکانات مورد نیاز برای مناطق زلزله زده است.

مدیر کل ستاد حوادث غیر مترقبه استانداری هرمزگان گفت: با توجه به شدت زمین لرزه در مناطق «درگهان» و «سوزا» تاکنون دو نفر کشته و ۱۸ زخمی به بیمارستان قشم منتقل و کار امداد و نجات در این مناطق همچنان ادامه دارد.

وی گفت: عمده خسارات از مناطق غربی شهرستان قشم گزارش شده که بلافاصله یگان‌های امداد از جمله یک فروند بالگرد به منطقه اعزام و یگان‌های بیشتری نیز تا دقایقی دیگر به منظور انجام امدادرسانی هر چه سریع‌تر به منطقه قشم اعزام می‌شوند.

وی گفت: بیمارستان و اورژانس شهرستان قشم نیز در حالت آماده باش قرار دارد و از مردم خواسته شد زخمی‌های زمین لرزه را به بیمارستان و اورژانس قشم هدایت کنند.وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز تیمی متشکل از تمامی جراحان مورد نیاز برای انجام عملیات امداد به قشم اعزام کرده است. به گفته وی، سپاه پاسداران، ارتش و نیروی انتظامی اعلام آمادگی خود را در خصوص تامین اقلام لجستیک به منظور کمک به مردم اعلام کرده‌اند. همچنین احتمال دارد با توجه به شدت بالای زمین لرزه خسارت در مناطق غربی شهرستان قشم افزایش یابد.وی در باره پس‌لرزه‌های ناشی از وقوع این زمین لرزه بزرگ نیز هشدار داد و از مردم خواست اقدامات امنیتی را در مواجه با پس‌لرزه‌های احتمالی در ساعات آتی رعایت کنند.

۴ کشته و ۲۶ مجروح

از سوی دیگر، رییس اورژانس کشور اعلام کرد: از زلزله هرمزگان تاکنون ۴ کشته و ۲۶ مجروح گزارش شده است. عباس حسنی در گفت‌وگو با فارس، افزود: بر اساس آخرین گزارش ارسال شده، زلزله استان هرمزگان که در نزدیکی بندر درگهان این استان رخ داده است، بیش از همه در جریزه قشم خسارت داشته است و ۴ نفر کشته این حادثه در این جزیره بوده‌اند، ۲۶نفر نیز تاکنون بر اثر این حادثه مجروح شده‌اند که علاوه بر قشم تعدادی از مجروحان از بندر عباس نیز گزارش شده‌اند.